Jump to content

Registerreima røyk på Sierra IS


d-link

Recommended Posts

Vel ... I går var jeg og fatter'n (som bor i Drammen) og hentet min nye bil som jeg skal ha med oppover til Tr.heim. Bilen er en Sierra is som de siste 10 årene har blitt kjørt ett par ganger i året. Tilhørte en gammel bestemor et stykke bak i slekta som nå skulle kvitte seg med bilen som hun har eid siden den var ny. Min drømme iS med andre ord, ikke no rævkjøring har tidligere blitt foretatt. :blush:

 

Bilen har ikke gått siden den ble EU-godkjent sent i høst, og var derfor strømtørr da vi skulle hente den. Startkabler gjorde susen og bilen kjørte fint fra Hof og inn til Drammen. Siden batteriet var _helt_ tappet men relativt nytt, 1,5 år gammelt. Tenkte at det hadde godt av å bli ladet litt, da jeg i dag egentlig skulle vært på tur oppover til Tr.heim, men bilen ville det annerledes. Jeg kjørte en tur ut av Drammen for å gi bilen en mulighet til å bli varm i trøya og batteriet litt strøm, men. Plutselig dør bilen ut .. akkurat som den er tom for bensin. Bensinmålern står på 15 liter, så dette var merkelig. Svinger inn til siden og får et forsøk på startern før batteriet takker for seg igjen. DRITT!! Typisk.. Siden klokka var 21-21.30 når dette skjedde så var det stappmørkt. Gidda ikke åpne panseret da jeg var overbevist om at den hadde gått tom for bensin. NAF kommer og frakter meg til nærmeste bensinstasjon og jeg fyller 40 liter. Hmm, merkelig. Tanken er jo på 60 :unsure: .. Da kunne det ikke være tom for bensin, jaja, shit au. NAF kobler på strømmen sin på batteriet og jeg prøver å starte, men da ser han karn bare på meg og ber meg om å drepe den (gi opp forsøket). Jeg kommer ut for å se i motorrommet og kan bekrefte det han allerede har oppdaget, at det mangler ei registerreim :o

 

Planen var jo å bytte denne reima så fort jeg fikk den i garasjen i Tr.heim, og ha en full service på den der. Bilen har kun gått 156.000km. Men, kom aldri så langt. Mistenker at reg.reima aldri har vært byttet på den. I etterpå-klokskapens navn så var vel den reima pill råtten etter å ha stått så lange at den burde ha blitt byttet der den stod først. Men men. Har satt bilen på Cash & Drive i Drammen og fikk en pris på 2100kr for bytte av reim. UTROLIG kjipt da jeg kunne ha bytta denne selv i Tr.heim for 70kr og et par timers arbeid. De hadde heller ikke tid til å se på bilen før på fredag.

 

Det jeg da lurer på er om noen her i området vet om et verksted som tar mindre for å hive på ei reg.reim? Evt. har garasjeplass å lånebort?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Ford skulle ha 1500 inkl. ny reim, arbeid og mva :o Faktisk billigere en hos Cash & Drive. Hadde ikke tid før om 2 uker da, typisk!

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

sa du att du var avhengig av bilen og MÅTTE til ett annet sted

 

Nei. Men tror han oppfattet at jeg ville ha bilen ferdig så fort som mulig.

 

 

Reima koster vel maks 200kr og det tar som sagt en hall time å skifte, er bare av med dekselet og viftereima og reimskiva på veiven å tre den på.

 

Er vel kansje noen her på forumet fra drammen som gjør sånt billigt i en garasje og ;)

 

Skulle veldig gjerne ha gjort dette selv, men har ikke no verktøy eller plass og stå. Har heller ikke noe mulighet til å frakte bilen noen plass, da Opel'n til fatter mangler hengerfeste. Ei ny orginal reim på Ford Drammen koster 304kr.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Okay. Nøyaktig hvilke verktøy trenger jeg for å hive på den reg.reima selv da? Har ikke byttet på OHC før men har med meg Haynesboka. Kunne jo ha kjøpt verktøy på Biltema i Mjøndalen og fiksa selv hvis dere mener det er gjort på 15 minutter. Uten jekk eller mulighet for å komme under bilen. Må jo time inn blokka og toppen nå siden motorn har turna etter at reima takka for seg.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

av med dekselet.. e et par 10mm tror eg.. så en liten skralle med 13mm pipe på.. så du får løs strammehjulet..

så må du ha en en 19mm for å få av bolten på veivhjulet.. så en ters for å ta d av.. kan sitte fast noenganger så... også har du egentlig reimen av.. :) stille inn gjør du ved at den "pilen" på kanhjulet ska peke på et lite hull i toppen.. pilen står da nedover.. også nede på reimhjulet e d noen streker.. den feiteste av de ska stå rett på en tapp som stikker ut av blokken... såå sånn e vel d.. omtrent.. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Kommer man til med tersj'en ovant i fra da?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Heh, bilen har _aldri_ blitt røska i før av slike som eier den mentaliteten, og det har jeg tenkt å unngå jeg og. Med tanke på hvordan de fleste is'ene i dette landet har blitt :P

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

jaja ikke helt sikker på.. kan hende d dekselet e i veien om du kommer underifra og.. kan skru av d dekselet og då så.. :P bare tar litt mer tid.. :D eller d e liksom festet sammen på midten av sånne klips som brukes for å fest inner skjermer og sånn.. så de e litt kuk.. men men.. får d til hvis du bare gidder.. :)

Link to comment
Share on other sites

Javet Har demontert og montert det på frua sin Sierra så det skal nok gå bra :) Får se hva det blir til.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter den reima uten å ta av noen ting. Er bare å tre den imellom mens man snurrer på veiva. greit å være to kanskje så en kan snurre og en annen tre ^_^

 

Mao du drar ikke av viftereimhjulet heller?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

en ting er sikkert å vist, LEO plagdes som F da han skulle skifte reg reim på IST'n en gang, sto der med hammer å spett å gud veit ka di ikke brukte for å få av reimhjulet.. så dem kan sitte no J****, men er det noen som har vært borti at reg reim hjulet,altså d som står på veiva sitter dønn fast?

Link to comment
Share on other sites

God kveld

 

Er fin jobb og bytte på ohc maskinen.Men som andre her sier..det reim hjulet kan sitte noe inni h.....!Måtte til med ters og dritt.Ut med radiator osv :wacko: . Reima på den eg hadde røyk på vei for og hente bil på tralle og prøveskilter og gode greier..kunne fort endt i kjekk samtale med onkel blå.

Men det går seg alltids til hvis en vil :) så lykke til.

 

 

Mvh Erik W

Link to comment
Share on other sites

Hallo der.. Står bilen enda? Jeg bor ikke langt unna Drammen (10 minutter) og har verktøy+ jekk.. Alltid beredt til å bistå en Ford i nød.. Hehe.. Er ikke mekaniker akkurat, men har det meste av utstyr og en hjelpende hånd i det minste.. Hehe.. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...