Jump to content

Hadde min Sierra 1.8td på Eukontroll


Guest btl

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig hatt min sierra 1.8td CLX på EUkontroll. Det gikk ganske bra. Ser ut til at det bare var feil forran på bilen:p

 

Jeg er ganske imponert med tanke på at jeg har kjørt ca 100 000km med bilen, og bare byttet olje og fylt diesel. Har også byttet batteri og dynamo, samt at jeg har satt inn eberspacher dieselvarmer som sørger for at bilen er isfri og glovarm om morgenen.

 

Her er manglene/feilene jeg fikk (alle sammen var 2er feil)

 

0.2 Kjennemerke forran mangler

1.1.9 Slitasje på skive (Høyre forran , Venstre forran)

1.1.10 Farlige sprekker i bremseslange (Høyre forran , Venstre forran)

5.2 Slitt bærebru (Høyre forran , Venstre forran)

5.4 Stor slakk i foringer forran

 

Jeg vet ikke hvorfor de har skrivet bærebru, når det er en bærearm, men han sa at både de indre foringene i bærearmen og stabstag foringene var utslitte. Da kjøper jeg like greit nye bærearmer.

Det er mulig jeg er litt teit som lager tråd om dette, men jeg følte bare for det:>

 

Idag fant jeg igjen kjennemerket som falt av på vei til kontrollen. Er blakk om dagen, men var å undersøkte priser inkl moms og rabattene jeg får.

Det jeg må kjøpe for å få bilen godkjent er:

 

Hovedkontroll 500kr

Bremseskiver 1038kr

Bremseslanger 195kr

Bærearm høyyre 492kr

Bærearm venstre 522kr

Etterkontroll 150kr

Sum 2897KR

 

Desverre gikk demperne mine igjennom. Jeg hadde håpet de ikke skulle gjøre det, fordi da hadde jeg vært tvunget til å gjøre det. Men jeg tenkte jeg skulle gjøre det alikevel.

 

Da blir prislisten litt utvidet.

Obligatoriske mangler 2897kr

KYB demper forran 697kr stkx2 1394kr

KYB demper bak 372kr stkx2 744kr

Fjærer forran 2 stk 757kr

Fjærer bak 2 stk 942kr

Sum 6734kr

 

Hvis jeg dropper dempere og fjærer bak, blir prisen 5048KR. Det er vel en billig service når man skifter så mye? Noen som har noen formening om hvor mange timers arbeid dette hadde vært på verksted?

 

Av en eller annen grunn er jeg litt skeptisk til å bruke uorginale fjærer. Har noe med at jeg tenker at de orginale er eksakt tilpasset bilens vekt, mens de uorginale er noen slags universalfjærer som passer alle motorstørrelser:> Veit ikke jeg, har bare følelsen. Noen som har synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Guest IsT (fakeworth)

Spar penger og kjøp uorginale du, du kjører tross alt en sierra:D Tar vel noen timer og bytte det der, om du skal ha det på værksted tipper jeg de setter 6T ell noe.. så her i landet hvor jeg bor, 750 + moms..:P og begynne og regne det..

 

 

håper det var til hjelp.:D

mvh stian

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nå er twinturboen kjørbar, og jeg kan derfor begynne med denne. Har tenkt til å bytte differensial imorgen med en fra en 4x4 cosworth. Tenkte jeg skulle gjøre det før jeg dro på jobb imorgen (begynner 14:30) og for jeg skal begynne på jobb, tenkte jeg også at jeg skulle kjøpe nye bærearmer, bremseskiver og bremseslanger til bilen. Har tenkt til å bytte dette etter jobb imorgen. Er ferdig kl 21:00. Målet er å bli ferdig med alt før jeg legger meg imorgen:> Tenkte også jeg skulle bytte all bremsevæska når jeg er ferdig med å bytte skivene. Den skal vel egentlig byttes hvert 3dje år mener jeg å ha hørt? :)

 

jaja.. oppdatering om hvordan det går kommer.. Skal se om jeg får tatt litt bilder også:>

 

Nå skal jeg sove natta

Link to comment
Share on other sites

nå er twinturboen kjørbar, og jeg kan derfor begynne med denne. Har tenkt til å bytte differensial imorgen med en fra en 4x4 cosworth. Tenkte jeg skulle gjøre det før jeg dro på jobb imorgen (begynner 14:30) og for jeg skal begynne på jobb, tenkte jeg også at jeg skulle kjøpe nye bærearmer, bremseskiver og bremseslanger til bilen. Har tenkt til å bytte dette etter jobb imorgen. Er ferdig kl 21:00. Målet er å bli ferdig med alt før jeg legger meg imorgen:> Tenkte også jeg skulle bytte all bremsevæska når jeg er ferdig med å bytte skivene. Den skal vel egentlig byttes hvert 3dje år mener jeg å ha hørt? :)

 

jaja.. oppdatering om hvordan det går kommer.. Skal se om jeg får tatt litt bilder også:>

 

Nå skal jeg sove natta

Spenstig signatur du hadde.. hehe.. :P

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke signaturen min så spenstig lenger:>

Jeg har vært på shopping idag, og nå skal jeg ned i garasjen å skru litt. Ble ikke ferdig med diffen før jeg dro på jobb. Rakk bare å ta ut diffen, og er halvveis med å få den nye på plass. Rakk også å shoppe bærearmer, bremseskiver og bremseslanger.

