Jump to content

Verdivurdering


Guest Taunus Basic

Recommended Posts

Guest Taunus Basic

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en Scorpio....igjen... :)

Det er snakk om en 1986 Scorpio Combi(5-dørs) 2.8i Ghia. Med ALT utstyr..

Ihvertfall etter det jeg kan se..

--Riktignok virker ikke alt da...

Den elektriske justeringen av baksete på v.side lager lyd, men ikkeno skjer.. vaierbrudd??

Vindusspylervæske kommer ut i taktrekk ved spyling av bakrute.

AC virker ikke, dvs det virker som den kobler inn, men ikke noe spes skjer, dvs ikke noe kaldere i bilen og den lille lampa som er inni det hullet bryteren(ser sånn ut) lyser ikke.

Den lekker litt bensin bak rundt filteret

Bilen har vært borti ting, dvs en skade på høyre forskjerm en gang i tiden, ble rettet opp, ingen skade skal ha skjedd på forstilling. I tillegg ble bilen rygget på i fronten en gang... Ingen større skader etter sigende, men traversen mellom rammevangene ble bøyd.

El.vinduet på høyre foran virker ikke, vet ikke om det er bryter eller??? Samt bryter på v.bak er dårlig.

Cruisecontroll virker heller ikke.

Varmeapparatet virker kun på styrke 3, både vanlig og resirkulert.

 

Idag er bilen GOD å kjøre, men den sporer endel og forstillingen gir med inntrykk av at bilen har en svak toe-out, og rattet står ikke rett..(Kan jo være en spline... men?)

 

Bilen har som sagt alt utstyr, dvs skinninteriør el. f/b, (AC), treverk, (CC), takkonsoll både foran og bak, soltak, elvinduer(3x), oppvarmede ruter og speil.

 

Bilen ble det betalt ca 16tusen for ved innbytte, selger(butikk) vil ha 28(prutet til 25).

Er dette reel verdi eller er det i dyreste laget??

Bilen ble EU-godkjent i Januar.

Hørte at el-just av baksete var DYR å fikse, det samme ang. el-vinduer, og for å ikke glemme hva bensindelen koster..

Link to comment
Share on other sites

Guest EscortGhia

Km stand?

Rust?

 

Glem ikke at det er en 19, snart 20 år gammel bil.. har ikke peil på vurdering av verdi på Scorpio - men 28k er nok langt i overkant av det jeg ville gitt iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Glemte helt å sjekke kilometerstanden..

Virket veldig fast i understell og gir..

Men ja, det er en gammel bil.. Men myye bedre å kjøre enn min 78 Taunus da...

Taunusen er tipp topp stand, og ikke langt unna strøken.. SÅ jeg har ikke lyst å kvitte meg med den, men har dårlig råd og kan ikke kjøre vbil uten servo..

 

Rust var det lite av.. Såvidt en antydning til rust ved den ene hjulbuen bak..

 

Snakket med en av de tidligere eierne, og han hadde hatt flere Scorpioer. Han hadde en sedan som han hadde gitt 20 for, 1991, 2.9i, med skinn.. Så jeg vet at prisen er "litt" stiv..

 

Men er den noen som vet om noen Scorpio, ikke STV, helst automat, gjerne V6, gjerne klima til grei pris da?

Vil gjerne ha skinn også... Gjør det mye lettere å komme inn og ut...

 

En detalj til jeg merket meg er: Bremsepedalen virket veldig FAST, dvs bremsene var kjempegode, tok jevnt også, men pedalen virket som den sto konstant med en loftstrappfjær.. Ehh... Vet ikke helt hvordan jeg ellers skal beskrive det.. Den fjæret tungt, og tregt, men fungerte bra.. Hørte også en svak dur-lyd i dashen.. tror det er i sammenheng med ABS, duret i ca 2-8sekunder etter en oppbremsing.. svak lyd..

Jeg hadde samme lyden på min forrige Scorpio. Men den hadde ABS uten "granat" så pumpa bråkte noe veldig, og det vibrerte i pedalen...

Link to comment
Share on other sites

Guest EscortGhia

Behold Taunusen inne i vinter, den er så og si strøken og så er den snart veteran. Ikke bruk den opp på vinteren...og så kjøper du deg en billig vinterbil som du kan rase rundt i..!

