Jump to content

Tips og triks 2,0 dohc


Guest 2,0dohc

Recommended Posts

Guest 2,0dohc

Har en 91' sedan med 2,0 dohc... Lurte på hvilke muligheter det er for trim til denne motoren? Har hørt at den ikke er mye og samle på vist man er ute etter mer gamp. Har og vurdert bytte til 2,9. Er det mye annet som trengs og byttes isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Har hadt et lite uhell med lekasje på varmeaperatet. Der kjøleveska ble "blåst" ut iløpet av en halv times tur :( . I kombinasjon med defekt temp måler i biln ble resultatet ødlagt topppakning og mest sansynlig skjev topp :cry: Skal og handle deler på tirsdag etter at jeg har åpna motoren og vurdert elendigheta. Vurderte bytte til V6, men etter flere samtaler med ford importøren og biltilsynet er den ideen lagt på is. Hadde en 85' 2,8i med 130 000 på klokka og delvis ghia intr. stående klar til shipping nordover :( . (skulle få den for 4500kr, var en del rust, men bra motor) men ford mente at den ville være umulig og få den motoren godkjent uten mye ekstra papir arbeid. De kunne heller ikke gi meg de papirene biltilsynet mente jeg måtte ha fra ford, verken på 2,8 eller 2,9. :evil:

Det skal og sies at Fokus bil i Tromsø var veldig hjelpsom og positiv :) :) .

Link to comment
Share on other sites

Bare piss, så lenge du har en hel delebil er ikke det noe problem!

 

Det du må bytte da er motor, ledningsnett, gearkasse, og bremser.

Hadde jeg vært deg hadde jeg benyttet enhver sjanse til å bytte DOHC'en (går utifra det er det du har) har ikke mye til overs for den..

 

Det er ikke noe problem å få det godkjent, så lenge du gjør en ordentlig jobb, OG henvender deg til det rette fordverkstedet. Offisielt godkjenner ikke Ford slikt lenger. Men jeg vet flere fordverksted som gjør det.

 

 

 

Skjev topp....?

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Takk takk :) E taknemlig for all info og hjelp æ kan få. Dissan foruman har vert utruli lærerikt for mæ.

Count: skjev topp= toppen ha slådt seg..

Gjer mæ helvette. fikse toppen, kommer i underkant a 2500 i dela med dobbel toppakning, ventiltettinge, toppdekselpakning, nye bolta og kjedestrammer. Gjør arbeide sjøl, bortset fra å plane toppen, d får fadern nåen t og gjøre før en grei pris :)

Får bli V6 på neste scorpio, førhåpentligvis 2,9 4x4 ghia. Men dem e jo vanskeli å finne :(

Vet bare av en her i byen (original)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest 2,0dohc

Har snakka med de rette folkan i dag.

Bynte med å ringe veidirektoratet, som ford mente hadde papiran. Der snakka æ me en såm kunne fortelle at de eneste de hadde papira før va volvo, så lurte han på om ford v6 (2,4) passa på gearkassen t V4 motoran som står i sabb. Sa æ trudde d, men va ikke sikker.

 

Nåen så vet sikkert?

 

Snakka seinar me biltilsyne i Mosjøen, han sa at dem godkjente med en bekreftelse fra et fordveksted på at bremse hjulopheng og sånt va riktig i forhold til motoren. :D Men viste ikkje om Tromsø gjor d.

Snakka så me Ford i Tromsø og Finsnes men begge mente detta va et for tidkrevende arbeid til at dem gjore d :? . Så ringte æ Harsta, der regna dem med å bruke 1,5 t 2 tima, så han sa d blei på 1500kr :D :D sku bare ringe så sku han sende mæ papira på ka æ trenkte å bytte.

Skal ringe biltilsyne i tromsø i mårra og fåreslå at vi gjør dettan på denna måten.

