Jump to content

Escort Cosworth Problemer, Tomgang, Fjusker, Dør.


funnyghost

Recommended Posts

Hei!

Har en -93 escort cosworth som jeg har litt problemer med.

 

1. Den vil ikke gå 100% på tomgang, ligger rundt 1000rpm, men så kan den plutselig dette ned på 700-800 og olje lampa begynner og lyse i dashen.

Da kan jeg gi litt gass og den vil ligge normalt på tomgang i alt fra 1min til 10 min før den fjusker\detter ned igjen. Skjer samme om bilen er varm eller kald.

Sånn har den vært en stund

 

2. Den fjusker på 2000rpm, lugger sikkelig i hele bilen, skjer når jeg ligger og kjører på veien rolig, kan komme et lugg i minutet eller timen,

eller når jeg gearer fra 1 til 2 rolig og motoren detter ned på 2000rpm igjen, da vil den ligge til, for og så gå vidre normalt opp på turtall.

Men det merkelige med dette problemet er at det kom etter det ble byttet regreim på bilen, som ble gjort i høsten 2005.

 

3. Den dør helt plutselig mens jeg kjører, siste tilfelle var at den døde 2 ganger på 100 meter,kjørte rolig og pent (ettersom veien ikke var brøytet).

Hadde kjørt i 10min, og plutselig dør den, starter opp igjen, ruser motoren litt, alt virker normalt, kjører 50m, og den dør, starter opp igjen, kjører vidre igjen uten noe som helst problemer mer den kvelden.

Dette har kommet nå i vinter, etter problem 2.

 

Problem 2 og 3 virker det som bilen mister tenning.

 

Så er det noen her inne som kan komme med forslag på løsninger?

Er det en\noen sensorer som har tatt kvelden? eller holder på?

Hadde satt stor pris på om dere kunne ha forklart hvor forskjellige sensorer sitter eller hva jeg burde se etter.

 

mvh.

-93 Ford Escort Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra 4x4

Viss bilen er utstyrt med sånn startsperre, en knapp som ligger under reservedekket på Sierra ihverfall! hadde samme problemet på en Sierra, da hadde ledningene irret av og de lagde dårlig kontakt og kortsluttet, prøv og sjekk om bilen er utstyrt med en slik bryter. Så fikser du eventuelt dårlig kontakt, må kanskje kjøpe ny, dt måtte jeg!

 

Håper dette kan hjelpe deg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har en -93 escort cosworth som jeg har litt problemer med.

 

1. Den vil ikke gå 100% på tomgang, ligger rundt 1000rpm, men så kan den plutselig dette ned på 700-800 og olje lampa begynner og lyse i dashen.

Da kan jeg gi litt gass og den vil ligge normalt på tomgang i alt fra 1min til 10 min før den fjusker\detter ned igjen. Skjer samme om bilen er varm eller kald.

Sånn har den vært en stund

 

2. Den fjusker på 2000rpm, lugger sikkelig i hele bilen, skjer når jeg ligger og kjører på veien rolig, kan komme et lugg i minutet eller timen,

eller når jeg gearer fra 1 til 2 rolig og motoren detter ned på 2000rpm igjen, da vil den ligge til, for og så gå vidre normalt opp på turtall.

Men det merkelige med dette problemet er at det kom etter det ble byttet regreim på bilen, som ble gjort i høsten 2005.

 

3. Den dør helt plutselig mens jeg kjører, siste tilfelle var at den døde 2 ganger på 100 meter,kjørte rolig og pent (ettersom veien ikke var brøytet).

Hadde kjørt i 10min, og plutselig dør den, starter opp igjen, ruser motoren litt, alt virker normalt, kjører 50m, og den dør, starter opp igjen, kjører vidre igjen uten noe som helst problemer mer den kvelden.

Dette har kommet nå i vinter, etter problem 2.

 

Problem 2 og 3 virker det som bilen mister tenning.

 

Så er det noen her inne som kan komme med forslag på løsninger?

Er det en\noen sensorer som har tatt kvelden? eller holder på?

Hadde satt stor pris på om dere kunne ha forklart hvor forskjellige sensorer sitter eller hva jeg burde se etter.

 

mvh.

 

 

Hei..

 

Hadde samme problem på vinge-bil´en som du beskriver her etter topp-pakningsbrudd,

sjekk sensoren på veiven, reingjør den og juster den.

Denna ska ha en åpning på 0,4-1 mm, vis det ikkje virker er eg redd den kan ha fått seg eit kakk.

 

Eg kjøpte ny betalte ca 400kr og justerte den til 0.6mm og etter det ingen problem.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Problem 3 minner veldig mye om defekt faseføler (sitter inne i fordeleren) Denne gir en puls per omdreiing på fordeleren. jeg dro ut denne en gang bare for å se hva som skjedde! Kunne kjøre lenge før motoren plutselig bare stoppet. Sensoren gir en puls til hjernen for å si at nå er sylinder 1 i kompresjonstakt. Uten denne vil ikke ECU vite hvilken sylinder den er på, da veivsensoren kun gir 4 pulser per rpm på øvre dødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

sjekk at rotor står mot merket i fordeleren når kammer og nedre reimhjul står på merket sitt.Hvis du har fått sattreima litt feil på drevet som drar fordeleren er det ikke sikkert at bilen klarer å justere tenninga riktig,selv om den er selvjusterende på Cosworth.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar.

 

Men jeg har ikke fått sett på disse sensorene enda pga jeg venter på ny radiator og vindusheis.

Vil skrøtten for bare en dag ute i kulda :D

 

men vil gi tilbake melding når jeg har fått sjekket ut alle tipsa jeg har fått.

-93 Ford Escort Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...