Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

Som topic forklarer lurer eg på om noen har dei papira som trengs for å godkjenne xr4i med 2.9i motor og 2.9 twin turbo da ford ikkje vil ut med noen ommbygingspapir lenger :angry: da eg skal bygge 2.9 twin turbo og helst vil få det godkjent i vognkort så treng eg papir so sier ke som er lov og kva som må byttes. Så vis noen har eller veit om noen som har så hadde det vert fint :)

Har det noengang blitt godkjent? :P

Link to comment
Share on other sites

vet ikkje. håper noen har det eventuelt om det er ein anna måte å få godkjent det. rekner med det er muli da cosworth har 204hk så må det da gåann å få godkjent xr4i med 200hk om ikkje noe anna. om eg har 200 eller 500hk i vognkort er ikkje så nøye da eg vil ha justerbart alt via datasprut, for det går vel ann å justere det via ain kontrollboks eller noe?? har aldri vert borti det, men vil tru det går.

Det letteste er å ha en innstilling for gate/godkjenning og en innstilling som du ikke forteller biltilsynet om til bane og annen heftig kjøring.. :P

 

Høre med morty999, han skal godkjenne en iST, blir vel omtrent den samma papirmølla.. <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne gå ann å få godkjent.

Bare send en saklig søknad til biltilsynet og fortell hva du har tenkt å gjøre.

Kan kanskje være en fordel å ringe de først for å legge frem planene dine, og spør om deres synspunkter på saken.

Kan være at de vil du skal gjøre ting på en spesiell måte...eller de kommer med tips, eller de nevner småting som man har lett for å glemme i iveren etter å få begynt.

Det har faktisk skjedd meg...fikk rent sjokk der jeg satt.

 

Men jeg vil tro at om du bruker Cosworth bremser og understell, går det greit å få den godkjent med hvertfall 204hk. De sier jo at en effektøkning på 10% er lovlig, så da vil det si at du skal kunne få godkjent bilen din med 224,4hk hvis du bruker Cosworth bremser.

 

Og hvis du får klarsignal til ombyggingen, trenger du vel bare et papir fra din lokale ford-forhandler som bekrefter at de riktige delene er brukt.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Andtho: papirmølle? har ikke hatt ET eneste papir jeg.. bortsett fra effekt og senking.. hehe.. ;) og hvor jeg har fått dela fra.. ;) aldri skrivi noe søknad eller noe

Så har ikke du skilter på bilen enda heller da.. :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6
eg har snakket med biløtilsynet han måtte sjå at det var lovli på bil. egentli må eg ha papir på mitt chassinr, men han godtok fra tilsvarende bil.

 

 

Og med den uttalelsen der mente han??

At du må få tak i papirer eller chassisnummer fra en annen XR4i som er godkjent med twinturbo?

 

Høres ut som en inkompetent idiot spør du meg.

Hvis du kan skaffe dokumentasjon fra ditt nærmeste Ford verksted om at du har brukt bremser fra en cosworth, skal jo han selv klare å godkjenne bilen din på bakgrunn av hvor mange hk Cosworth bremsene er godkjent for.

Til og med nevøen min på 12 år skjønner det der, og hvis da en person med mange års utdannelse ikke klarer det er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted i systemet.

 

Det er jo det som stort sett er problemet tror jeg. At de ikke tør å godkjenne en bil selv fordi da får de alt ansvaret selv hvis det skulle gå skikkelig galt i en ulykke eller lignende.

 

Hvor i landet bor du forresten?

Det kan være lettere å få godkjent ombygde biler i de største byene siden de er borti ganske mange ombygginger i løpet av ett år.

Det har jeg selv erfart!

 

 

Men ikke gi deg! :)

Du får det til skal du se.

Link to comment
Share on other sites

Og med den uttalelsen der mente han??

At du må få tak i papirer eller chassisnummer fra en annen XR4i som er godkjent med twinturbo?

 

Høres ut som en inkompetent idiot spør du meg.

Hvis du kan skaffe dokumentasjon fra ditt nærmeste Ford verksted om at du har brukt bremser fra en cosworth, skal jo han selv klare å godkjenne bilen din på bakgrunn av hvor mange hk Cosworth bremsene er godkjent for.

Til og med nevøen min på 12 år skjønner det der, og hvis da en person med mange års utdannelse ikke klarer det er det noe riv ruskende galt ett eller annet sted i systemet.

 

Det er jo det som stort sett er problemet tror jeg. At de ikke tør å godkjenne en bil selv fordi da får de alt ansvaret selv hvis det skulle gå skikkelig galt i en ulykke eller lignende.

 

Hvor i landet bor du forresten?

Det kan være lettere å få godkjent ombygde biler i de største byene siden de er borti ganske mange ombygginger i løpet av ett år.

Det har jeg selv erfart!

Men ikke gi deg! :)

Du får det til skal du se.

