Jump to content

Forskjellen På Rs Turbo Og Xr3i Motoren


Guest raaaay

Recommended Posts

porte toppen lett, er bare å frese litt opp ved innsug og eksosportene det

 

det er feil.. hele vitsen med å porte er å forbedre flowen og blandingen, det får du ikke til ved å frese litt her og der!

 

ikke det at jeg kan mye om emnet, men har lest ganske mye om dette.. det at det bare er å lage større porter er en veldig vanlig oppfatning, men den er helt feil..

 

lett porting vil jeg si er portmatching.. det er en god begynnelse og vil gi ganske god effekt når det blir gjort riktig.. det vil si å matche portene i manifoldene til portene i toppen.. det er fremdeles viktig å vite at det er endel "regler" som må følges for at portingen skal bli effektiv og ikke ødelegge toppen.. disse reglene er litt forskjellige når det er snakk om turbolading og n/a trim..

 

for eksempel ved n/a trim er en viktig ting at portene ikke må være polerte innvendig, da vil ikke luft og bensin blande seg som de skal og motoren vil ikke gå som den skal.. derfor er det viktig at portene har topper og bunner i overflaten..

 

ved porting for en turbomotor gjør overtrykket mye av jobben med blandingen og det er viktigere med god flow enn blanding her, derfor kan veggene i portene være glattere og da vil blandingen bevege seg raskere.. veggene skal ikke være polerte her heller, men trenger ikke være så røffe..

 

selvfølgelig er det mye mer som må vurderes, men det jeg har skrevet her er bare noen småting som må huskes på... det ligger veldig mye info om emnet her på forumet og på passionford ligger det mye mer.. jeg vil anbefale at de som vurderer å porte selv kikker endel på nettet og finner ut hva som må til før de begynner fordi det er ikke bare å frese litt her og der! ;)

Link to comment
Share on other sites

det er feil.. hele vitsen med å porte er å forbedre flowen og blandingen, det får du ikke til ved å frese litt her og der!

 

ikke det at jeg kan mye om emnet, men har lest ganske mye om dette.. det at det bare er å lage større porter er en veldig vanlig oppfatning, men den er helt feil..

 

lett porting vil jeg si er portmatching.. det er en god begynnelse og vil gi ganske god effekt når det blir gjort riktig.. det vil si å matche portene i manifoldene til portene i toppen.. det er fremdeles viktig å vite at det er endel "regler" som må følges for at portingen skal bli effektiv og ikke ødelegge toppen.. disse reglene er litt forskjellige når det er snakk om turbolading og n/a trim..

 

for eksempel ved n/a trim er en viktig ting at portene ikke må være polerte innvendig, da vil ikke luft og bensin blande seg som de skal og motoren vil ikke gå som den skal.. derfor er det viktig at portene har topper og bunner i overflaten..

 

ved porting for en turbomotor gjør overtrykket mye av jobben med blandingen og det er viktigere med god flow enn blanding her, derfor kan veggene i portene være glattere og da vil blandingen bevege seg raskere.. veggene skal ikke være polerte her heller, men trenger ikke være så røffe..

 

selvfølgelig er det mye mer som må vurderes, men det jeg har skrevet her er bare noen småting som må huskes på... det ligger veldig mye info om emnet her på forumet og på passionford ligger det mye mer.. jeg vil anbefale at de som vurderer å porte selv kikker endel på nettet og finner ut hva som må til før de begynner fordi det er ikke bare å frese litt her og der! ;)

 

Tusen takk for bra svar...

Har vært med på dette før men ville være sikker... :)

Link to comment
Share on other sites

En litt annen ting;

Hvis jeg kjører XR3I Blokka med topp, men innsug og alt fra EFI'en, det funker med den elektroniske tenninga da? (er Rotor på XR3I Motoren)..

Link to comment
Share on other sites

skall du bruke efi`n og det på xr3i blokka, så er nokk det like enkelt og bruke toppen fra efi`n og... pga xr3i toppen ikke har innsnevring til dyser i toppen..

du sparer deg mye arbeid med og bare ta komplett efi topp og smekke på xr3i blokka

Link to comment
Share on other sites

skall du bruke efi`n og det på xr3i blokka, så er nokk det like enkelt og bruke toppen fra efi`n og... pga xr3i toppen ikke har innsnevring til dyser i toppen..

du sparer deg mye arbeid med og bare ta komplett efi topp og smekke på xr3i blokka

 

 

Det som er den opprinnelige planen...

 

Men har planer om å porte, da tenkte jeg kansje det var kjekt å ha ett forsøk på XR3I toppen først... men hvis det blir for my jobb så får vi se

Link to comment
Share on other sites

du kan da vell porte efi toppen og :P spiller jo ingen rolle... men du letter deg selv for en del arbeid ved bruk av efi toppen, da slipper du å kjøpe convertion plate, slik at efi suge passer på xr3i toppen, som koster 1000lappen fra england.. så må du flytte over coil pakken osv fra efi toppen osv osv, så det enkleste blir og bruke efi toppen...

