Jump to content

Hva er egentlig minste mønsterdybde??!


Guest gsimon

Recommended Posts

Har hørt noen si at "at før var det 1,6 mm mønsterdybde, ikke nå lenger", altså før måtte man ha bedre enn 1,6 på det mest slitte stedet på dekket,

 

Så har jeg hørt at Norske myndigheter måtte "svelge en EU-kamel", og akseptere et direktiv som sier at 25% av bredden kan ha mindre mønster, men 75% av bredden må ha minst 1,6 mm.

 

Med andre ord vil dekk som har fått avslitt ytterkant eller innerkant fortsatt være teoretisk lovlige.... stemmer dette? og i tilfelle hvor er dette nedskrevet? Kanskje i KTK'en fra forlaget "last og buss"?? eller i noe fra Veidirektoratet?

 

 

Noen som vet?? kan lønne seg for oss å sjekke dette nøye ut, og ha det liggende i hanskerommet for å diskutere hvis man kommer i en kontroll langs veien (særlig politikontroll) for ikke allle disse er så godt informert om regelverket...

 

Hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det der, men husker ikke om det er en tredjedel eller en fjerdedel av dekket som kan være under minimum. Men hvis du har slike dekk på en eu-kontroll vil du nok allikevel få en mangel på forstilling/bakstilling på bilen, det vil si hjulstillings-kontroll er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar,

Ingen av oss vil vel motsi at det er best med nye gode dekk med mye mønster, særlig om våren og høsten når det ofte er masse vann i veien!

 

Men noen ganger kan det jo være greit å kjøre lengst mulig med dekkene sine, og så lenge veien er tørr så er vel veigrep minst like bra når dekkene er slitt,

Andre ganger er det synd å skrote halvkjørte dekk som man har vært uheldig å fått en slitt kant på, Det er jo ikke sikkert at man har feil ved hjulvinklene, Dekk blir ikke fine av å kjøre litt hardt i svingene heller. For min del forsøker jeg vanligvis å forebygge dette ved å ta dekkene av felgen "midt i levetiden" og snu det på felgen, og så sette det på motsatt side av bilen, men det koster jo en formue hvis man ikke har tilgang til dekkmaskin selv.

 

Saken nå gjelder en kollega på jobb, som kjører nyere 5-serie med 16" hjul. Hos merkeforhandleren har de gitt EU-mangel på dekk som kanskje er ned mot ca 1,6 på mest slitte sted, Gjennomsnittlig er det vel 3-4 mm. mønster. I tillegg har de forsøkt å selge dekk til stakkaren for 2750,- pr. stykk! Greie nok 16" dekk i den dimmensjonen bruker å koste ned mot 1000,- pr. stk, hvertfall på litt alternative steder.

 

men tilbake til saken, Tror det er i Kjøretøyforskriften kapittel 13 som det står om dekk. Noen som har denne "KTK"- boken eller Cd'n tilgjengelig? Boken koster visst 400 hos "last og buss forlaget AS" men jeg har den ikke.

 

hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest RsTurboKim

Jeg har snakket med noen i helga og de sier at hvis det er en liten plass på dekket det er mindre enn 1,6 mm så er det ikke godkjent lenger...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...