Jump to content

prosjekt: momos scorpio


Guest momo

Recommended Posts

har seg sånn at den varme luften fra turboen/motoren skal ut en plass,, korfor ikke bare rett opp (nesten). isteden for ned og undre bilen.. det skaper LITT dåligere veg grep.. ;)

Ehh

 

Hva har veigrepet med motor varmen å gjøre????? :blink:

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

liten oppdatering..

 

Fikk gjort litt på bilen i dag.. har hatt en problem med at jeg får feilmelding på bremser, og fant ut at ledningene på høyre framhjul var kappet i to.. fikk lappa de sammen men feilmeldinga ble ikke borte? må det nulles ut? eller har jeg fler problemer ?? :\

 

Tok også å vaska frontruta.. dæven det trengtes.. papiret var ganske svart :D

 

Tok for meg bakpotta å... etter 15min med gnukking å dusjing med industrirens ble det meste dritten borte.. siste restene av møkka slipte jeg med 1000 papir, hehe.. ble så pen så! skinner faktisk nå :D

 

Tok også av innertrekket på bakluka for å ta en titt der.. har nemlig blussa opp masse rust på bagasjeluka.. og der fant jeg svaret! neddi luka.. (der innerplata er limt sammen med den plata som syns utenfra, i nerkant) lå det FULLT av glasskår kilt neddi! tydeligvis vært inbrudd i den før jeg kjøpte.. og der nede har det altså begynt å ruste masse... tvers igjennom. Så da går jeg for bytt!

Da trenger jeg også bakluke til dere som har :):)

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vært deg, hadde jeg fjernet allt av lister på dørene. Emblemene bak på bilen. sånne små ting får bilen til å se mere "ren" ut!

Jepp det har jeg faktisk tenkt ;) listene som sitter på bilen sitter heller ikke noe bra.. å det ser skikkelig teit ut. derfor har jeg tenkt å fjerne alle lister, sparkle igjen så dørene blir slett, skal også fjerne den store antenna på høyra bakskjerm, også heller bare ha en snerten liten en på taket B)

Emblember bak skal også fjernes untatt 2.9 da :D , den skal plasseres der ford merket bak er.. ford merket på panseret fjerner jeg nok også.

Var også å prata med lakkeren våres i dag.. å fikk et veldig bra tilbud på hellakkering så da er det bare å få tak i ny dør å bagasjeluke å begynne å sandblåse :D

Vingen bak skal også fjernes... syns denne modellen ser best ut uten vinge.. er jo en sånn "innebygd" vinge på koffertlokket da... det får holde ;)

Har masse planer får se hvor mye jeg rekker!

Blir skikkelig kaotisk nå har et par andre prosjekter ståendes å.. som ikke er mine da men.. hehe.. sånn er det å "utenom arbeidstid" :D

 

Vi har en sølv scorpio ståendes på jobben som ikke brukes til noe, kanskje jeg får kjøpt den som delebil.. det hadde jo vært det beste.

 

tar fortsatt i mot fler tips på hva jeg kan gjøre for å gjøre denne scorpioen spesiell :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom
lakker speil, dørhåndtak og rillene i panseret. Ta bort krom lister på hjulbuene.

Hej, man skal ALDRI ta vekk krom... :angry: Den ville jeg beholdt!

Link to comment
Share on other sites

Kromlistene rundt hjulbuer skal være på bilen ja..! :D

Var å kjøpte litt godsaker i går... litt 2,5" eksosrør som skal erstatte den første potta B)

autosol...! (hehe hva skal jeg bruke den til tro) :D

Skal ribbe litt deksler og trekk i bilen for å finne rust.. håper jeg ikke finner noe da.

Skal også få tatt noen fler bilder av bilen i påsken!

