Jump to content

Escort problem!


Fresh|

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp.

Min kjære mor har en Escort 1,6 16v -94 mod,og jeg har et spørsmål ang. denne bilen.

 

Hun klager over at den er vanskelig å få i gir, spesielt 1 og 2 gir ved igangsetting. (Hun starter ikke i 2 gir da om det var noen som lurte på det). Så jeg tok en liten tur med den. Det viser seg at cluthen tar tak veldig langt inn og flere ganger begynte bilen å dra seg fremover når jeg hadde pedalen i bunn og den sto i 1 gir.

Selv om jeg da begynte å kjøre videre måtte jeg slippe pedalen nesten helt ut før den tok ordentlig tak.

 

Så problem stillingen er enkelt forklart slik: Fra stillestående til igangsetting; nesten ikke nødvendig å slippe clutch pedalen.

 

Men for å komme seg videre må pedalen slippes nesten helt ut.

 

Så jeg skjønner jo hvorfor den enkelte ganger kan være vanskelig å få i gir da clutchen drar med seg girkassa rundt selv om pedalen er trykt i bunn.

Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor dette skjer.

 

Er det noen som kan ha et hjelpende hint ang. saken? Mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Tanken om dårlig clutch har streifet meg, men jeg trodde egentlig at om den ble dårlig så ville pedalen ta lenger og lenger ut.

Har ikke sett under panseret på den enda, men det er vel ikke hydraulisk clutch på denne?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Kjetil S

Problemet løst?

 

Min (scorpio) hadde lignende problemer, det gikk over etter å ha skiftet hovedsylinder i clutchsystemet, samt tatt en skikkelig gjennomlufting.

 

Aner ikke om den bilen der har hydraulisk clutch, eller om den har clutchwire, men om den er hydraulisk kan det kanskje hjelpe å skifte ut væsken (dette skal gjøres ca hvert 2. år uansett), og lufte skikkelig (luft systemet til du er sikker på at det ikke er mer luft igjen, og gjenta et par-tre ganger ;) ).

Link to comment
Share on other sites

er ikke hydraulisk clutch på disse..

 

regner med at den er klar for et clutch bytte, like greit å bytt lamel og trykkplate i samme slengen, men før du gjør det kan du prøve og justere pedalen, skall være en umbrako skrue helt øverst i pedal brønnen over clutch pedalen... du kan prøve den og se, visst ikke må du uansett ut med kassa for å få bytta det som er galt...

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen har en selvstrammende clutch mekanisme.

 

Den sitter på selve clutch pedalen, der wiren er festet. Ta en titt på denne, ofte skapt mye problemer. Mye billigere enn å bytte clutch også.

 

 

trodde alle mk5`ere hadde skrue justering og kun mk4 som hadde selv justerende drit...

Mulig jeg roter..

Link to comment
Share on other sites

Første escossie har i alle fall selvjustering. K.Goa måtte bytte sin.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

når du først sjekker opp rundt clutchen. bytt clutchwiren. den kan ryke når bilen er såpass gammel. på min 96 escort jeg hadde gjorde den det. midt i en ferjekø da jeg skulle løyse ut.:(

det selvstrammehjulet kan være verdt å ta en titt på og. her kan det skje at justeringsmekanismen hopper over ei tann eller to, og da bllir det fort rot nedi der. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare men.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...