Guest RSTurbo86 Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Skal man pusse ned til metallet eller bare ha det oppå eventuell rustmiddell?(må det ikke være en liten "kul" inn for at det skal bli skikkelig?) Hvordan må temperaturen være? Kan vel ikke stå i 5- å holde på?
twin turbo Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 det skal vere fritt for rust og nedmattet med 240 eller finere papir. det bør vere så rett så mulig da sparkelen kan få ettersynk vis det blir tykkt lag. sparkelen lager varme selv men treng minimum ca 12+(varierer fra sparkel til sparkel) for å komme igang med herdeprosessen men romtemp er optimalt, ikkje for varmt for da rekker du knapt å ha på sparkele før den er hard ikkje alle sparkler hefter på somme rustmidel så prøv litt for å se om det henger skikkeli. trehjulsykel
Guest Taunus Basic Posted November 15, 2005 Posted November 15, 2005 Hehe jeg sparkla en bakskjerm i 5 minus og snøstorm engang jeg.. Sparkla/pusset og lakka, med sprayboks.. Var heldig med spraylakken da, kunne ikke se at det var gjort noe der. Hemmeligheten min var : 1.-Partytelt over der jeg jobbet. 2.-Varmeovn(vifte) oppi bagasjerommet som holdt bakskjermen på en passelig temperatur. Er det en dør du skal sparkle, så ta av dørtrekket, slik at du får en lett oppvarming bakfra. Det viktigste med sparkling er :Temperatur : 15 og oppover er bra.Sparkeltykkelse: ALDRI sparkle tykke lag.. 10 tynne lag er mye bedre enn 5 tykke. Da holder sparkelen bedre.Nok herder, men ikke alt for mye heller, for da rekker du ikke smøre den på. Matt ned i bulken, med 240 eller der omkring som twin turbo skrev. Og vask med silikonfjerner.-Legg på mange tynne lag.. -IKKE puss før det er gjennomherdet. Har du tid og lyst ØV deg med rettehammer og mothold. Det er ganske gøy når du begynner å få det til.HAr spart meg sparkling et par/tre ganger på den måten.
Gess Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 Mine dårlige erfaringer er at grunning under sparkel er viktig. Jeg fikk meg en del overaskelser når jeg begynte med min bil her i fjor. Begynte å fjerne lakk og sparkel og fant en god del rust under sparkelen. Den hadde løsnet fra platen selv om jeg ruet den litt før jeg la på sparkel. En annen ting er dette med tynne lag. Også viktig. Man risikerer bare at sparkelen ikke tørker innerst om man smører for tykt på.Jeg fant våt sparkel som ble lagt på i 98 på min bil forrige sommer Man lærer så lenge man lever... Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Guest Taunus Basic Posted November 16, 2005 Posted November 16, 2005 Jepp et tynt strøk med grunning er bra. bruk MATT lakk.Selv har jeg ALLTID brukt et strøk med Biltema Zinkspray ved sparkling på rent stål.Bruk gjerne varmluftpistol og varm opp området litt slik at mye av fuktigheten i metallet kommer ut. (100 grader er nok til at vann fordamper) La kjøle seg til 50 grader og spray på zink. Pusset opp en gammel Mercedes for mange år siden. Den var til kontroll på B.O.Steen 5 år etter, INGEN tegn til rust.. Det er gøy å høre... Han som kjøpte bilen var meget fornøyd.
a.nilsen Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Vis sparkelen ikke har er hard/tørr etter lang tid har du brukt for lite herder.. Sparkel tørker ikke. Den herder. 2 forskjellige ting.. Det er viktig å grunne under så du ikke legger sparkel rett på metall, så sparkelen har noe å hefte i. Akkurat som med lakken. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Guest mfafa Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 Det er viktig å grunne under så du ikke legger sparkel rett på metall, så sparkelen har noe å hefte i.Tror også det er riktig å grunne først, men på all sparkelen jeg har sett, står det at det påføres bart metall!Veldig motsigende
Guest pzycho Posted November 18, 2005 Posted November 18, 2005 ikke farlig å sparkle på bart metall, sålenge det ikke er større områder.. skal du først grunne, så bruk epoxy grunning, 2k! den er vanntett og god! 1komponent lakk/grunning tørker/herder somregel aldri bra.. blir ikke skikkelig tørt. og sålenge det ikke blir tørt under, er det mer bevegelig enn sparkelen, noe som resulterer i at sparkelen sprekker..! måtte fjerne ALL lakk og sparkel fra en porsche i dag pga akkurat dette her.. alt var mykt underst.. **** til møkkajobb
Guest Ompalompa Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Iallefall veldig viktig å ikke ha mer enn 6% herder, for da blir det dårlig. Hvis du har dårlig tid kan du bruke akselerator (NB! Kun hvis du vet hva du gjør..)For å feste styling etc.. anbefaler jeg divilett SQ, Sinnsykt sterkt og fleksibel sparkel/lim.
Guest mfafa Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Tilsetting av herder blir ikke stort bedre enn det man tar på øyemål og da hvor stor man forestiller seg sparkelklumpen er i forhold til mengden herder... proffgutta må da bruke noe bedre teknikk? Jeg tviler sterkt på at folk faktisk veier opp riktig mengde sparkel og herder!
Guest pzycho Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 på billakk/skadeverksted, er det en presse på trykkluft som presser ut nøyaktig blanding av sparkel og herder..
Guest eirikXR2 Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Iallefall veldig viktig å ikke ha mer enn 6% herder, for da blir det dårlig. Hvis du har dårlig tid kan du bruke akselerator (NB! Kun hvis du vet hva du gjør..)For å feste styling etc.. anbefaler jeg divilett SQ, Sinnsykt sterkt og fleksibel sparkel/lim. Og hvor får du kjøpt dette?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now