Jump to content

Mangler 4.gir + Automat Til Manuell


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Har tenkt å bygge om til manuell i løpet av våren/sommeren og ser derfor etter en delebil. Har lest i haynesboka at type N kassene fra både 2.8 og 2.9 har samme utvekslinger. Men passer svinghjulet fra en 2.8 over på en 2.9? Og mellomakslingen? Har lest gjennom det jeg fant ang. ombygginger her på forumet, men fant ikke svar på dette.

 

Automaten som jeg har nå er forsåvidt gulle god den, etter at jeg satte på vakumslangen som hadde hoppa av. Eneste problemet er at jeg mangler 4. giret, noe jeg tror skyldes VSS'n som sitter på kassa. Men hvis den er defekt så skulle vel både bensincomputeren og speedoen vist feil, siden de også får signal fra samme plass? Har ikke CC, så får ikke testa det på den måten. Noen forslag til hva annet som kan være feil?

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Senest i går kjørte jeg en '88 med 2.9i og type N boks ;) MT75 tok vel over sent i 88, så denne bilen er nok en ganske tidlig 88 modell

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Har bladd litt i Haynesboka nå, og det jeg trenger er vel følgende:

 

Pedalsett + oppheng og clutchwire

girkasse fra 2.8 eller 2.9 (2.4 har samme utvekslinger som 2.0)

mellomaksling

svinghjul og clutch

manuellhjerne (trenger jeg virkelig det? kamerat av meg har 2.9i manuell med automathjerne, ser ut til å virke tilfredstillende)

 

Da blir det vel litt leting etter 2.8 eller 2.9 delebil med manuell. For om jeg forsto Count rett så går det vel å bruke svinghjulet fra en 2.8 også?

Link to comment
Share on other sites

det hender det står ait rele på torpedoveggen ca midt i bilen helt oppe ved frontruta som er startsperre vis autkassa ikke står i p eller fri så skal den ikkje starte. dette må jøres noe med, men hjernene har ikkje noe med kassa å gjere trur eg. eg har mellomaksling og pedalsett til 2.9 usikker om det er type n kasse eller mt75 vis det er type n kan du komme med bud vis det er mt75 trenger eg den til xr4i en min. :D

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Tror kanskje ombygginga blir framskyndet litt, da jeg har fått den finfine lekasjen mellom motor og kasse, drypper ikke mye, men det kommer vel med tida. Gidder ikke ta ut automaten bare for å bytte pakning, da bytter jeg heller til manuell :)

 

Startsperra er jo ikke noe problem å koble forbi. Trodde man trengte hjerne fra en manuellbil, siden mange hjerner har forskjellig delenummer

 

Twin turbo: noen prisidé da? Aner ikke hva man må betale for noe sånt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Erik Braseth

Uten gir er jo litt bortkasta for meg da :) Hvis du da ikke har en 3.64 diff med brems

 

Og mens jeg husker det: Automaten har sluttet(?!) å lekke olje. Noen forklaring på det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Erik Braseth

Har snakket med Gaden og fant ut følgende:

 

Lekasjen kommer sannsynligvis av overoppheting pga liten/dårlig/tett oljekjøler. Oljen blir varm og presses ut luftinga. Automaten blir ikke kvitt nok olje og presser oljen ut simmeringen i forkant. Vanlig praksis var å montere ekstra oljekjøler, spesielt på biler som trekker campingvogn og tung last.

 

Mekanikeren var usikker på om 4.giret var elektrisk styrt og trodde heller det var problemer med bremsebåndet for 4.giret eller stempelet som strammer båndet. I de tilfellene han hadde vært borti så var stempelet dårlig og strammet ikke båndet. Det var også mulig at båndet var ødelagt.

 

Jeg kunne også prøve å skifte olje i diffen hvis den var "slapp", ihvertfall sjekke om det var nok olje. 35% sperre visstnok. Noen biler ble levert med 45% men det var ganske forferdelig å kjøre med ble det sagt.

