Jump to content

Lakere bilen selv..


Anders

Recommended Posts

Da er jeg kommet til det pungte der jeg skal bruke sedanen til prøve dukke for lakking.. dermed litt tips på hvilken måte jeg skal gå fram..

 

Grunning?

Sparkling?

Lakking av plast?

osv..

 

 

har 120liters kompressor må jo holde?

 

mvh Anders

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Guest Scorpioen84

Du finner mye info om slikt om du googler det..

 

(jeg vet ingeting om lakering, bare at du ikke må ta hele bilen med biltema spraylakkbox eller bengalakk.... (begge er testet av noen kamerater på en fiesta, men bengalakken funker faktisk bra, enda.)) :P :D

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg kommet til det pungte der jeg skal bruke sedanen til prøve dukke for lakking.. dermed litt tips på hvilken måte jeg skal gå fram..

 

Grunning?

Sparkling?

Lakking av plast?

osv..

 

 

har 120liters kompressor må jo holde?

 

mvh Anders

 

rop ut når du er på msn..

 

Har noen fine filer til deg på dette B)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Har du pusset til stålet noe sted?

 

Hvis du har det, bør du syregrunne disse stedene først. evt. nederst på kanaler og slikt..

Ta av alle plastdetaljer, er rutene limt, kan du ta bort dekslene rundt, og maskere resten.

Deretter sparkler du småbulker.

Pusser småbulkene. (du kan prøvelakke med sprayboks for å se om du har fått det jevnt, pusses lett av)

Masker alt du ikke vil ha grunning på, hjul, radiator, vinduer, eksos osv..

---EDIT---

Maskering av døråpninger, letteste er å kjøpe skumgummitape, sånne såm lakkererne bruker til døråpninger etc. ca 2-3cm i diameter, med lim på en side ..

Eller du har det gøy med maskeringstapen i døråpninger og slikt i noen timer... Husk å ta den av FØR den setter seg helt fast.

---EDIT---

Et strøk med grunning på hele bilen.

Gå rundt bilen med sprayboks (grønn hobbylakk f.eks.) og spray ALT med et tynt halvdekkende strøk grønn.

Deretter kommer den tidkrevende biten. Pusse ned hele bilen. :P

Våtsliping og våtsliping og våtsliping.. hvor lenge er avhengig av hvor bra du vil ha resultatet.

400 papir er fint til å begynne med, ikke vær redd for å bytte papir ofte.. 15-20stk A5 ark er passelig forbruk. :)

Deretter 800 eller 1000 papir, avhengig av hvilken type topplakk du skal bruke.

Bengalakk : Det holder i massevis med en lett puss med 800.

Lastebillakk : 800 er bra.. hvis du har gjort en god jobb med 400, så holder det med 5-10 A5 ark.

Vanlig lakk: 800 er ok, 1000 er fint.. Ikke overdriv pussingen..

Perlemor, dupont, komposittlakk, pluss mørke farger og lakk med klarlakk: 1000 papir er must. gjerne 1200 ..

800 papir holder lenge hvis du er helt amatør, og ikke forventer deg superresultat uansett.

Vask HELE bilen med silikonfjerner.

 

Nå kommer det viktigste..

Temperatur, lakksted, beskyttelsesmaske, blanding av lakk, STØV

Temperatur: alt over 18 grader pleier å holde. Bruker bare FAST (rask) herder i stedet for vanlig.

Over 25 grader, normal herder er fint..

Lakksted: låner du verksted, er det hjemme i garasjen, eller ? Plast-telt er fint for å hindre at ALT blir fullt av lakkstøv.. Du vil bli forundret hvor mange steder lakk legger seg.

Ved sementgulv bør du fukte det med grønnsåpevann i spraykanne (jif-sprøytekanne el.l.) tørker litt senere enn rent vann.

Beskyttelsesmaske er MUST, man blir litt smårar :blink: av å lakke uten i lengden..

 

Blanding av lakk. Les NØYE på boksen. litt forskjell fra lakk til lakk hvilket forhold den skal blandes i..

De jeg har brukt har vært 3/5 lakk, 2/5 tynner og 1/5 herder eller 5/2/0,5 litt forskjellig.

Ristes/blandes godt.