 

(Kjøre escort for tia (1,6 GLS) har lært mæ ka dekkstøy e for nåkka)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Fremmed

Men har du funnet ut hvor mye du kan gjøre med '91 mod Scorpio 2,0DOHC uten eventuelt å skifte drivverk eller bremser da? Er selv veldig fersk innen bil, men har falt helt for Scorpion.

 

Det jeg lurer mest på er hvor mye styr det er å få tilpasset en 2.8i/2.9i motor i motor-rommet på 2.0DOHCen ... Eller bør jeg rett og slett kjøpe ny bil?

Link to comment
Share on other sites

har selv spurt om dette med 2.0dohc-en før, og om man kan sette inn en større motor isteden, men det er vel kanskje vanskeligere med en sierra enn med en scorpio. vel, jeg har funnet ut at jeg får bare holde meg med den motoren jeg har, og heller koste på litt trim-deler til den inntil jeg mest sannsynlig går til innkjøp av cosworth til høsten...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen sak å bygge om til en større motor. Det spørs hvor sikker du er på deg selv med skralla i hånden. Men saken er at du bør jo helst få dette godkjent. Og da begynner det å bli mer enn bare å skifte motoren... DOHC'en er ikke kjent for å være den Fordmotoren som liker tuning best..

Hvis du først er ute etter å få mer gamp bør du sjekke ut hvordan det er å bytte til f.eks. en 2,3 DOHC som satt i froske-Scorpioen, eller kanskje til og med en RS2000 motor, 2.3 DOHC'en er jo som kjent en "utvikling" av denne. Vet ikke hvordan en tverrstilt motor liker å bli satt på langs men det går det sikkert an å finne ut. :)

Så har du jo selvfølgelig muligheten for å sette i en 2.0 IS motor og turbotrimme den. Mulighetene er mange, det er bare fantasien og/eller pengeboka som setter grensene.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

fantasien er der, og jeg er gira på å gjøre det og, så arbeidslysten er der, men pengene sier nei...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

Tja...

Inga problem å ta ut 2 litern å sette inn 2,8. går helt greit d. bremse o sånt e samme, MEN ELEKTRISK blir ett problem. de ledningen som går fra styringsboksen og inn på ledningsnette i desjborde e hodepina mi.

ingen verksted som vill ta jobben og ford e kranglat. har fodt tak i en fyr som mene han kan gjøre jobben, men hann bygg hus for tia så han e ganske så optatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ghia4x4
Takk takk :) E taknemlig for all info og hjelp æ kan få. Dissan foruman har vert utruli lærerikt for mæ.

Count: skjev topp= toppen ha slådt seg..

Gjer mæ helvette. fikse toppen, kommer i underkant a 2500 i dela med dobbel toppakning, ventiltettinge, toppdekselpakning, nye bolta og kjedestrammer. Gjør arbeide sjøl, bortset fra å plane toppen, d får fadern nåen t og gjøre før en grei pris :)

Får bli V6 på neste scorpio, førhåpentligvis 2,9 4x4 ghia. Men dem e jo vanskeli å finne :(

Vet bare av en her i byen (original)

Du kan få min for 28000,-

 

Eneste er at det er Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

sirævan e jo ikkje stort større en escorten,

Mene ingenting ont om sierra, men like de store bilan best B)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2,0dohc

sant nåkk.

Må litt gamp til for å flytte 1350 kg bil.

 

Kjøre gammelbiln for tida (240'n). standar bak og 40 mm senking framme, hjemmelagde sliks bak og har "glemt" å sette på bakerste potta, så no høre æ ikkje ulydan fra girkassn lengre ;)

kommer man fra lanne så skal d vises.

Link to comment
Share on other sites

hehe :lol:

 

det at escort er omtrent like stor som sierra er vel litt drøyt vel. sierra veier jo bare 100kg mindre enn scorpio.

 

og til count: mye gøyere med stor motor i liten bil :D

 

tenk på de som satte ford v8 i en focus B)

http://www.ford-v8-focus.com

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...