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vel, det var på en måte det som var planen, men med dårlig råd så må man inngå kompromiss med seg selv, enten økonomisk eller på bilønske.

 

Jeg har bare EN garasjeplass, og hvis jeg skal ha bilen jeg bruker til vanlig utendørs så vil det bli en del feiing av snø og skraping av is.. Noe helsa ikke tillater, nettopp derfor jeg MÅ ha servo..

Har ikke så stor innkjørsel å skuffe, men jeg vet per idag ikke om jeg vil kunne skuffe den engang...

Har derfor vurdert diverse 4x4 også, for da kunne den bare stått ute, nærmere veien..

 

Har lav høyde i garasjen så valget i 4x4 er også redusert... Vel skal ikke gnage for mye på det..

Jeg er ikke den minste normannen her på jord, så derfor er alle små biler ute av bildet. Nesten alle da..

De ca 10-12.000,- jeg får i innbytte for Taunusen er jo kjempegreit ved kjøp av annen bil.. Hjelper jo betraktelig på valgmuligheter og lån..

 

Har hatt andre biler før som også har vært nesten veteran.. men det lengste jeg har hatt en bil noen gang er 3 år.. Og Taunusen går på 3året nå... Er uansett alltid for lenge å vente på veteranstatus.

 

Jeg er min egen selvmotsigelse i valg av bil.. Tolk det som best mulig.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bilen har vært borti ting, dvs en skade på høyre forskjerm en gang i tiden, ble rettet opp, ingen skade skal ha skjedd på forstilling. I tillegg ble bilen rygget på i fronten en gang... Ingen større skader etter sigende, men traversen mellom rammevangene ble bøyd.

bensindelen koster..

Ingen større skader etter sigende. men bøyd travers som er festa i rammevangene? :o Rygget i hastighetsrekordforsøk det.. Høres rart ut med den traversen synes jeg.

 

V6 bensindelen koster ingenting om du har korte kjøreavstander, men værre med flere mil mellom jobb og hjem selvsagt.

 

Mye fett utstyr her ja, men ingen ting virker jo så med andre ord du kjøper en 2.8 CL.

Dette er ett repobjekt ikke en nøkkelklar tut og kjør, og med en skrall helse blir det verken lett eller billig å fikse. Tenk litt på det.

 

Med tanke på helsa hva med en Subaru L-serie 1984-88? 1.8L 4wd med automat? Disse er billige, men litt skumle om de er neglisjert på vedlikehold. Men kan jo alltids finne en bra en blandt vrak.

Denne var vel fin? Store dører og automat. Enkelt 4wd system på disse dra i spaken så blir det 4x4 eller FWD.

 

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...038&pos=5&tot=9

 

Hvordan er Taunusen din?

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hei ScorpioCossie .. og and

Har ved litt tenketid.. dvs klart å komme forbi det såkalte "heat of the moment" øyeblikket. Det øyeblikket når man setter seg inn i en annen bil enn sin egen, og bilen er skikkelig GOD å kjøre, man blir gira som f... på å handle øyeblikkelig... :rolleyes: Noen som kjenner seg igjen der ??

 

Vel, mulig jeg misforsto, skrev feil eller du misforsto "and" .. med travers mente jeg det lille bjelkestykket mente jeg det metallstykket foran radiatoren... Ikke den under motoren..

Litt forskjell der..

 

Taunusen min er flott, sjekk tanus.no bilder, nr. 23. beige base i original stand.

 

Vel heat of the moment er over, jeg har vurdert meg fram til at bilen ikke er verdt den summen..

Et tanke-regnestykke sier jo som følger: Hvis selger vil ha 18 i mellomlegg, og hvis det er den summen han betalte for Scorpio'en i innbytte så vil Taunusen min være en bonus for ham, ren fortjeneste, uasett hva han får for den.. Da ble regnestykket plutselig ikke særlig aktuellt lenger.. :(

 

Vurderte å tilby ham 10 tusen + reg. Hvis han leverte bilen på FORD og fikk dem til å ta hjulstillingskontroll på bilen... evt NAF-test inkludert forstillingskontroll og justering.. Tviler på at han er intr. i det..

 

Leste i Haynes at Toe-in skal være 2.0mm.