Drivakslene er på plass, og en av boltene som holder diffen i traversen.

Jeg mangler: mellomakselbolter, 4festebolter i bakkant av diff, traversbolter, og på med bremsetromlene og hjulene:)

 

Så er det opp med fronten på bilen og av med bærearmer, bremseskiver og bremseslanger. Målet er å være ferdig før jobb imorgen. Kan hende jeg må vente litt med bremseskivene og bremseslangene pga at jeg trenger hjelp til å få luftet etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Ikveld gikk det ikke så bra jeg hadde tenkt, som vanlig hehehe.. :P Det er vel derfor jeg aldri begynner å klå på en bil uten å være sikker på at jeg har backupbil. Nå har jeg twinturboen som backup:)

 

vel..

 

Jeg skulle bytte diff, og når jeg skulle sette inn drivakselen, passet den ikke. Den ville ikke inn. Jeg brukte en diff fra cosworth 4x4, åpnet lokket, dro ut noen låseringer over noen splines, og tok ut drivaksel med splines. Lure meg tenkte det bare var å stikke vanlig lobro drivaksel inn i den etterpå, men det gikk vist ikke. Jeg sammenlignet drivakslene og den delen som går inn i diffen var mye kortere på den som satt der fra før. Jeg gav opp diffbyttet, og jekket opp bilen i forkant.

 

Hadde tenkt til å bytte bærearmer, men der fikk jeg også problemer. Var ett hælvettes slit å løsne bolter, spesielt krengningshemmern i bakkant. Tror jeg sleit med det i ca 2 timers tid. Den ene foringen i krengningshemmeren hadde rustet seg fast, sammen med den skiva. Har banket hardt på det med hammer, men den nekter å løsne. Da tenker jeg løsningen blir en hydraulisk presse. Stikker innom ett lastebilverksted på "ærendsrunden" jeg har tenkt til å gjennomføre imorgen.

 

-Biltilsynet

-Ford

-3TS sveiseservice

-Volvo Truck Center

-Tess

-Meca

-Banken

-Fotobutikken, vel nå ble det litt offtopic her..

Link to comment
Share on other sites

uregistrert bil er 1er feil.

Hvis den mangler skilt er det 2er feil.

Husk at en EUkontroll er en Miljø og sikkerhets kontroll. Hvis bilen mangler skilt, så er det trafikkfarlig. Egentlig burde det vært 3er feil og kjøreforbud.

 

jaja.. nok om det i denne trådet.

 

Jeg hadde uflaks. Får ikke skrudd sammen bilen før på Torsdag-Fredag (om en ukes tid) fordi jeg skal til Oslo på Mandag og være der til Torsdag. Ja og grunnen til det er jo at jeg skal være så fryktelig nøye og kjøpe stabstags skivene på Ford med plastikkskiver. De hadde det ikke på lager og jeg får ikke hentet det før på mandag.

 

Imens får jeg kjøre twinturbo:)

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg får den skiva jeg mangler imorgen. Jeg fikk ett kick og kjøpte nye dempere (KYB gass) og fjærer. Hadde problemer med å avgjøre om jeg skulle ha olje eller gass. Selgerne kunne heller ikke gi meg ett godt svar, men de mente at gass var bedre, men hva som var bedre med dem viste de ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg får den skiva jeg mangler imorgen. Jeg fikk ett kick og kjøpte nye dempere (KYB gass) og fjærer. Hadde problemer med å avgjøre om jeg skulle ha olje eller gass. Selgerne kunne heller ikke gi meg ett godt svar, men de mente at gass var bedre, men hva som var bedre med dem viste de ikke.

 

Jeg hadde KYB olje dempere på sierran min, og de bak holdt snaue 8000km. Får håpe gass er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid like greit. Når jeg skulle løsne demperen fra spindelen så knakk bolten. Grr..

 

Jeg har også kjøpt forsterka foringer til bærearmene forran. Håper de fungerer bra.

Valget av dempere ble KYB gass. De billigste gassdemperne de hadde. Tror de kostet ca 700kr stk.

 

Jeg fant ut at jeg også skal bytte fjærbeinslager når jeg først er i gang. Vil ikke ha mer tull med forstilinga. Det blir noen XR4x4 bremser forran på bilen som jeg har liggende, men da tror jeg at jeg må oppgradere til 14" felger. Jeg kjører med 13" i denne vinteren, så spørs om jeg ikke utsetter skive og bremseslangebyttet til vinteren er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 175L/70R14 Nokian Hakkapelitta 4 dekk på Twinturboen, som ikke vil passe når jeg får cosworthbremser på den. Da havner de dekkene på Frøken Diesel Dorris.

Link to comment
Share on other sites

Forresten en ting til. Jeg sliter med å få differensialen på plass, men jeg skal nok få det til.