 

GIRKASSE

 

var å titta på ny girkasse i går.. fra 93 modells scorpio.. 4 trinns automat så klart.. men tror dette er en annen type.. dette var en veeeldig lang å slank kasse.. med hus i alu... vet noen om denne passer på min?? tror min kasse er mye kortere :(

Kom igjne nå ford eksperter nå trenger jeg hjelp fra dere :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Cossie24v
Kromlistene rundt hjulbuer skal være på bilen ja..! :D

Var å kjøpte litt godsaker i går... litt 2,5" eksosrør som skal erstatte den første potta B)

autosol...! (hehe hva skal jeg bruke den til tro) :D

Skal ribbe litt deksler og trekk i bilen for å finne rust.. håper jeg ikke finner noe da.

Skal også få tatt noen fler bilder av bilen i påsken!

 

GIRKASSE

 

var å titta på ny girkasse i går.. fra 93 modells scorpio.. 4 trinns automat så klart.. men tror dette er en annen type.. dette var en veeeldig lang å slank kasse.. med hus i alu... vet noen om denne passer på min?? tror min kasse er mye kortere :(

Kom igjne nå ford eksperter nå trenger jeg hjelp fra dere :P

Hei!

Ville bare si at jeg har hatt en -94 mod. scorpio 2.9i aut. Den kassen ble skiftet 3 ganger på 1 år! Det er ikke bare meg som har hatt trøbbel med denne typen, så jeg vil fraråde det kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Kromlistene rundt hjulbuer skal være på bilen ja..! :D

Var å kjøpte litt godsaker i går... litt 2,5" eksosrør som skal erstatte den første potta B)

autosol...! (hehe hva skal jeg bruke den til tro) :D

Skal ribbe litt deksler og trekk i bilen for å finne rust.. håper jeg ikke finner noe da.

Skal også få tatt noen fler bilder av bilen i påsken!

 

GIRKASSE

 

var å titta på ny girkasse i går.. fra 93 modells scorpio.. 4 trinns automat så klart.. men tror dette er en annen type.. dette var en veeeldig lang å slank kasse.. med hus i alu... vet noen om denne passer på min?? tror min kasse er mye kortere :(

Kom igjne nå ford eksperter nå trenger jeg hjelp fra dere :P

Skal man først ha automat så må'n nå få lov til å ha automat...

Så lenge kassa er fra en v6'er passer den på. Men hvis den f.eks er fra en 24v er den delvis elektronisk styrt, og da kan du få problemer..

Du skulle ikke heller ha satset på manuell da....? :D

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Det aller beste hadde vært manuell ja.. men nå sitter det automat i den.

Antageligvis mye jobb å konvertere til manuell... ??

Eller hvordan er det?

Hvca må byttes å hva passer?

girkassa mi nå frikobler i hver rundkjøring... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Kromlistene rundt hjulbuer skal være på bilen ja..!  :D

Var å kjøpte litt godsaker i går... litt 2,5" eksosrør som skal erstatte den første potta  B)

autosol...! (hehe hva skal jeg bruke den til tro) :D

Skal ribbe litt deksler og trekk i bilen for å finne rust.. håper jeg ikke finner noe da.

Skal også få tatt noen fler bilder av bilen i påsken!

 

GIRKASSE

 

var å titta på ny girkasse i går.. fra 93 modells scorpio.. 4 trinns automat så klart.. men tror dette er en annen type.. dette var en veeeldig lang å slank kasse.. med hus i alu... vet noen om denne passer på min?? tror min kasse er mye kortere  :(

Kom igjne nå ford eksperter nå trenger jeg hjelp fra dere  :P

Skal man først ha automat så må'n nå få lov til å ha automat...

Så lenge kassa er fra en v6'er passer den på. Men hvis den f.eks er fra en 24v er den delvis elektronisk styrt, og da kan du få problemer..

Du skulle ikke heller ha satset på manuell da....? :D

`Girkassa sitter på en 2.9efi 12v motor ja ;) samme som min.. lurer på hvem det er som har kjøpt denne motoren og ledningsnettet jeg ;)

Den skulle visst i en granada :D

Link to comment
Share on other sites

Det aller beste hadde vært manuell ja.. men nå sitter det automat i den.

