Jump to content

Vurderer å bygge om min xr3i til turbo....


Guest Mogge

Recommended Posts

Guest Mogge

Jeg har lenge siklet på turbo i bilen...Skjønner ikke helt hvorfor jeg kjøpte meg bil uten turbo, men man er som regel etterpå klok...

 

Så da har jeg vurdert å bygge om til turbo på min motor....Er det noen som kank hjelpe meg med hva jeg trenger?

 

Har bare tenkt til å få rundt 200HK...Har nå 130Hk org, så blir litt mer krutt i bilen om man får turbo....

 

Så jeg hadde satt stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg..

 

Spec om motor: er en 1.8L dohc (zetec) med 130HK...Sitter i en escort mk5 92modell....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Mogge
har ikke lest mye fast ford eller performace ford sjønner jeg :D

 

zetec bunn med 8v topp er de dem fleste gjør.

 

nå skjønner jeg ingenting her, hehe

Link to comment
Share on other sites

Zetec blokka og RST toppen passer :) De fleste i dine sko tar en komplett RS Turbo 8 ventiler topp og hiver den rett på zetec blokka. Flere som selges her på forumet .. kan få min for 1000,- inkl frakt ;)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

eneste forskjellen er en kammaksel mot to

altså 8 ventiler mot 16 ventiler. og di passer overens mange som bygger motor med cvh bunn og zetec topp også

 

må nesten rette litt på deg her.. det er mange forskjeller mellom de to toppene og hovedforskjellen er jo det at de er bygd for to veldig forskjellige motorer.. en av forskjellene er jo det at olje og kjølevannskanaler er litt forskjellige og en annen er jo at innfestningene i toppen er helt forskjellige.. i og med at zetec toppen er laget for zetecmotoren er det jo logisk nok flere forskjeller også..

 

cvh bunn og zetec topp passer ikke like godt overens og dette er en kombinasjon som de fleste styrer unna.. grunnen er at da tar du de to verste tingene fra hver motor og kombinerer de, bytter NED fra en 2 liter til en 1,6 med svakere blokk.. er en grunn til at de faktisk tar toppen fra en cvh og putter på en zetec! dette gjøres jo primært for å øke motorvolumet og fremdeles beholde cvh toppen bør det jo nevnes.. mye pga at alt det gamle utstyret passer over med mindre modifikasjoner og også pga bedre deletilgang til cvh toppen..

 

den nye "motortypen" en får ved å kombinere dette kalles en zvh maskin og hvis du går inn på passionford og søker etter zvh kommer du til å få opp GANSKE mange resultater.. der er det mange som vet hva de snakker om.. vil anbefale deg å spørre der hvis det er dette du vil gjøre.. men hvorfor du skal bygge en zvh når du faktisk har en zetec stående i bilen fra før skjønner ikke jeg.. :) hvorfor ikke heller bygge en zetec turbo? igjen søk på passionford hvis du er interesert.. det er et mye større forum hvor det er mange som har bygd både zvh og zetec turbo... ellers er det vel rs-racing her på forumet som er den eneste jeg vet om her inne som har bygger en zvh turbo.. :)

 

edit: skriveleif

Edited by Robox
Link to comment
Share on other sites

ellers er det vel rs-racing her på forumet som er den eneste jeg vet om her inne som har bygger en zvh turbo.. :)

 

dette er korrekt! og han kan sakene sine! Mogge: send han en pm eller noe da?

Edited by RsturboS2

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

ville jo heller hatt 16 ventiler enn 8 da...og kan jo ikke si at 8 v toppen er av de beste..men det har vært oppe til krangel før..jeg holder en knapp på å montere turbo på den motoren du har uten og bytte topp.

Link to comment
Share on other sites

og som sagt! les heller noen poster fra før. finn en du ser har peiling og send han pm. Starter du en topic så svarer 10 stk- 3 ja-3-nei-2 som kverulerer på ja og 2 som kverulerer på nei. sånn er det bare. og sånn blir det

Her skal det stå noe.. og det gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tracid

Rundt om på nettet finner du masse info om hvordan du skal bygge om nettopp den motoren du har. Søk på "zvh engine" eller lignende på google, så finner du mye. Jeg vet det også finnes komplette byggeveiledninger "for dummies" på zvh.

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

for å turbo konvertere motoren er det en del å gjøre. det som blir gjort er iallefall ta turbo manifolden fra en rst og hive over på zetec'en. hullene passer ikke overens, men da har du en konverteringsplate som du får kjøpt (ebay er en fin ting)

en fin side hvor oppskriften står er:

http://www.fiestaturbo.com/articles/zetecturbo/

 

tenkt på det samme jeg også, men er da en del å gjøre så:)

 

lykke til iallefall

Link to comment
Share on other sites

skal jeg bare søke etter zvh engine?

 

er det zvh jeg har eller får da jeg bygger om min til turbo?

 

søk etter zvh engine conversion for eksempel.. må nesten lete litt..

 

du har en zetec motor:

 

zvh motor er det du får hvis du kombinerer en zetec bunndel med en cvh topp..

 

hvis du bygger om din direkte til turbo får du en zetec turbo..

 

hvis du vurderer å bygge om så les godt på den siden lillefot linket til.. står mye bra og viktig info der.. du får også en viss ide om hvor mye arbeid det innebærer...

Edited by Robox
Link to comment
Share on other sites

Guest Mogge
Bygg heller zetec turbo :) enkleste måte... få tak i eksos maifold fra en rst og turbo å skru det sammen!

 

trenger man dyser og noe mer?

Link to comment
Share on other sites

Guest lillefot

trenger jo større dyser... mer power, mer suppe:) må jo også bygge om eksosen, adapterplate til manifold, dobble pakninger, kanskje en bensinpumpe som er litt sterkere?, ic, kanskje greit med nye stempler om man skal gi litt trykk?

 

sikkert noe mer også..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Noen som kunne ha hjulpet meg med å finne ut de delene jeg trenger til zetec turbo?

 

i grove trekk trenger du kun: rs turbo manifold "event noe spesial byggd til formålet",turbo og intercooler..

 

det er hva du trenger i grove trekk, etter som at motor styringa mest sannsynlig kommer til og stoppe deg fra og lade det du klarer så trenger du ikke koste på allværden.. tipper den orginale map sensoren ikke vill trives med noe mer enn 0,5 i trykk vertfall..

 

Og da er det heller liten vits i og investere i nye dyser osv da du ikke kan utnytte det til den grad det er bygd for... bare få opp bensin trykke litt så skall nokke de orginale levere mer enn nokk til det trykket map sensoren klarer..

 

så er det et must og få senka kompresjonen en del, eneten med en jalla løsning som dobbelt opp med topp pakninger, men det beste er og få dreid/fresa av stemplene 1-1,5mm eller kjøpe smidde stempler, med det koster mer enn det smaker da du ikke får utnytta det fult ut, pga motorstyringa, for jeg har ikke fått med meg at det er noen som har begynt å produsere chip`er og andre map sensorer til zetec motorstyring..

2,0 mondeo/focus motorstyringa kan være et alternativ, men det koster fort like mye som data sprut...

 

så spørsmåle er, hvor lang hadde du tenkt og dra dette motor bygge ditt... tipper du kan klare rundt 200hk ut`n at du må gå litt mer drastisk til verks...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...