Guest kjell ove_88 Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Har ein sierra is som det er litt rust på i kanalar, hjulbue og dører.Er det vanskli og skift hjulbue og kanala eller kan eg berre ha på sparkel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Døra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mfafa Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 (edited) Sparkel har da aldri fjernet eller "stoppet" rust! Du må bytte den bua... har ikke gjort det før, men det er nok en del vanskligere enn å bare sveise inn litt nytt stål i kanalen! Er viktig at det blir seendes pent ut siden det er en så synlig plass. Den så ikke særlig bra ut den hjulbua.... Døra bør du vurdere å bytte før du bestemmer deg for å fikse den opp! Edit: anbefaler at du tar en grundig sjekk etter rust andre plasser på bilen før du legger mange timer i å sveise den rusten der! Edited November 28, 2005 by mfafa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Sparkel har da aldri fjernet eller "stoppet" rust! Du må bytte den bua... har ikke gjort det før, men det er nok en del vanskligere enn å bare sveise inn litt nytt stål i kanalen! Er viktig at det blir seendes pent ut siden det er en så synlig plass. Den så ikke særlig bra ut den hjulbua.... Døra bør du vurdere å bytte før du bestemmer deg for å fikse den opp!Edit: anbefaler at du tar en grundig sjekk etter rust andre plasser på bilen før du legger mange timer i å sveise den rusten der! nei meinte ikkje at sparkel fjerna rusta, men om eg kunne ha sparkel på slik at det såg "fint" ut.er kun rust på døra og kanalen på høgresida og hjulbuane på begge sidene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest harleymannen Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hei Er det 2 eller 4dørs? Har en (rød)4dørs 87mod som jeg selger i deler som er relativt rust fri. Knut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hei Er det 2 eller 4dørs? Har en (rød)4dørs 87mod som jeg selger i deler som er relativt rust fri. Knut 4 dørs 1983 mod.er det samme farge på den som eg har eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest harleymannen Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hei Leter du på deler selges finner du bilen og bilder. Finner du dem ikke så PM meg. Knut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hei Leter du på deler selges finner du bilen og bilder. Finner du dem ikke så PM meg. Knut ja ok.trur eg vil prøve å bytte ut kanalar og hjulbue, noken so har gjort det før so kan fortelle meg litt meir om det?og kor selger dei kanalar og hjulbuar?har ein dele bil, men går det an å ta av hjulbuen ifrå den og sveise på dinna bilen?er samme modell, MK 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 veng selger karroserideler, bla kanaler og hjulbuer.. De MÅ behandles før bilen brukes, ellers ruster de fort sies det.. Er enklere å kjøpe nye i stede for å ta buer fra en annen bil vil jeg tro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Taunus Basic Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 (edited) Hvis du skal bruke hjulbuen fra den andre bilen din, så ville jeg fått tak i en falsetang.. Da får du de peneste overgangene. Ellers er det bare å kjøpe inn ytterkant og innerskjerm og begynne å merke og måle.. Er litt forskjellig fra bil til bil hvor mye du skjære bort.. Så jeg kan ikke uttale meg om din bil .. Her er en link til en bok om karosseriarbeid ..http://www.themotorbookstore.com/classic-car-bodywork.html Skal legge inn en link hvis jeg finner en.. Husker jeg fant en et sted på nettet.. Stemmer det med behandlingen av skjermer.. Den sorte lakken er IKKE grunning, det er bare en beskyttelseslakk som skal bevare skjermen så lenge den ligger på lager... Inne- tørt- temperert.. Alle deler bør pusses helt elelr nesten helt ned og behandles. F.eks Biltema ZINKprimer.. Har selv brukt den ganske mye.. Deretter grunning og til slutt lakk.. Edited November 29, 2005 by Taunus Basic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 dinna zinksprayen du meina? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 når eg skal bytte hjulbuen er det berre ei lita plate eller ei stor plate?har merka av på bilda under... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 29, 2005 Share Posted November 29, 2005 ei lita plata Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Skal snart bestille hjulbua no, men det eg lurte på var om det var noken elektroda (sveise pinna) som paste bedre til dette arbeidet eller andre elektroda?Har kun eit biltema apperat og dei er litt sære på elektrodane, ikkje det beste apperate enn fårtaki men det duge no. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 sveisepinner er vel køddent å sveise i tynnplater med.. mig er tingen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace_ Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 sveisepinner er vel køddent å sveise i tynnplater med.. mig er tingen.. elektrodeapparat er ***** køddent, mig går ann, men punktsveisetang er desidert best, og kjappest. Mitt Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 sveisepinner er vel køddent å sveise i tynnplater med.. mig er tingen.. ja er vel kanskje det men er det einaste eg har, eller kan vel kanskje låne eit gass apperat av ein kompis av faderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 elektrodeapparat er ***** køddent, mig går ann, men punktsveisetang er desidert best, og kjappest. Punktsveisetang kva er det fornoke?korleis fungera da?har aldri hørt om det før... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 lån deg ett gass apparat du, du blir mer fornøyd med det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 hørte eg TIG?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Coolnissen Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Punktsveisetang kva er det fornoke?korleis fungera da?har aldri hørt om det før... Punktsveisetang er en svær tang som du klemmer på begge sider av der du vil feste stålet så punkter den der. lenge siden eg har sett en men de bruker de på karosseri verksted. er vel koplet til et mig apparat ellr no sånt. husker ikk helt d er ikk så god på karosseri arbeid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kjell ove_88 Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 hørte eg TIG?? ja tig har eg hørt om, enn sveisa aluminium med det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Å punktsveise går nå vel an med det meste.Det er bare et uttrykk for å legge en sveis på et punkt. Istedet for ei hel larve.Trenger jo ikke sveise hele skjøten, eller gjør man det? Har aldri skiftet hjulbuer før, men tror jeg må gjøre det på en snart... 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 må ikke helsveise tynnplater.. da bare slår det seg... mig apparat er fint til slikt.. eller punktsveiser.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pzycho Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 punktsveiseapperat, og mig er 2 forskjellige ting.. et punktsveiseapperat, har en stor "tang" som du klemmer på hver side av platene ( med overlapp) og fyrer av, dermed smelter du sammen platene.. slikt som er originalt .. du ser det godt i dørkarmene/vinduskarmene hvis du tar bort pakningen.. Sveise hjulbue med mig er best.. pga du kommer ikke til med punkteren.. sveis med max 1 cm mellom punktene.. ikke alt på en gang, da slår det seg.. ikke vær redd for å bruke hammeren, det må sparkles uansett.. bank litt, og sveis litt tar tid å lære seg å få dette perfekt.. men øvelse gjør mester. Tig er ikke veldig vanlig på bil.. og elektroder har ingenting på en bil å gjøre.. (bortsett fra rammene på gamle amcar) går mest i MIG på et bilkarroseri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now