 

Noen som vet om man kommer til og får sjekket bånd/stempel ved å ta av bunnpanna på automaten?

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg klarer å forstå av den engelske haynes manualen så skal det være noen lokk under som skal av for å komme til å justere bremsa...

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

I automaten du tenker på? Isåfall så er det noen bolter som stikker ut fra kassa på passasjersida som skal strammes med et visst moment.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Kick down er ikke styrt me wire på min, det er en egen solenoid. Ser det der gasswiren stopper. De med wire har (logisk nok) wire som går ned på kassa. Min har ledninger :)

 

Edit: Tror jeg har tre eksemplarer av den engelske haynes manualen om granada/scorpio nå. Fått med en til hver bil jeg har hatt

Edited by Erik Braseth
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

I Haynes står det at wirekickdown ble brukt til midten av 86, og etter det ble det brukt en slik solenoid/magnetventil. Har en 89modell, produsert i januar eller noe. Var visstnok litt spesiell bli, nesten ingen av katalogene til meca stemte. For akkurat den typen ble bare produsert noen mnd i 89 kunne de fortelle

 

Fant for litt siden ut at det skilles mellom A4LD, A4LDe og A4LDE.

 

A4LDe ble levert i litt "nyere" pre-facelift. Skal få sjekket om jeg har en slik, forskjellen er om vss'n har to eller tre ledninger såvidt jeg husker. Står i Haynes boka det også, men de nevner ingen årstall.

Link to comment
Share on other sites

I Haynes står det at wirekickdown ble brukt til midten av 86, og etter det ble det brukt en slik solenoid/magnetventil. Har en 89modell, produsert i januar eller noe. Var visstnok litt spesiell bli, nesten ingen av katalogene til meca stemte. For akkurat den typen ble bare produsert noen mnd i 89 kunne de fortelle

 

Fant for litt siden ut at det skilles mellom A4LD, A4LDe og A4LDE.

 

A4LDe ble levert i litt "nyere" pre-facelift. Skal få sjekket om jeg har en slik, forskjellen er om vss'n har to eller tre ledninger såvidt jeg husker. Står i Haynes boka det også, men de nevner ingen årstall.

Stemmer det... ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Erik Braseth

Og mens jeg ennå husker det.

 

Forskjell på svinghjul til 2.4 og 2.9?

Hvordan blir det å kjøre med 2.4 girkasse på 2.9? Blir litt andre utvekslinger:

 

2.4 kasse (samme som 1.8 og 2.0 ohc)

1) 3.650:1

2) 1.970:1

3) 1.370:1

4) 1.000:1

5) 0.816:1

R) 3.660:1

 

2.9 kasse (samme som 2.8i)

1) 3.360:1

2) 1.810:1

3) 1.260:1

4) 1.000:1

5) 0.825:1

R) 3.365:1

 

Begge utgavene har 3.64:1 i bakakselen. Blir jo ikke så stor forskjell da, må såklart bytte litt på drevene i speedometeret

Link to comment
Share on other sites

2,4 kassa har lavere utveksling på 1,2 og 3 gir... Blir en anelse bedre aks da.. :P

 

Når det gjelder speedometerdrev, så er det vel rett størrelse med 2.4 girkassa og da slepper du å bytte noe...?

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

I know, samtidig som 5.giret har litt høyere utveksling (mer turtall, men sannsynligvis ikke noe merkbart tipper jeg).

 

Det store spørsmålet er da om svinghjulet er brukbart.

 

Blir kanskje så jeg og en kamerat får tak i en 2.4 å plukke deler fra. Jeg tar girkasse m. tilbehør og han tar dører og litt interiør ;) Hvis ting går iorden blir det ganske billige deler på meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at svinghjul kan brukes, ja. Svinghjulene passer nok over på 2,4/2,9, men veit ikke om det er noen vektforskjell. Clutchen har også samme diameter og regner med det er samme sak.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...