Jump to content

Verdi på bil: aut. kontra manuell


Guest Erik Braseth

Recommended Posts

Guest Erik Braseth

Hei

 

Satt og tenkte litt på dette men finner ingen slående argumenter for noen av delene. Bilen min har nå automat (ikke helt tipp topp stand). Min far mente at verdien på bilen kanskje ville synke hvis jeg smekker inn ei 5trinns typeN kasse. Han er amcarmann, og der er det jo automat for alle penga, men jeg skjønner likevel tankegangen.

 

På en annen side har jo a4ld kassene et litt dårlig rykte, så en helt ok manuell kasse burde vel ikke være utslagsgivende når det kommer til pris ved et eventuelt salg? Det er jo også billigere og i mine øyne mer driftssikkert.

 

Selv synes jeg automat er himmelen, men jeg stoler rett og slett ikke på automaten jeg har nå og derfor frister det veldig å bygge om. Billigere enn å overhale automaten blir det sannsynligvis også. Har hele tiden ment at automatgir egner seg best i amerikanske biler og derfor vil jeg helst vente med å kjøre automat til jeg kjøper en skikkelig jänkare.

 

Hva tror dere, overhale automaten eller sette inn manuell?

 

Har fått tak i delebil med manuellkasse, og det klør i fingra etter å kjøre 2.9 med skikkelig diffbrems og manuell :D

Link to comment
Share on other sites

Sett inn manuell uten tvil. Automat er ikke lenger et salgsargumet i den grad det var da bilen var ny.

 

Høyere forbruk, dårlig utnyttelse av effekt, dyrt å overhale osv..

 

Ser ingen fordeler med automat i grunn. Automatkasse er for gamle enker, eller folk som ikke har føtter for å clutche med eller andre fysiske forutsetninger som umuliggjør bruk av ordinær manuell kasse.

 

Død over automaten :P :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jojo, men kassa må sannsynligvis overhales da det muligens er bremsebåndet til 4.giret som har gått av, evt. at stempelet som strammer båndet har tatt kveld.

 

Og den lekker som en sil med jevne mellomrom, har fyllt på så mye olje at den sikkert har blitt skifta ut både en og to ganger allerede. ***** dyrt i lengden

Link to comment
Share on other sites

Røsk ut kassa og hiv inn en manuell. Du vil ikke angre :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Tenkt på at 2.9 med manuell kasse er forholdsvis sjeldent. Sjeldent=dyrere.

Scorpio er kjent for å være "late" biler, ihvertfall med v6 og automat. V6 og manuell kasse er derimot et helt annet kapittel. Hehe... Jeg ville hivd ut automatkassa og satt i manuell. Og jeg snakker av erfaring.

La oss f.eks. si en 24v, den er mer verdt med manuell enn automat.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

2.9i ghia automat mot 2.9i cl manuell går klin likt ut fra lyskryss, hvis manuellbilen klarer å gire skikkelig ;) Så det er ikke mye forskjelli praksis.

 

Men det blir manuell i bilen min nå, ser for meg at overhaling av automaten + nye pakninger hist og pist blir tapsprosjekt deluxe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...