(maks 0.5 toe-out og maks 4,5mm toe-in) Det vil si at hvis bilen idag har ca 5mm toe-out... :P :ph34r: SÅ er den Laaaaangt ute på jordet.. Like ille som forrige Scorpioen jeg hadde, den hadde 235/40-17 på ET25 med 5mm SPacere... Den holdt jeg på å kjøre ut av veien med... 3 ganger på 500m... UFF.. Klin umulig å få til å gå rett frem jo... Når jeg fikk av hjula så jeg at det var ca 3lag med fibercord synlig innerst... Hmm ikke bra det heller...

 

Hmmm har aldri likt boksere da... (Subaru) dessuten synes jeg bilene er litt små, selv om den antageligvis er akkurat like stor som Tanusen..

Link to comment
Share on other sites

Guest EscortGhia

Godt å høre at du kanskje bestemmer deg for å beholde Taunusen. Det er ikke så mange igjen, og det er nok ganske moro å eie en nå som de begynner å bli sjeldne. Hold på den så lenge du kan iallefall.

 

Har hatt en Subaru 1,8GL 4WD - det er faktisk en ganske ålreit bil, selv om den ikke ser så tøff ut da :P Et tips er kanskje å finne en med automat, turbo + evt luftfjæring. Eller bare gå for en enkel GL-modell (er greit nok utstyrt for det), hvis du skal ha den over vinteren bare. Subaru L-serie er laget for å være ekstremt lettkjørt - og det er den også. Prøv en og se selv.

 

Boksermotorene til Subaru, og bilene generelt er usedvanlig driftssikre - jeg eide min fra den hadde gått 330.000 km (!) til den rundet 400.000 - jeg brukte penger på bærekuler foran, og et hjullager foran i de 3 årene jeg hadde den bilen. Ellers INGEN feil i det hele tatt. Det var ikke én eneste dag som den bilen nektet å starte - den gikk hver eneste dag - og det var rimelig rått på vinterføre! Skikkelig 4-hjulssladder med fullt pådrag - og det satt like herlig :P Bokserlyden venner du deg veldig fort til :)

 

Det du skal se etter på Subaru L-serie (hvis du går for det) er rust i bakskjerm/bakre hjulbue.. det var det eneste stedet min hadde rustet litt. Ellers var den litt kresen på oljetype, og ville helst ha 'syntetisk' (nei, den fikk absolutt ikke Silkolene-olje.. hehe

Hva med denne: http://www.motortorget.no/ann/view.asp?src...cat=1&obj=42393 ?

 

Sorry for å dra inn andre bilmerker på Ford-forumet, men det er jo godt ment da :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hei igjen..

Jeg har kjørt EN subaru EN gang i mitt liv... Og den var GØY å kjøre.. :D

En heller uvanlig Subaru XT. Den gikk fort og flott... men var trang å sitte i..

 

Ellers har jeg kun en liten tur i en "formloff" en gang... Ikke bak rattet men som passasjer..

(Den lille Loffen vet du, den lille varebilen med 3sylindret motor midt under gulvet.. lavserie også)

En skremmende tur.. Den lille Loffen kom jo frem overalt i bakker... :P

 

Sistnevnte Subaru var alt for langt borte for meg.. Er en bortskjemt sørlending.. Ihvertfall når det gjelder kjøreavstand.. Alt over 10 mil er normalt sett for langt å kjøre for å se på bil..

Selv om jeg handla bil i Oslo for noen år siden da... Så jeg stiller meg ikke på bakbeina heller da..

 

Vel, skal jeg handle ny bil så er det stor sjangs for at Taunusen må bort.. Men jeg holder stand litt til.. Låner bilen til far min mens han er borte... Og blir veldig bortskjemt med komfort for tiden.. Volvo S70...Skinn-klima osv..

Et langt kast unna min lommebok ihvertfall.

 

Jeg har en forkjærlighet for MB da.. Men da blir det ofte en del år på nakken for samme pris...

Har du/dere flere alternativer? Har et eksemplar for hånden, til 30tusen ca.. men etter å ha regnet litt så synes jeg det blir litt mye.. Selv om bilen er strøken.1985 280 SE

 

Har også vurdert ATV eller Scooter, men Scootere ser så små ut under "lille meg".. Så ATV er alternativet i så tilfelle..