Vask bilen med silikonfjerner en gang til FØR lakkering.. og gi den 5 min på å "lufte".

 

Sprøyteutstyr, grunning med 2.0mm dyse eller 1.8mm. Lakk med 1.2 eller 1.5 mm dyse.

Sprøytetrykk ca 3-3.5 bar. (mulig 4 bar med grunningen)

 

Jeg har selv brukt Biltema 15-1946 til mine lakkjobber. Helt ok..

Vannutskiller er en stor fordel.. Da slipper du "dråper" i sprøytemønsteret.

 

Håper noe av dette var til hjelp. :D

 

Plastdetaljer renses GODT med silikonfjerner, grunnes med plastgrunning. og deretter lakk.

---EDIT---

Hvis man vurderer å bytte farge på bilen, og vil ha et bra resultat, så tenk på lakkering av motorrom, bagasjerom, gulver, døråpninger. Dette gjøres vanligvis FØR man lakkerer utvendig.

---EDIT---

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Avhengig av lakken det vet du..

 

Tynner RASK/NORMAL, Herder RASK/NORMAL

 

Lakk, metallic, vanlig, "lastebillakk", duPont, candy, Perlemor, flerkomponent og klarlakk.

 

Vanlig billakk koster ca 350-500 kr pr liter. Litt avhengig av grunnlag og hvor god sprøytemaleren er, og størrelsen på bilen, så vil det gå med ca 2,5-5liter lakk..

duPont, Perlemor eller Candy kan fort koste 800-4.000,- kr pr liter.

 

Type klarlakk er avhengig av lakken du skal ha den på, mange typer trenger normalt sett ikke klarlakk. Klarlakk koster normalt det samme som standard billakk.

 

Herder og tynner husker jeg ikke priser på, men tipper 150-300 kr pr liter.

 

Bilrekvisita er egentlig pålagt ved lov å ikke selge lakk til privatpersoner, kun offentlig godkjente verksteder. Dette er pga de helseplagene man kan få ved innånding og hudkontakt med billakk.

Mange benytter seg da av kjente eller noe slikt for å få kjøpt lakk.

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere som kan lage en liten liste over hva utstyr som er bra og bruke og merke osv ?

og hva anbefalte størelse på kompressor osv ?

 

Flott Inlegg foresten!

Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
Avhengig av lakken det vet du..

 

Tynner RASK/NORMAL, Herder RASK/NORMAL

 

Lakk, metallic, vanlig, "lastebillakk", duPont, candy, Perlemor, flerkomponent og klarlakk.

 

Vanlig billakk koster ca 350-500 kr pr liter. Litt avhengig av grunnlag og hvor god sprøytemaleren er, og størrelsen på bilen, så vil det gå med ca 2,5-5liter lakk..

duPont, Perlemor eller Candy kan fort koste 800-4.000,- kr pr liter.

 

Type klarlakk er avhengig av lakken du skal ha den på, mange typer trenger normalt sett ikke klarlakk. Klarlakk koster normalt det samme som standard billakk.

 

Herder og tynner husker jeg ikke priser på, men tipper 150-300 kr pr liter.

 

Bilrekvisita er egentlig pålagt ved lov å ikke selge lakk til privatpersoner, kun offentlig godkjente verksteder. Dette er pga de helseplagene man kan få ved innånding og hudkontakt med billakk.

Mange benytter seg da av kjente eller noe slikt for å få kjøpt lakk.

 

så da finnest de ikkje noken nett butikk so selger billakk?

Link to comment
Share on other sites

Det finst mange verksted du kan go prate med da og få deg en kanne, jeg har ordnet meg en kanne for lakking av frontfanger og noen andre plastikk deler..

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vet ikke om noen nettbutikker ihvertfall. Har selv konto hos Bilutstyr og klarer på det grunnlaget å kjøpe billakk. Er selvfølgelig bra å ha vært kunde der i over 10 år også da..

Samt at jeg har litt greie på hva jeg holder på med.. Er ikke fagutdannet lakkerer, men har lakkert mye bildeler opp igjennom årene..

 

Som Xsiv sier, det kan godt være du kan få kjøpt lakk via lakkverksted..

