Jump to content

Rust Fjerning


Guest kjell ove_88

Recommended Posts

Guest kjell ove_88

Har ein sierra is som det er litt rust på i kanalar, hjulbue og dører.

Er det vanskli og skift hjulbue og kanala eller kan eg berre ha på sparkel?

Link to comment
Share on other sites

Sparkel har da aldri fjernet eller "stoppet" rust! :D

 

Du må bytte den bua... har ikke gjort det før, men det er nok en del vanskligere enn å bare sveise inn litt nytt stål i kanalen! Er viktig at det blir seendes pent ut siden det er en så synlig plass. Den så ikke særlig bra ut den hjulbua....

 

Døra bør du vurdere å bytte før du bestemmer deg for å fikse den opp!

 

 

Edit: anbefaler at du tar en grundig sjekk etter rust andre plasser på bilen før du legger mange timer i å sveise den rusten der!

Edited by mfafa
Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
Sparkel har da aldri fjernet eller "stoppet" rust! :D

 

Du må bytte den bua... har ikke gjort det før, men det er nok en del vanskligere enn å bare sveise inn litt nytt stål i kanalen! Er viktig at det blir seendes pent ut siden det er en så synlig plass. Den så ikke særlig bra ut den hjulbua....

 

Døra bør du vurdere å bytte før du bestemmer deg for å fikse den opp!

Edit: anbefaler at du tar en grundig sjekk etter rust andre plasser på bilen før du legger mange timer i å sveise den rusten der!

 

nei meinte ikkje at sparkel fjerna rusta, men om eg kunne ha sparkel på slik at det såg "fint" ut.

er kun rust på døra og kanalen på høgresida og hjulbuane på begge sidene.

Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
Hei

 

Er det 2 eller 4dørs? Har en (rød)

4dørs 87mod som jeg selger i deler som er relativt rust fri.

 

Knut

 

4 dørs 1983 mod.

er det samme farge på den som eg har eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
Hei

 

Leter du på deler selges finner du bilen og bilder. Finner du dem ikke så PM meg.

 

Knut

 

 

ja ok.

trur eg vil prøve å bytte ut kanalar og hjulbue, noken so har gjort det før so kan fortelle meg litt meir om det?

og kor selger dei kanalar og hjulbuar?

har ein dele bil, men går det an å ta av hjulbuen ifrå den og sveise på dinna bilen?

er samme modell, MK 1.

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Hvis du skal bruke hjulbuen fra den andre bilen din, så ville jeg fått tak i en falsetang.. Da får du de peneste overgangene.

 

Ellers er det bare å kjøpe inn ytterkant og innerskjerm og begynne å merke og måle.. Er litt forskjellig fra bil til bil hvor mye du skjære bort.. Så jeg kan ikke uttale meg om din bil ..

 

Her er en link til en bok om karosseriarbeid ..

http://www.themotorbookstore.com/classic-car-bodywork.html

 

Skal legge inn en link hvis jeg finner en.. Husker jeg fant en et sted på nettet..

 

Stemmer det med behandlingen av skjermer.. Den sorte lakken er IKKE grunning, det er bare en beskyttelseslakk som skal bevare skjermen så lenge den ligger på lager... Inne- tørt- temperert..

 

Alle deler bør pusses helt elelr nesten helt ned og behandles. F.eks Biltema ZINKprimer.. Har selv brukt den ganske mye..

Deretter grunning og til slutt lakk..

Edited by Taunus Basic
Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88

Skal snart bestille hjulbua no, men det eg lurte på var om det var noken elektroda (sveise pinna) som paste bedre til dette arbeidet eller andre elektroda?

Har kun eit biltema apperat og dei er litt sære på elektrodane, ikkje det beste apperate enn fårtaki men det duge no.

Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
sveisepinner er vel køddent å sveise i tynnplater med.. mig er tingen..

 

ja er vel kanskje det men er det einaste eg har, eller kan vel kanskje låne eit gass apperat av ein kompis av faderen.

Link to comment
Share on other sites

Guest kjell ove_88
elektrodeapparat er ***** køddent, mig går ann, men punktsveisetang er desidert best, og kjappest.

 

Punktsveisetang kva er det fornoke?

korleis fungera da?

har aldri hørt om det før... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Coolnissen
Punktsveisetang kva er det fornoke?

korleis fungera da?

har aldri hørt om det før... :D

 

 

 

Punktsveisetang er en svær tang som du klemmer på begge sider av der du vil feste stålet så punkter den der.

lenge siden eg har sett en men de bruker de på karosseri verksted. er vel koplet til et mig apparat ellr no sånt. husker ikk helt d er ikk så god på karosseri arbeid

Link to comment
Share on other sites

Å punktsveise går nå vel an med det meste.

Det er bare et uttrykk for å legge en sveis på et punkt. :) Istedet for ei hel larve.

Trenger jo ikke sveise hele skjøten, eller gjør man det? Har aldri skiftet hjulbuer før, men tror jeg må gjøre det på en snart... :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

punktsveiseapperat, og mig er 2 forskjellige ting.. et punktsveiseapperat, har en stor "tang" som du klemmer på hver side av platene ( med overlapp) og fyrer av, dermed smelter du sammen platene.. slikt som er originalt .. du ser det godt i dørkarmene/vinduskarmene hvis du tar bort pakningen..

 

Sveise hjulbue med mig er best.. pga du kommer ikke til med punkteren.. sveis med max 1 cm mellom punktene.. ikke alt på en gang, da slår det seg.. ikke vær redd for å bruke hammeren, det må sparkles uansett.. bank litt, og sveis litt :P tar tid å lære seg å få dette perfekt.. men øvelse gjør mester. :D

 

Tig er ikke veldig vanlig på bil.. og elektroder har ingenting på en bil å gjøre.. (bortsett fra rammene på gamle amcar) går mest i MIG på et bilkarroseri

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...