Antageligvis mye jobb å konvertere til manuell... ??

Eller hvordan er det?

Hvca må byttes å hva passer?

girkassa mi nå frikobler i hver rundkjøring... :angry:

Neida... Ikke mye. Gjorde det på en dag jeg. Det verste var faktisk å bytte om pedalsettet til clutchoplegg. Noe må du jo skifte selvfrølgelig.. alt fra svinghjulet og bakover til mellomakselen må byttes. Men når du først får tak i alle delene er det piece of cake.

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

GIRKASSE

 

jaja.. gikk for automat jeg.. grunnen til det er at dette er cruuuuisebil.. og da er det digg å bare ligge med foten på ene pedalen :) Noe racerbil blir nok detta aldri.. hehe... Kassa er nå kjøpt og jeg henter den fredag etter påsken :)

Det blir stas.

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Hvis du aldri bruker hengerfeste ville jeg vurdert å tatt det av. Så fjerner du vingen, slik du hadde tenkt til. Og fjerne emblemene på bakluka? Fjern limrestene med sitrusrens. Selv syns jeg ikke sånn hjulbuecrom er særlig stas, men akkurat her vet jeg ikke om jeg ville fjernet det. Dessuten kan det være positivt mht. rust! Så lenge de ikke har lekket noe vann ned selvfølgelig!! Ellers, om du vil ha enda mer clean-look, så kan du kanskje fjerne lyktespylerne? Forden behandles kjærlig av eieren vet du, så den er alltid så ren at lyktespylere er unødvendig! ;) Listverket er mest sannsynlig noe skikkelig dritt å fjerne. På Sierra sedan sitter du igjen med noen fine hull som må sveises igjen.

 

Soting?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var girkassa henta... fytterakkern for en tung og stor ***** av en kasse.. Bilen blei jo dobbelt så lav bak som før jo.. hehe..

har også dratt av vingen... da så bilen mye bedre ut men vingen har selvfølgelig stått å gnudd av lakken da så det var jo rust der vingen satt festa... midt på og på begge kantene... har også lakka luftintaka... ble bedre iallfall :)

(lakke i motvind derimot er ikke lurt) :D

så det går da framover....!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok nå sitter den nye girkassa på. ble en del jobb.. måtte kombinere litt deler her å der.. måtte bruke gamle startkransen osv.. den nye var type tynnere å lettere med noe platesak imellom.. hmm... det passa litt dårlig.. også måtte girstaget byttes til gamle typen og kontaktene måtte overføres. Girkassefestet på den nye var smalere og med eget oppheng til eksos. Har litt problemer med å få på mellomakselen, skal klundre med det i morra.. ellers er det bare montering igjen.. bra jeg fikk demontert litt under der, det trengtes.... Det har vært så varmt på den første potta at understellsmassa rundt har rett å slett smelta å rent av.. det var reeent metall der :blink: ikke helt bra.. skal smøre på ny masse.

var en del småbulker fra nedskrapinger. spruteplata under motor måtte av å der satt alle muttera så jeg slipte ned hodene på dem å nappa den av.. så da må jeg vel jobbe litt der å. bakfanger er av å står inne hos meg på fangerstativet... der skal sprekker tettes å sparkles.. samme med forfanger, har en saftig sprekk der... kommer med bilder å framgangsmåte etterhvert. hengerfestet går av snart.