En gang jeg skulle lakkere en hel bil på verksted, fikk jeg kjøpt lakk på forhånd slik at døråpninger etc fikk akkurat SAMME farge som utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Driver og skal lakkere motor rommet.

prøve lakerte først på en dør jeg hadde.

 

pusse ned døra(ikke til stålet) på sånn at lakken skulle få bedre feste.

Skal vel ikke være behov for grunning da? har fått forskjellige svar så litt usikker..

 

Tokk først på lakk

så klar lakk.

Selve resulatet ble bra, men lakken sitter ikke så godt som den burde.

kan nesten skrape den vekk

Kan dette skje hvis luft temp ikke var høy nok?

evt om det var lakk og klar lakk ble blandet i pøsen?

evt ikke godt nok pusset...

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Stemmer , det er vel for såvidt valgfritt med grunning HVIS du er sikker på at lakktypene er kompatible.

toluenlakk og celluloselakk går IKKE sammen. :(

 

Matt ned med 400/800 papir. Du skal IKKE se noen blanke partier etter pussing.

Vask med silikonfjerner etter pussing. La det tørke og se etter blanke partier igjen.

Gjør klar lakk etc.

Vask med silikonfjerner en gang til ca 5 minutter FØR du skal sprøytemale.

 

Du kan som sagt blande klarlakken i siste strøket med farge.

Ellers er det jo ikke alltid nødvendig med klarlakk.

 

Er jo mange justeringer å gjøre med sprøyta for å få perfekt resultat. :D

 

Temperaturen bør jo være fra 15 og oppover. helt opptil 40 grader er ok.

Ved 25-40 grader er det selvføleglig normal herder. under 25 ned til 15 anbefales FAST herder.

Litt avhengig av luftfuktigheten.

Hvis du ikke har måler, så kan du se om du har noe bart/rent metall i arbeidsområdet. Ta på dette, og gni lett med tommelen (ren tommel) hvis det blir glatt/fuktig så er fuktigheten høy. En enkel måte å få en indikasjon på hvor fuktigheten ligger.

 

En gang jeg skulle lakkere alle døråpningene på en bil, så ordnet jeg byggtørker, propandrevet som IKKE blåser.. Varmet opp til 40 grader (12grader ute), og brukte vannkanne til å fukte GRUSgulvet med. Så sprøytet jeg døråpningene.. Ble helt supert.

 

PS: Har du vannavskiller på lufta? Hvis du ikke har det, og det er kjølig dr kompressoren står, så blir det garantert kondensdannelse inni den.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Temp ute var rundt 12, men propan saken, stod og varmet godt :)

sjekket resultatet i dag, virket som det satt greit i dag... :)

Kunnte tenkt meg et lag til med klar lakk, så det blir litt "sterkere"???

 

bør kanskje pusse litt over igjen før dette skal på?

 

Vannavskiller.. tja... sitter en blank tass på slange... hehe. den kanskje?

 

Er mettallic lakk, så ingen herder i lakken, så derfor sikkert greit med klar lakk med herder i.

 

Er bare innvendig og motor rommet jeg lakker nå.

Bare jeg får motor rommet greit, så kan alt andre vente til våren.

Så jeg har noe og gjøre i vinter. hehe

(er jo nesten ikke noe av motor rommet som syns, etter alt er montert. hehe)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hva slags lakk bruker du? Ikke herder i metallic ?

Vel har jeg aldri lakkert med metallic, men ville nå trodd at det skulle herder i..

 

Uansett, når du tørker støv og skitt i motorrommet(når du skal på utstilling eller no) så er det lett for at det blir småriper i lakken hvis det ikke er klarlakk på..

 

Eller, vent nå litt.. Du har herder i klarlakken ikke sant? Med noen metalliclakker regnes metallicen som baselakk, dermed er den uten herder...

 

Metalliclakk/baselakk SKAL man ha klarlakk over. Du kan få det samme i vanlige helfarger også.

 

Vannavskiller, ville nok anbefalt en litt større type som du kan henge fast på veggen i vannrett posisjon, også slik at du kan få den nærme trykktanken. Lettere å skille ut vannet der vistnok.

Link to comment
Share on other sites

Du har vel vanligvis ikke i herder i metalic lakker, men legger klarlakk med herder vått i vått.. Men skal du mellom slipe før klar lakken må du jo ha i herder. Aldri slipt mellom, bare lagt vått i vått.. Skal visst bli bedre om man matter littegrann før du legger klar lakken har jg hørt.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Silikonfjerner, hva består det av og hvor kjøper jeg det?