 

 

Tror du jeg får til det også? :rolleyes: Gjelder en Capri fra 79..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6
Tror du jeg får til det også? :rolleyes: Gjelder en Capri fra 79..

 

 

Hvorfor skulle ikke det gå?

Mener å ha lest ett eller annet sted på forumet her at originale bremser til Capri 2,8i er godkjent for opptil 218hk. Så det er sikkert ikke no problem. :)

 

Men meld deg inn i Capri klubben. De har sikkert vært borti sånt før, og er du heldig har de også den dokumentasjonen du trenger.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes desverre lite med papirer nå lengre, desverre.. <_<

 

Uansett, lykke til "twin turbo" :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6
det er ikkje bare bremser som skal holde, men absolutt alt skal dokumenteres at det tåler dei belastningene det kan bli uttsatt for med den motoren som er i, da er det snakk om karoseriet, hjuloppheng og alt anna som er med å holder bilen sammen og på vegen. 204hk 2.0 4syl turbo og 2.9 v6 twinturbo med 204hk har ikkje samme dreiemoment så det er faktisk meir power i den. eg kan ikkje bruke chassinr fra anna bil men kopi av godkjennings papira på den bilen det er godkjent på og kva som eventuelt har blitt gjort med den bilen for godkjenning vis du skjønner.

 

 

Huff...blir bare irritert når jeg hører om sånt.

Det der er mest sannsynlig bare et forsøk på å få deg på "bedre" tanker, og heller la deg ta vare på den sjeldne bilen du har.

Eller at de ikke liker ombygde biler ved ditt biltilsyn.

 

Karosseriet ditt bør jo være litt stivere enn f.eks en is, siden du har en ekstra takstolpe...regner jeg med da. :blush:

Og jeg vil tro det er ganske mange is'er som har blitt ombygd til Cosworther gjennom tidene, og det har jo gått bra.

Så hvorfor ikke med din liksom?? Bortsett fra at du skal bruke V6'er.

 

Så hvis du tar komplett understell fra en Cosworth, er det fortsatt ikke lov??

 

Sa han på biltilsynet det at det er mer dreiemoment i en V6 kontra Cosworth??

Hmmm...hvorfor kan man få oppgitt f.eks hvor mye originalbremsene til sierra tåler i hk da?

Det står jo aldri noe om dreiemoment...

Du kan jo sjekke opp hva spesifikasjonene er på bremsene på en Scorpio Cosworth.

Selv om de er 5-bolta er det sikkert samme dimensjon som på enkelte Sierraer, og da kan du jo bruke det som en referanse.

 

 

Men uansett, jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke skal kunne gå ann...man får jo godkjent Granada med V8, med de originale bremsene fra en 2,8i...som er godkjent opptil 218hk.

Hvor mye dreiemoment er det i en 5 liters V8 på 180hk da mon tro...noe i nærheten av 400nm minimum.

Det er ett eller annet som skurrer her syns jeg...

 

 

Men du svarte ikke på hvor i landet du bodde da. ;)

 

 

Har vært borti noe lignende selv en gang...tror det var i -94 jeg. Da hadde jeg en Ford Escort MKII 1,3liter. Jeg ringte biltilsynet og spurte om jeg kunne sette på 2 doble webere på en ellers original motor. Da fikk jeg til svar at de måtte ha dokumentasjon på at bremsene holdt effektøkningen. Jeg prøvde og forklare fyren at det var samme bremser på Ford Escort 1600 sport med 84hk, men det bare avviste han på flekken...han måtte ha dokumentasjon på bremsene. Og så spurte jeg...hva om jeg setter på gruppe a bremser da? Da skulle han ha dokumentasjon på at de passet på min bil...ble helt oppgitt jeg.

Så ringte jeg et annet biltilsyn i mitt fylke, og spurte om det samme...og svaret jeg fikk var en smule annerledes kan du si. Han svarte: Skal du bare sette på 2 doble? Sett på 2 doble du, og så passer du på å få portet toppen din litt, monter grenrør og effektannlegg, så ringer du meg igjen så skal jeg godkjenne bilen din.

Litt forskjell på svarene liksom...og dette til og med i samme fylke.

 

Så du kan jo prøve å ringe ett annet biltilsyn. Kan hende de er litt mer medgjørlige der. :)

 

 

Men ikke gi opp! :)

Dette får du til!

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_V6
hehe bil blir bygget med eller uten godkjenning :) eg skal bruke mest muli racing deler i understell, driverk og bremser. bur i sogn

 

 

Da kan du jo prøve å ringe biltilsynet enten i Bergen eller Trondheim. Vet ikke hva som er nærmest jeg. :)

 

Men hvis du bruker racing deler på bilen din, blir den nok aldri godkjent. ;)

Link to comment
Share on other sites

blir skilt til sommern da andtho.. ;) da med 300hk ist og MULIG 4x4 :D

 

og ja i vognkortet..

Flott, da skal det ikke bli noe problem å godkjenne min heller da.. :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...