I den andre enden av Skalaen har jeg også tittet på FOrd F-250 1988-1992 modeller..

"SMÅBIL" som ihvertfall er lett nok på styringen :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm stivaksla ATV på issvulller? Hadde du ikke vondt i ryggen.. :D Om du ikke vil kjøre Subaru så har jo Ford denne kammeraten på lur. Riktinok manuell, og aner ikke om den finnes med skyvestikkehttp://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...&tot=444&page=3

 

Får ikke alt en peker på med 30K som budsjett, og den Volvoen du låner gjør det ikke noe lettere akkurat, men en F250 med dieselvarmer i kupeen skulle det ikke være noe vits i å svinge snøskuffa eller kosten.

 

Subaru L-serie er godbil på sin måte det, men kanskje litt smal om en er stor på tverra.. Jeg er bare høy.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vel, har to(tre, eller kanskje 4) erfaringer med Mazda.

1. 2.0litern er så seiglivet at den normalt sett må skytes eller fylles med stålsand for å stoppe den.

2. De tåler en del ellers, men delene er svindeyre til dem. Var ihvertfall det. spesielt bremser.

3. Synes selv at bilene er litt trange, er "bare" 184 høy, men synes det blir litt lite rom for bevegelse.

Jobbet sammen med en som hadde 626 av den typen, han var 196 og klarte det, så det er vel snakk om smak egentlig...

4. Kjedelig bil etter min smak..

 

Har prøvd en del biler opp igjennom, og har noen erfaringer med dem..

1977,1978,1981 Ford Taunus, helt greie biler.. Hadde ikke byttet hvis ikke helsa stopper meg..(ca 5år tilsammen)

1978 Ford Escort Mk2 RS2000, herreg.. for en bil.. Ingen flere komentarer på den. (1mnd)

1992 Ford Scorpio 2.9i stv aut. GLX.. Med ribbet innmat i katalysatoren. Deilig bil men mye smårart med denne.(3mnd)

1988 Ford Fiesta XR2, trimmet 1.6, 14" senka, og gjort beinstiv.. Skikkelig go-cart.. men ubehagelig å kjøre.(over ett år, pga sveisearbeidet, lakk osv..)

1984 VW Polo Classic(2d.sedan) stylet RS-blå, senket, GTI int. osv.. Like ubehagelig som Fiesta'n.(9mnd)

1973 VW Boble, moddet med 1600.. Gikk som en uløkke, med bensinvarmer som gjorde det mulig å kjøre i T-skjorte i 30minus..(13mnd)

1992 VW Passat 2.0 GL, pen bil, god å kjøre.. men KJEDELIG til tusen da..(17mnd)

1970 Mercedes-Benz 230.6 (strek-8) helrestaurering over noen år.. Solgte den da jeg var fersk bak rattet og livredd for skader.. (2,8år)

1989 Mercedes-Benz 230 GE, Gelendewagen, 3dørs kort utgave. Gild bil med stereo til 40tusen.. Kunne godt tenkt meg en slik igjen, men prisene er stive og jeg får de ikke inn i garasjen.(nesten 3år)

1983 Mercedes-Benz 280 SE, Inmari god bil å kjøre, kikker på slike nå også... men de er jo dyre for alderen.(nesten 3år)

1982 Oldsmobile Cutlass Cruiser 350DX-II dvs andre utgave av Dieselen.. God bil å kjøre helt til (4mnd)den "kjempelette" bakakselen skar seg og måtte byttes.. TUNG SAK.

(parantes er ca tid jeg hadde bilene, noen ganger flere biler på en gang)

Som du ser så har jeg vært innom et par tre biler siden førerkortet ble tatt i 1992.

 

Har liten sans for seriebiler.. dvs biler som det går dusinvis av.. I utgangspunktetda, aldri en regel uten unntak vet du..

Biler med brukbar plass er nesten alltid velkommen. Tenker ikke så mye på bensinforbruk da jeg vanligvis ikke kjører mer enn 5-6000km i året..

Kikket også på en 1978 Ford LTD, sånn en som Polti i USA kjører i ... Men det virker som om 80% av alle AMcar har det forferdelig røde plysjinteriøret.. Grøsss. Samme i F250 da... eneste minuset

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...