 

Og ikke minst, hva bruker man for å vaske overflaten med silikonfjerner?

Ikke gammel, halvskitten t-shirt ??? :rolleyes:

 

Til nå har jeg brukt rødsprit eller aceton til å vaske med.

Begge deler fjerner lakken og alt. Spesielt sistnevnte :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Silikonfjerner er svakere enn tynner, men inneholder 0% fett og oljer. Utmerket til rensing av overflaten før lakkering. Kjøpes der du kjøper lakk.

 

Tynner og aceton etc vil enten øyeblikkelig eller nesten øyeblikkelig begynne å løse opp lakk.

Glemte en fille med tynner i bagasjerommet en gang.. AI-AI- ikke no lakk igjen der nei.

En annen ting, få tak i hansker såm tåler kjemikalier når du skal vaske med tynner eller silikonfjerner, mange tenker kun på gassen dette gir fra seg, ikke på at stoffet går gjennom huden dobbelt så fort. B)

 

Gamle T-skjorter og laken og det meste går greit, ta gjerne å kokevask det en gang FØR du bruker det. :D

 

Du vasker bare for å være helt sikker på at det ikke er noe fett der før du legger lakken på. Har du lakkert litt, og fått fett der, så ser du fort at det skiller seg over fettflekkene, akkurat som oppvaskmiddel og fett på oppvasken.

 

Du vasker bare før lakkering, ikke mellom baselakk(metallic eller annen lakk) og klarlakk.

Men vær nøye med å ikke berøre lakken, eller f.eks leke med en flaske 556 eller WD40 i nærheten ;)

Link to comment
Share on other sites

Silikonfjerner er svakere enn tynner, men inneholder 0% fett og oljer. Utmerket til rensing av overflaten før lakkering. Kjøpes der du kjøper lakk.

 

Tynner og aceton etc vil enten øyeblikkelig eller nesten øyeblikkelig begynne å løse opp lakk.

Glemte en fille med tynner i bagasjerommet en gang.. AI-AI- ikke no lakk igjen der nei.

En annen ting, få tak i hansker såm tåler kjemikalier når du skal vaske med tynner eller silikonfjerner, mange tenker kun på gassen dette gir fra seg, ikke på at stoffet går gjennom huden dobbelt så fort. B)

 

Gamle T-skjorter og laken og det meste går greit, ta gjerne å kokevask det en gang FØR du bruker det. :D

 

Du vasker bare for å være helt sikker på at det ikke er noe fett der før du legger lakken på. Har du lakkert litt, og fått fett der, så ser du fort at det skiller seg over fettflekkene, akkurat som oppvaskmiddel og fett på oppvasken.

 

Du vasker bare før lakkering, ikke mellom baselakk(metallic eller annen lakk) og klarlakk.

Men vær nøye med å ikke berøre lakken, eller f.eks leke med en flaske 556 eller WD40 i nærheten ;)

Takk for utfyllende svar :D

 

Neste spørsmål. Jeg skal straks lakkere koffertlokket med sprayboks (vet.....) - Hvor lenge bør jeg vente før jeg monterer låsen igjen?

 

Selger dem silikonfjerner på Esso? Rødsprit er nærmeste jeg har... <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Vel kommer litt ann på sprayen og litt på tempen.

Å ja og på dine ferdigheter da..

Er du bombesikker på at du klarer å holde låsen stille, så kan du godt montere FØR lakken har tørket, da er det mindre sjans for at det skal komme inn vann og/eller fukt rundt låsen.

 

Finn en nøkkel av riktig type, men FEIL mønster, da vil du lettere klare å holde låsen rett i hullet.

Deretter skyver du på plass låsebrikka på baksiden.

 

Men ellers er det bare å holde minimum 15 grader, sett varmeovn oppi bagasjerommet og lakker lokket med sprayboks på utsiden. Da er det kun støv og fett/fingerflekker du trenger å bry deg med.

 

Vanligvis vil 15grader i 2-3 timer være mer enn nok. Litt avhengig av luftfuktighet.

 

Good luck :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...