Imorgen får jeg fjærbeinslagerene. Jeg fikk dem ikke idag, fordi dem hadde det ikke på lager. Jeg tar det jo nesten som en selvfølge at de har det jeg skal ha på lager, men de pleier å ha det. Tenker jeg skal skru sammen fjærbeinene når jeg har pause på jobb og montere dem på bilen. Skal se om jeg rekker å få diffen på plass også, men tviler litt på det. Tror jeg må tenke og lete en stund etter helt riktig verktøy før dem er på plass. Jeg fikk inn den nederste lange diffskruen, men den øverste vil ikke:( Jeg prøvde å vri så godt jeg kunne, men den nekta. Jeg tok også ut den nederste bolten for å prøve å sette inn øverst først, men det virket håpløst. Skal se om jeg finner ett fint spett (favorittverktøyet mitt) og tvinge den på plass. Skal i selskap imorgen når jeg er ferdig på jobb, så jeg tror ikke det blir noe skruing da.

Link to comment
Share on other sites

litt Offtopic spørsmål her... e jo ikke Intercooler på de der orginalt sant? hjelper d å montere d?? kor mye mer ladetrykk tåler de?? noe mer som kan gjøres får å få de til å gå bedre.. uten at forbruket går myye opp... for sierra diesel går vel temmelig slapt orginalt.. vurdere å kjøpe diesel men.. mye stress å skru på?? dyre deler?? har aldri skrudd på diesel før så.. :unsure: :)

Link to comment
Share on other sites

Først Svarer jeg på dine spørsmål:

e jo ikke Intercooler på de der orginalt sant? Ingen Intercooler på dem.

hjelper d å montere d?? Det gjør vel det, men spørs om ikke dysetrykket må opp litt også.

kor mye mer ladetrykk tåler de?? vet ikke, men tror den lader ett sted mellom 0,6 og 1bar. Husker ikke helt.

noe mer som kan gjøres får å få de til å gå bedre.. uten at forbruket går myye opp... for sierra diesel går vel temmelig slapt orginalt.. Den vil nok virke slapp for en som er glad i å dra motoren ut på turtall, men den trekker best på lave turtall. 150nm fra 2250rpm og oppover. Den har mer dreiemoment enn en bensinbil med tilsvarende motorstørrelse fra samme årstall. F.eks Sierra 1.6 Bensin har 75hk på 5700rpm og 120nm på 2900rpm. Sierra 2L har 105hk på 5200rpm og 157nm på hele 4000rpm.

mye stress å skru på?? Jeg har kjørt 100 000kr på min ved å bare bytte olje og oljefilter

dyre deler?? oljefilter på ford. 100kr Glødeplugger på ford 800kr for 4. Nyoverhalte dyser med nye dysespisser 3200kr. Diesel skal være ganske billig når det gjelder vedlikehold.

 

Det er vel ikke akuratt noen racerbil nei, men jeg synes min var ganske sterk helt til motoren begynte å fuske. Eks. Jeg kunne ha bilen i 5te gir i bånn av hellerudsletta og den dro seg sakte men sikkert opp til 130-140km/t. Den har 150nm og 75hester. Har ikke giddet å bruke penger på å finne ut hva det er. Jeg vil ha endel utgifter på motor nå, så da kjører jeg heller til den ikke vil mer. Regreimsats koster rundt 1000kr tror jeg, jeg må bytte toppakning også tror jeg dysene er dårlige ellers så er det insprøytningspumpa. Dyser koster 3200kr å overhale med nye spisser. Det er mye oljelekasje rundt turboen også. Jeg mistenker den også. Dessuten har jeg en bankelyd i motoren. Jeg har hatt den i ett års tid nå. Den banker mest på tomgang. Altså det kommer til å koste mye penger på å få motoren i god stand igjen, og jeg mener det er sløsing av penger når jeg heller kan slippe unna billigere ved bytte til en bedre og sprekere motor.

Her lukter det motorbytte iallefall for min del. Jeg vurderer en annen Ford Diesel motor, men jeg vet ikke helt hvilken enda. Prøver å finne ut av det nå om dagen.

 

Jeg har forresten laget ett topic om akuratt dette HER:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=14957

Edited by btl
Link to comment
Share on other sites

d der som e litt problemet.. virker jo som de motorene der bare tilslutt dør.. uansett ka du gjør... i forholdt til pinto motoren som omtrent går og går bare du sørger for at d e olje på den.. :P

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Nå er bilen skrudd sammen igjen. Nå gjenstår bare bremseskiver og bremseslanger forran, men det utsetter jeg til snøen smelter. Jeg har 13" vinterdekk på bilen og jeg tenkte jeg skulle bruke de bremseskivene jeg nylig har satt på min XR4x4TT for å spare penger. Da vil ikke 13" felger passe mer. Jeg skal uansett ha Cosworthbremser på XR4x4TT, så det er greit å få brukt de skivene til noe, samt at bremsene er hakket større og gode bremser er ikke dumt. Den skal være godkjent iløpet av April.

Link to comment
Share on other sites

4x4 bremser passer ikke på 2wd.. ;)

Morty999: Dette er forran.

Hvorfor passer det ikke?

Jeg skal forresten bruke bremsekalipper fra xr4x4 også.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...