Link to comment
Share on other sites

du kan da vell porte efi toppen og :P spiller jo ingen rolle... men du letter deg selv for en del arbeid ved bruk av efi toppen, da slipper du å kjøpe convertion plate, slik at efi suge passer på xr3i toppen, som koster 1000lappen fra england.. så må du flytte over coil pakken osv fra efi toppen osv osv, så det enkleste blir og bruke efi toppen...

 

Sant Sant...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Et sykk nytt spm...

 

XR3I kammen, er den helt lig EFI'n? den løfyer ikke ørlite mer eller noe?

 

Evt, passer de omhverandre? :rolleyes:

 

efi cam`n er noen hakk bedre, da min pc kræsja i dag så klarer jeg ikke finne linken, men vet d-link vet jeg har ling ;)

 

men vertfall så mente den sida jeg leste på at cam og efi topp`n skulle utgjøre nesten 10hk mer

Link to comment
Share on other sites

CVH EFi toppen har bedre flow enn std. XR3i og RST toppene, samt utsparing i godset for optimal bensinbestøving. Ligger vel 5-7hk i bedret flow på rst motor og noe mindre på XR3i.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

CVH EFi toppen har bedre flow enn std. XR3i og RST toppene, samt utsparing i godset for optimal bensinbestøving. Ligger vel 5-7hk i bedret flow på rst motor og noe mindre på XR3i.

 

 

Takk Takk! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ompalompa

Hei!

Har nesten lignende prosjekt på gang...

har en 1,6 efi cvh som jeg har flyttet de meste delene over på.. Det som ikke er nevnt her, er at eksosen ikke passer på downpipe.. Eksosanlegget er delt opp i to rør, mens downpipe er en enkel 2 1/2" .. Ordner dette på bilen min nå, når det gjelder oljeretur, så sier jeg meg enig at en burde bruke den som er gjort klar... det er en liten firkant på bunn av blokka som ikke er frest ut.. borr ut, og sett inn en tapp... denne er originalt presset på, slik som jeg har oppfattet det (lest litt her og der). Det er litt vanskelig å plassere retur av olje på bunnpanna, da det er sinnsykt dårlig plass, og det blir mye garasjemekk :P

 

 

I mitt tilfelle, så er denne turbo konverteringen kun frem til sommeren, da nyoverhalt rst motor skal monteres (har komplett RST motor, som skal totaloverhales).

 

Virker som om det går fint med efi innsprut, hvis en ikke lader for mye ;)

du kan jo kikke innom tråden min, og se om du finner noe spennende...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jess Jess, bare borrer opp på blokka å gjenger til en skru kopling bare, funker nok fint det...

 

Vi har Fult RST anlegg til han sin, det passer med en VELDIG lett mod... :)

Edited by raaaay
Link to comment
Share on other sites

Guest Andreas_1

Må si at jeg undrer fælt over hvorfor dere stresser så mye med denne motoren istedet for å bare kjøpe en RST motor. Det sparer dere for voldsomt mye penger og stress om(altså når) dere senere har lyst på litt mer guff!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg den frihet å "kupper" litt av denne tråden, i stedet for å lage en ny, nesten identisk.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er forskjellen på en 105hk XR3i maskin, og en 130hk maskin? (94 modell...)

 

 

105 hken er jo den cvh motoeren som stod mk4 som hårball sier. 130 hken er zetec 1.8l med noe elektronikkforskjell fra 1.8/105hk..

 

rett meg hvis feil.....

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg undrer fælt over hvorfor dere stresser så mye med denne motoren istedet for å bare kjøpe en RST motor. Det sparer dere for voldsomt mye penger og stress om(altså når) dere senere har lyst på litt mer guff!

for det 1 gøy og ha noen ingen andre har..

for det 2: Penger er vel det som er brukt minst av her.. eneste som er brukt penger på er Turbomanifold......

Her skal det stå noe.. og det gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andreas_1
for det 1 gøy og ha noen ingen andre har..

for det 2: Penger er vel det som er brukt minst av her.. eneste som er brukt penger på er Turbomanifold......

 

Noe som ingen andre har? Dere bygger en Xr3 om til Rst... Blir jo samme som alle andre, bare dårligere.

Det er jo ikke for å være kjip men dere kommer til å få lyst på mer etter en stund. (En liten en sådan) Da er det litt kjipt å ha brukt arbeid og kroner på denne. Menmen... Jeg har en tendens til å tenke litt "utenfor boksen" jeg og, så jeg skal ikke kritisere!:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...