Jump to content

Mangler 4.gir + Automat Til Manuell


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

I Haynes står det at wirekickdown ble brukt til midten av 86, og etter det ble det brukt en slik solenoid/magnetventil. Har en 89modell, produsert i januar eller noe. Var visstnok litt spesiell bli, nesten ingen av katalogene til meca stemte. For akkurat den typen ble bare produsert noen mnd i 89 kunne de fortelle

 

Fant for litt siden ut at det skilles mellom A4LD, A4LDe og A4LDE.

 

A4LDe ble levert i litt "nyere" pre-facelift. Skal få sjekket om jeg har en slik, forskjellen er om vss'n har to eller tre ledninger såvidt jeg husker. Står i Haynes boka det også, men de nevner ingen årstall.

 

 

Sjekk om kontakten til vss'n er eiret, fører til at en mister 4 gir !

Ford Scorpio 2.9i Ghia, 4x4 , 1993 modell

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Tja, ifølge mekanikeren på gaden så hadde visst ikke denne kontakten noe med giring til 4. å gjøre. Var visst bare lockupen som ble styrt slik :rolleyes: Mulig de bare ville ha inn bilen for å "overhale" kassa og tjene penger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har du fått tak i gearkasse?

jeg har en mt75 kasse i delebilen min. det er ikke vaier til spedo, men elektronisk.

har da mellomaksel pedalsett og hele suppa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Erik Braseth

Har nå fått tak i alt jeg trenger (tror jeg).

 

Ingen her har nevnt at jeg trenger svinghjulslager, så det sitter kanskje på bilen min allerede det da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth
Mente jeg sa det jeg?

Det må du ihvertfall ha.

Har ett jeg. :)

Nytt eller? pris og slikt da? Litt kjipt om jeg må utsette skruinga enda ei helg bare pga det. Kan jo kanskje få ut lageret fra delebilen?

 

Helt ærlig så har jeg ikke særlig stor greie på svinghjulslager :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Hvilket klips tenker du på da? Det som holder clutcharma fast i kassa? Tok ut hele smøla jeg, og clutcharma datt ikke av, så regner med det er der enda

 

Får håpe ford har det på lager da, hvis ikke blir du headhunta i løpet av morgendagen

 

Mangler bare locktite nå, ser det ut til. Men det er sikkert noe som dukker opp, lurer bare på hva :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Dette må være noe spesielt på MT75 kassene, for alle type9/N kassene jeg har sett har ingen spesiell klips som holder clutchwiren. Bare et nedsenka spor den ligger i :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

MT75 er jo styggdyrt da. Bare det å finne ei slik v6 kasse er ikke lett. I tillegg er clutchen dyrere.

 

Komplett clutchsett og dreiing/sliping av svinghjul og "nådelager" (som det så fint står på posen) kom seg på ca 1800kr tilsammen. Mindre enn jeg har brukt på automatolje :blush:

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jaja, helga er over, og bilen min har fortsatt automat. Da jeg var kommet så langt at det bare var igjen 3 bolter mellom motor/gir så klarte jeg såklart å ødelegge en 13mm pipenøkkel og samtidig dra over hodet på bolten skikkelig. Koppen sprakk og ble ett nummer for stor og bolten satt like ******, men nå med delvis ødelagt hode.

 

Etter mye banning og surmuling endte det med at jeg smekka sammen alt igjen, eller nesten alt. Converteren sitter med tre skruer, en av boltene som holder stabstaget foran mangler (fikk ikke entra skruen, dæven så snål bilen ble), ryggelysa funker ikke (tror kontakten er ødelagt, funker hvis jeg kortslutter), speedoen funker ikke og blinklysa funker ikke. Det siste der skjønner jeg ikke noe av, da alle pærene blinker ved bruk av nødblink.. spørs om ikke bryteren har tatt kveld.

 

Må nesten nevne at den siste mutteren til converteren aldri ble funnet igjen, de tre andre ramla fint ut i forkant av girkassa. Håper den ikke ligger igjen i huset til converteren, da kan de bli show! :)

 

Har fått lånt meg garasje i hvertfall 1 mnd. framover, så ferdig skal jeg alltids bli. Var bare så sykt trangt mellom torpedoveggen og bakkant av motoren, er jo 10 ganger så mye ledninger og styr der i forhold til bilen jeg tok manuellkassa fra...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...