Guest Erik Braseth Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Har en radiator og tilhørende elvifter stående som jeg kanskje har tenkt å bruke med tid og stunder. Noen som vet hva slags bil den sannsynligvis kommer fra? Og hvilken termostatbryter skal jeg bruke, og hvor kan jeg plassere denne? Fant ingen uttak på den tilhørende radiatoren, men en eller annen plass må vel denne bryteren stå Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 (edited) DOHC motoren brukte el. vifter. I haynes boka står dette: DOHC motoren har en elektrisk vifte som styres av en termostatkontakt i termostathuset. Edited March 9, 2006 by cthansen 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Termostatføleren sitter i termostathuset ja, samme som motorstyringa bruker, er en linende kontakt på radiatoren på noen 2.4 vet jeg... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 (edited) Oooog vi fortsetter på denne tråden Den brune ledningen på bildene er felles jord til begge viftene og de to andre er pluss til hver enkelt vifte. Men denne termostatføleren som hører til motorstyringa, kan jeg bare koble meg på den og bruke den til viftene? Så slipper jeg å knote med en ekstra rørbit med påsveisa mutter og ny termostat? hvis den kan brukes så hadde det vært greit med et aldri så lite koblingsskjema eller en forklaring *edit: den som søker finner ta en 2,5 mm2 kabel med sikring(15A burde holde) fra batteriet, på ett relè(inn på 30 på relèet), en pluss med tenning på (15) inn på 86 på Relèet.minus via en termostat bryter inn på 85 på relèet og + til vifta fra 87 på relèet, minus til vifta fra gods.Anbefaler å bruke 2,5mm2 til 30 på relèet, og pluss og minus på vifta om det er normal viftestørrelse, kan kanskje være en idè å bruke tenningsrelè fra Scorpio/sierra, evt vifterelè til mondeo(samme relèet), det tåler 70A og er dimensjonert nok i massevis.Jeg får litt varmegang i mitt gule Relè. termostaten som motorstyringa bruker har en brun og en brun/grønn ledning. Den brune er konstant jorda, og den brun/grønne går til ecu'en, så det er vel den brun/grønne jeg skal bruke istedet for det som står med fet skrift? Edited September 14, 2006 by Erik Braseth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted September 21, 2006 Share Posted September 21, 2006 Noe sånt omtrent? Når tenninga står på går det strøm inn på 86. Når termostatbryteren slår over går strømmen via 85 (og tempbryteren) til jord. Strøm mellom 85 og 86 gjør vel at releet sender strøm gjennom 30 og 87 ut til viftene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Kobla det slik jeg, funker greit virker det som. termostatbryter som åpner/lukker på 95/90 grader Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Kobla det slik jeg, funker greit virker det som. termostatbryter som åpner/lukker på 95/90 grader Tøft! merkes det godt når vifta slår inn da? Bilde av motorrom uten slurevift? 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Hører nesten ikke vifta inne i bilen. Og bare en svak susing når man står utenfor Tempen holder seg stabil mellom O og R på måleren, og viftene går sjeldent. De går ikke lang tid av gangen heller, så de er vel effektive. Man kjenner godt at de suger luft hvis man holder hånda foran fronten på bilen. Bilder skal jeg alltids ordne, men må legge opp ledningene litt bedre først og ta en grundig motorvask. Må jo være litt presentabelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Hører nesten ikke vifta inne i bilen. Og bare en svak susing når man står utenfor Tempen holder seg stabil mellom O og R på måleren, og viftene går sjeldent. De går ikke lang tid av gangen heller, så de er vel effektive. Man kjenner godt at de suger luft hvis man holder hånda foran fronten på bilen. Bilder skal jeg alltids ordne, men må legge opp ledningene litt bedre først og ta en grundig motorvask. Må jo være litt presentabelt Høres bra ut! Blir det noe blink i lysene når vifta kobler inn da? Vet på en faren til en kompis av meg sin Accord, der blinket det kraftig når vifta slo inn.. :S 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted September 23, 2006 Share Posted September 23, 2006 Merker ingenting idet viftene slår inn. Begge to starter samtidig, men likevel ingen dimming av lys, tyngre motorgange osv. Eneste man hører er et lite klikk fra releet og så begynner susinga Men om det er verdt å kjøpe vifter osv for å bygge om? Næh, tror ikke det. Men jeg hadde jo vifter liggende, så det var mer for å prøve ut egentlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Koblingab er helt korrekt. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now