Jump to content

Forskjellen På Rs Turbo Og Xr3i Motoren


Guest raaaay

Recommended Posts

Som topic sier så lurer jeg på hva forskjellen er på en RS Turbo og en XR3I motor bortsett fra turbo/innsug...

 

Altså, er det samme råder? Kam? osv osv..

 

Takker for svar! ^_^

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Okay..

 

Men hvis jeg har en XR3I motor ombygd til efi, ikke noe annet, hvor høyt trykk vil den da tåle med en RS Turbo, altså, konvertert...

 

Evt hvor lenge vil det holde? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Stempler og forsterket veivlagre(råde) er forskjellig i bunndelen.

 

Edit: Og blokken er ikke lik, som Mr. Escort sa. Den har åpning for oljeretur fra turbo.

 

 

Takker for svar, men er blokka lik bortsett fra oljereturen da?

 

Men hvis jeg bytter stempler og råder, og finner en løsning for oljeretur så skal den kunne kjøres med turbo?

Link to comment
Share on other sites

Dealen er at jeg og Raaaay har fått motoren som sto i Xr3i`n til Escort-mekkern(vi hjelper han bygge om caben hans til rst) og jeg har en 1,6efi 91 mod escort. som vi skal ha motoren i.. og vi har tenkt til å Turbokonvertere xr3i motoren., da hadde vi tenkt til å prøve å bruke toppen fra efi`n min over på xr3i motoren...

Her skal det stå noe.. og det gjør det.

Link to comment
Share on other sites

vært opp til meg hadde jeg kjøpt mahle stempler fra england, samt rst lager og paknings sett, finnes på www.cosworth.info, koster ikke mange lappene og er helt klart værd det når det skall bygges noe annet enn jalla mekk..

 

bortsett fra det ville jeg latt resten være standar, orginale xr3i råder osv, da disse skall være samma, bortsett fra opplagringa som alibaba sier, og olje returen til turboen legger du bare til bunnpanna som clinton beskrev, husk over olje nivået i panna...

 

og efi toppen er bolt on på blokka, eneste probleme som kan oppstå er vell at den orginal hjærnen ikke vill gi nokke bensin og at map sensoren bør byttes eventuell jukse til noe der.. men et kurrant bygg trenger ikke koste mange kronene visst man prioriterer pengene riktig...

Link to comment
Share on other sites

vært opp til meg hadde jeg kjøpt mahle stempler fra england, samt rst lager og paknings sett, finnes på www.cosworth.info, koster ikke mange lappene og er helt klart værd det når det skall bygges noe annet enn jalla mekk..

 

bortsett fra det ville jeg latt resten være standar, orginale xr3i råder osv, da disse skall være samma, bortsett fra opplagringa som alibaba sier, og olje returen til turboen legger du bare til bunnpanna som clinton beskrev, husk over olje nivået i panna...

 

og efi toppen er bolt on på blokka, eneste probleme som kan oppstå er vell at den orginal hjærnen ikke vill gi nokke bensin og at map sensoren bør byttes eventuell jukse til noe der.. men et kurrant bygg trenger ikke koste mange kronene visst man prioriterer pengene riktig...

takker for bra svar:D:D:D:D

Her skal det stå noe.. og det gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vi gjøre..

 

Men det kan ta litt tid da, Men har demontert hele XR3I motoren nå, skal begynne på litt overhaling;) må bare få tak i Torbo'en og grenrør så skal det gå ganske fort! ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg den frihet å "kupper" litt av denne tråden, i stedet for å lage en ny, nesten identisk.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er forskjellen på en 105hk XR3i maskin, og en 130hk maskin? (94 modell...)

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Det kan vi gjøre..

 

Men det kan ta litt tid da, Men har demontert hele XR3I motoren nå, skal begynne på litt overhaling;) må bare få tak i Torbo'en og grenrør så skal det gå ganske fort! ;) ;)

 

 

Dokumenter gjerne jobben med bilder og litt tekst under "TEKNISK" i ny tråd! :D:D:D

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg den frihet å "kupper" litt av denne tråden, i stedet for å lage en ny, nesten identisk.

 

Mitt spørsmål er:

Hva er forskjellen på en 105hk XR3i maskin, og en 130hk maskin? (94 modell...)

 

 

105 hester`n er vell den som sto i mk4 escorten osv? i så dall er forskjellen i hoved sak insprøytninga...

den gammle motoren har mekanisk insprut og en del mindre spjell...

 

94 og utover har efi, altså elektroniks sprut, og hakke større spjell, har ikke sammen ligna toppene på de to, men det kan jeg få gjort, se om jeg ser noe vesentlige forskjeller på portene...

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

forsjellen er 25hk.

 

den kom i 2 modeller 105 og 130 som du sier. er veldig usikker på hva forskjellen er.. for motorene ser veldig like ut. det kan være at 130 maskinen har større porter i toppen, lavere komp.. men leste om det en plass. men husker ikke hvor

 

hårball... gutten snakker om zetec motor... noe som ikke kom org i mk4 meg beskjent. og efi´en på mk 4 (cvh motor) kom på slutten av 80 tallet

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

forsjellen er 25hk.

 

den kom i 2 modeller 105 og 130 som du sier. er veldig usikker på hva forskjellen er.. for motorene ser veldig like ut. det kan være at 130 maskinen har større porter.. men leste om det enplass. men husker ikke hvor

 

hårball... gutten snakker om zetec motor... noe som ikke kom org i mk4 meg beskjent. og efi´en på mk 4 (cvh motor) kom på slutten av 80 tallet

 

 

ok, da var d jeg som miss fortso, men gass spjelle på 130 hester`n er større, det vet jeg...

men tror ikke d utgjør 25hk for å si det sånn, er nokk noe annet og som gjør det, og det kan være så enkelt som at en cam eller cam`ene er slip litt annerledes kontra 105 hesteren, tviler på at portene i toppen er gjort om...

Link to comment
Share on other sites

Skal legge ut bilde med tekst så fort Steffen (cossieman) får ræva i gir...

 

Ser dere diskuterer litt her nå, er det mye effekt å hente ved å bare bytte Kam, i med at det er innsprøyting?

 

Også lurte jeg om noen av dere visste hvordan "lett-porte" cvh toppen?

Veldig fint med bilder og forklaring!:D

 

Tusen takk! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Guest Alex_86

du kommer sikkert til å få masse forskjellige svar ang kam... men vil si alt fra 5-12hk.. bytte kam drev i samme slengen, eller så får du ikke særlig efekt ut av det. porte toppen lett, er bare å frese litt opp ved innsug og eksosportene det

Link to comment
Share on other sites

okok, takker for svar...

 

Bare oppover?

 

Veit på 2-T så skal man ta oppover og til sidene, men IKKE nedover... gjelder det sammen her?

 

Eller er det bare å frese opp litt allround?

 

 

Må si det at dere er kjappe og kommer med gode svar her på Forumet! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...