Jump to content

Rykking og napping


!Cosworth!

Recommended Posts

Guest RacingMan
Noen som har samme problemet?

Når motoren er kald og du kjører på lavt turtall (slipper opp gassen) homper det nå jevlig.

Går bort når den blir varm, men har tendenser da og til tider.

 

Er noe med vakumgreier. Hadde samme problemet selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger meg på, med samme problemet selv.

Noen som har løsningen? Er det nok å bytte alle vakumslangene?

 

I tillegg har jeg et problem at motoren henger igjen hvis jeg tråkker gassen i bunn. Dette skjer veldig sjeldent på 5 gir av en eller annen grunn. Har byttet plugger (ikke ledninger) og luftfilter. Skal bytte bensinfilteret i helgen. Har også hatt på "injection cleaner".

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på, med samme problemet selv.

Noen som har løsningen? Er det nok å bytte alle vakumslangene?

 

I tillegg har jeg et problem at motoren henger igjen hvis jeg tråkker gassen i bunn. Dette skjer veldig sjeldent på 5 gir av en eller annen grunn. Har byttet plugger (ikke ledninger) og luftfilter. Skal bytte bensinfilteret i helgen. Har også hatt på "injection cleaner".

sier som jeg har sakt i andre tråder.. motoren min hang også igjen når jeg ga bånn gass.. det var toppakning! så jeg ville ha sjekket dette! -på glx'en

Edited by Martins86

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

hadde problemet selv på min 4x4 mondeo, testet med en annen luftmengdemåler og da funket den helt fint, fikk kjøpt en ny luftmendemåler på ford og problemet var løst B)

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

tillegg har jeg et problem at motoren henger igjen hvis jeg tråkker gassen i bunn. Dette skjer veldig sjeldent på 5 gir av en eller annen grunn

 

hadde dette problemet på en vanelig sierra. da var det sentrifugal saken inni fordeleren, den som øker fortenninga da den skal opp på turtall. bytta fordeler, og problemet forsvant..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hadde dette problemet på en vanelig sierra. da var det sentrifugal saken inni fordeleren, den som øker fortenninga da den skal opp på turtall. bytta fordeler, og problemet forsvant..

 

 

mondeoen har elektronisk tenning, så det finnes ikke noe sentrifugalkraft der.

 

ville sjekket luftmendemåleren ( luftmassemåleren ), jeg lånte bare en å testet med og vips der virket den igjen. dro rett ned til ford å bestilte en ny en. har virket helt perfekt etterpå

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

mondeoen har elektronisk tenning, så det finnes ikke noe sentrifugalkraft der.

 

ville sjekket luftmendemåleren ( luftmassemåleren ), jeg lånte bare en å testet med og vips der virket den igjen. dro rett ned til ford å bestilte en ny en. har virket helt perfekt etterpå

Under braketten der fordeler/coilen sitter på Mondeoen er det et gummi T-Stykke. Dette har en tendes til å gå lekk når det blir gammelt å motoren vil da trekke falsk luft, blir nok lekkasje i denne muligens pga varme fra motor. Hadde selv dette problemet på min bil for noen år siden å da var symptomene som dere forklarer. Bytt denne og problemet skulle bli borte, er litt trangt å komme til men det går med litt tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har samme problemet?

Når motoren er kald og du kjører på lavt turtall (slipper opp gassen) homper det nå jevlig.

Går bort når den blir varm, men har tendenser da og til tider.

 

Har hatt samme problemet på 2 av de 4 mondeoene som jeg har hatt de siste 10 årene og det er verst på de som er produsert etter faceliften som kom seint 1996.

Jeg klaget på dette til Ford og etter utallige timer med feilsøking og forsøk på å skifte forskjellige deler , deriblant den vakumsaken som sitter på torpedoveggen så fant dem ut at det er en "barnesykdom" i programmeringen av disse bilene. Denne "barnesykdommen" går ut på at de har lagt inn en bensinkuttfunksjon i programmeringen for at vi skal få blandt annet en bedre motorbrems samtidig som at de vi skal spare bensin.

Hvis jeg skal komme med et forslag som du kan prøve så må det være å ta løs luftmengdemåleren fra luftfilterboksen og sjekke den lille føleren som sitter inne i røret. Denne føleren består av en liten "tråd" som sitter innkapslet rett under der hvor ledningene sitter koblet til måleren. For å gjøre ren denne føleren så kan du kjøpe en sprayboks med forgasser rens å sprute på. Dette har jeg gjort og det har hjulpet med ørlite grann.

Bl.a. på biler med automatgir så kan dette ha stor innvirkning da denne føleren også sender signaler til automatkassa slik at den bl.a. skal foreta kick down riktig og til riktig tid. Nå er det sikkert ikke så mange her inne som har automatgir men nevner det allikevel.

Link to comment
Share on other sites

bensinkuttfunksjon hørtes temmelig gay ut.. er det noen av disse styringene som er blitt "forbedra" da eller? ikke vits å spare på bensinen ;)

Link to comment
Share on other sites

bensinkuttfunksjon hørtes temmelig gay ut.. er det noen av disse styringene som er blitt "forbedra" da eller? ikke vits å spare på bensinen ;)

 

Sparer jo ikke så mye bensin med den bensinkutten at man merker det så jeg er litt "sur" på ford for at de har lagt inn denne funksjonen. :angry:

Har spurt litt rundt om dette og etter det jeg har funnet ut så er det kun spesial programmert chip som kan fjerne dette. Trygve Karlsen er en av de som visstnok kan ordne den biffen, men det er jo flere som kan denne typen jobber.

Ellers så har jeg selv en 2000mod. og der er ikke denne bensinkutten så kraftig som den 97 modellen jeg hadde tidligere så ford har vel lært litt av alle klagene på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest El Chêfe
Sparer jo ikke så mye bensin med den bensinkutten at man merker det så jeg er litt "sur" på ford for at de har lagt inn denne funksjonen. :angry:

Har spurt litt rundt om dette og etter det jeg har funnet ut så er det kun spesial programmert chip som kan fjerne dette. Trygve Karlsen er en av de som visstnok kan ordne den biffen, men det er jo flere som kan denne typen jobber.

Ellers så har jeg selv en 2000mod. og der er ikke denne bensinkutten så kraftig som den 97 modellen jeg hadde tidligere så ford har vel lært litt av alle klagene på dette.

 

50 spenn på at å reprogrammere hjernen gjør susen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...