 

Jobber nå rundt for å få bilen klar. jobber vanlig jobb fra 0700 - 1530 så fra 1530 - 2200 med egen bil! Skal ha bilen klar til vålerbanen! *muligens jeg ikke rekker ta all rusta da men* Vi får se.. Count... hvordan er det med døra mi? B)

Link to comment
Share on other sites

SELGE

 

Går å vurderer om jeg skal selge når bilen endelig snart er klar å rustfri å strøken!

da snakker vi ny motorolje, nye filter, alt av pakinger i motorrom bytta, ++++++

eneste problemet er vel at jeg ALDRI får solgt en bil som er godt så langt som den har! den har gått hele 350.000! å det er mye.

hadde tenkt meg 20.000kr for spraybokslakkert rust... og 30.000 for komplett hellakkering... ikke svart altså.. men med full garanti å alt! *får bra deal av lakkerera våre*

Hva tror dere?

 

Må vel uansett vente til etter januar med å selge for da skal den inn til EU.

Da er det kanskje et lite håp om å få solgt.

 

Er allerede blitt tilbudt ny bil. vi snakker turbo, 220bremsa hester på hjula :)

morro bil men trekk i feil ende <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest momo

Rettelse... 15k for spraylakka, 25k for hellakka :D

Girkassa virker den.. men mellomakselen har satt seg så jegmå plukke ned litt igjen så det går lettere.

Link to comment
Share on other sites

Ok nå sitter den nye girkassa på. ble en del jobb.. måtte kombinere litt deler her å der.. måtte bruke gamle startkransen osv.. den nye var type tynnere å lettere med noe platesak imellom.. hmm... det passa litt dårlig.. også måtte girstaget byttes til gamle typen og kontaktene måtte overføres. Girkassefestet på den nye var smalere og med eget oppheng til eksos. Har litt problemer med å få på mellomakselen, skal klundre med det i morra.. ellers er det bare montering igjen.. bra jeg fikk demontert litt under der, det trengtes.... Det har vært så varmt på den første potta at understellsmassa rundt har rett å slett smelta å rent av.. det var reeent metall der :blink: ikke helt bra.. skal smøre på ny masse.

var en del småbulker fra nedskrapinger. spruteplata under motor måtte av å der satt alle muttera så jeg slipte ned hodene på dem å nappa den av.. så da må jeg vel jobbe litt der å. bakfanger er av å står inne hos meg på fangerstativet... der skal sprekker tettes å sparkles.. samme med forfanger, har en saftig sprekk der... kommer med bilder å framgangsmåte etterhvert. hengerfestet går av snart.

 

Jobber nå rundt for å få bilen klar. jobber vanlig jobb fra 0700 - 1530 så fra 1530 - 2200 med egen bil! Skal ha bilen klar til vålerbanen! *muligens jeg ikke rekker ta all rusta da men* Vi får se.. Count... hvordan er det med døra mi? B)

Sorry, jeg er midt oppe i eksamensstyret så jeg har ikke fått tid til å undersøke noe som helst... :unsure:

Men jeg skal sette fattern på saken!

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest momo

hehe ok... ta den tida du trenger du altså... tror bilen bli ståendes en god stund nå :D

 

Innbrudd

jaja.. da klarte jeg å kvitte meg av med denne cd spilleren å :D haha for noen sjefsidioter.. stjele en cd spiller til.. tja... den nette sum 200 kr :D juuhu... var klar over at jeg ALDRI får ha en cd spilleren ståendes i denne bilen så jeg kjøpte den mest sugne spilleren på denne planeten! Den tar kun inn en radiokanal, antishocken virker ikke... dårlig kontakt.... hoho... snakk om smart tyv :D

Libtom du vet hvor patent spilleren er :P

 

Bilen sto innelåst på verkstedet der jeg jobba så dem tok en del annet litt dyrer utstyr så det er full etterforskning.. har hatt fingeravtrykk søk på bilen å greier :D

fancy... Når dem finner ut hvem det er må jeg virkelig gratulerer han :D

 

PS: bilen ved siden av min... som var en 2000 modell civic hadde nøkla liggende på taket.. haha... så tar de min cd spiller istedet.... hipp hurra for hasjvrak sier jeg bare B) Å ikke glem verktøy til tja.. 70.000?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...