Jump to content

Zetec Turbo


RHeskja

Recommended Posts

Driver å gjør klar for montering av turbo på mondeoen min, men lurte på om noen som har og evt. er villige me å dele spec på motoren. evt. oppsett å bremsekurve.

 

RDL har en 1.8l med turbo. Søk etter tråden hans her, bilforumet eller b4you.no.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Driver å gjør klar for montering av turbo på mondeoen min, men lurte på om noen som har og evt. er villige me å dele spec på motoren. evt. oppsett å bremsekurve.

 

RDL har en 1.8l med turbo. Søk etter tråden hans her, bilforumet eller b4you.no.

 

Eller bare rett å slett gå på www.rdlx3m.com :)

 

 

 

RHeskja

 

hva har du gjort så langt? 1,8l du har turbokonvertert?

Edited by HansenRS
Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort noe så langt... var på eu i dag så nå nermer det seg... må gjør noe me co'en, kom kje gjennom... målte 1.60....! tror innmaten i katalysatoren har dratt sin vei og at den gir litt mye bensin, for den går bedre en andre 1.8litere...

Link to comment
Share on other sites

Guest twinflower

Har du tenkt noe på godkjenning?

 

Jeg tipper at du minimum må til TÜV i tyskland for å få det godkjent der før evt biltilsynet skal gidde å tenke seg om. Ford i norge gir absolutt ingen, what so ever, hjelp med hva du må bytte ut av deler for å få det godkjent, jeg har prøvd flere ganger.

 

Men jeg er veldig glad for at du setter i gang med et slikt prosjekt, og jeg kommer til å følge med!

 

-Yngve

Link to comment
Share on other sites

Er vel ford motor norge som er i mot ombygninger.. Derfor er de fleste ford verkstedene også i mot det. Men er du heldig finner du ford verksteder som fortsatt godkjenner ting og tang trur jeg.. ikke at jeg vet om noen men.. har ikke kikka så mye etter det heller..

Link to comment
Share on other sites

Må få papirer fra Ford Norge på at det er mulig, var hvertfall det de sa til meg på trangsynet.. ta en tlf til de og hør.. :)

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest twinflower

Jeg skal love deg at du ikke får en kvist av hjelp fra Ford Norge, jeg har prøvd flere ganger og de fraviser seg alt ansvar med ombygginger.

Dessverre.

 

Hei.

 

Ford kan dessverre ikke stå som rådgiver i ombyggingssaker. Vi forholder oss kun til bilene slik de kommer til landet, nemlig originalen.

 

Det er svært viktig at du tar kontakt med Biltilsynet før du starter å gjøre noe med bilen. Dersom de sier du må ta kontakt med importør for å skaffe godkjenningspapirer, vil vi altså ikke kunne hjelpe deg med det.

 

Når det gjelder spørsmål om det tekniske, kan du prøve følgende Internett side :

 

www.etis.ford.com

 

Du kan også høre litt med våre forhandlere. Telefonnr. vil du finne ved å gå inn på www.ford.no og søke deg frem til nærmeste.

 

Med vennlig hilsen

Ford Motor Norge AS

Vigdis Conradi Pedersen

Kunderådgiver

Tlf. 66 99 72 27

Fax. 66 99 72 88

 

-----Original Message-----

From: Twinflower [mailto:...@bluescape.org]Sent: 22. august 2005 00:56

To: info@fordnorge.no

Subject: Modifisering av motoreffekt, 1995 mondeo 2.0

 

 

Hei

 

 

Jeg har altså en 1995 Ford Mondeo Sedan 2.0i, og som den

bilinteresserte ungdommen jeg er, så har jeg modifisert litt av hvert med den.

Motorrommet har fått en overhaling, interiøret er freshet opp, etc etc.

 

Nå står snart motoreffekten for tur, og siden jeg er veldig opptatt av å ha ting

"by the book" og godkjent, så må jeg nesten spørre dere om råd.

 

Så vidt jeg vet er reglene at man kan øke motoreffekten opp til og med

hva som er godkjent for samme type bil og samme type karrosseri, om man

har samme (eller bedre) bremser og understell etc.

 

Den mondeoen jeg vet om som har mest effekt og samme karroseri som meg,

blir da V6'ern som hadde noe rundt 170 hester. Om jeg da videre tolker trafikkstasjonens

forskrifter dithen at man kan øke effekten med 10% uten å måtte godkjenne det, betyr det

at ca 195hk er det maksimale jeg kan tyne ut av mitt karroseri uten at jeg må dra til Tyskland

for å få TÜV til å godkjenne bilen for hånd.

 

Så til saken.

Jeg skjønner at jeg må bytte bremser, hva annet må jeg forbedre?

Jeg har planer om black diamond bremseskiver forran og bak, og tenkte

jeg skulle bestille de som er beregnet for 93->00 mondeo 2,5 V6.

 

Hva med stabstag, krengningshemmere, annet understell etc må forbedres?

Bilen kommer også til å bli senket 40mm, og vil bli påmontert noe kortere sportsdempere.

 

Trimmingen det er snakk om er effektanlegg, (først), så videre med nytt og åpnere grenrør,

kamakslinger, åpent filter (allerede montert), kanskje også ny chip om det blir noe mer enn 10 hk

å hente på det. Jeg aner ikke hvor mye effekt dette kan gi, iallefall ikke over 195.

 

 

Så, jeg hadde blitt veldig glad om dere kunne hjelpe meg.

Om dere trenger mer data om bilen, så er reg nr UE 84082.

Link to comment
Share on other sites

Godkjenning av bilene er det miste problemet... er bare skrive en søknad til biltilsynet og avtale tid til efekt testing så er det gode greier... Bremsene tåler vel ca runt 200hk.

 

Anngående ford norge / ford verksted kan du bare glemme... dei godkjenner ikke en drit!

 

Men så blei dette litt off topic her...

Er på jakt etter info om biler med turbo jeg ikke hvem som har fått godkjent...!!!!!

Link to comment
Share on other sites

rdl sin motor er vell ikke påtenkt og yte mer enn 200-220gamp max heller da, sier seg selv at det ikke sparker såååå sykt morten :P

 

men skall du finne noe ordentlig zetec turbo bygg så må du nokk surfe en del på www.passionford.com, mener og sett en del av både 1,8 og 2,0 liter turboene dær. alt fra 200hesters klassen til 400++ klassen...

 

zetec`n er egentli en meget vell egnet som turbo motor, underspylinga har mye av skylden og veiva på 2liter`n skall holde til 450hk før den begynner å svette, orginal rådene takker for seg når du begynner å gå over 300hk.. men som sagt, england er plassen du bør søke etter specs osv..

 

Driver selv med en ZVH som skall sparke en del *håper jeg*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...