Jump to content

DOHC


86cosworth

Recommended Posts

Uansett, OHC vet vi tåler turtallsperre eller ventilflyt, har selv grundig testa det ut, 205 blokk er å foretrekke framfor 2.0

205 holder ypperlig i en standard cosworth, men nå er det slik at cosworth ble bygd for rallye i utgangspunktet og da er jo seff den sterkere 200 blokka og anbefale.

DOHC er vel noen hakk bedre med 16 V,ikke hørt så mye stygt om dem iallefall.

 

min mening er at en motor du må bytte registerkjede på hver 100 k km er litt feilkonstruert, men har aldri hatt DOHC sjøl, vet de går godt, fin lyd og sterke, men slik er en OHC med innsprut også.

 

min anbefaling er iallefall Pinto, både med tanke på at de tåler juling, lette å trimme, billig vedlikehold, lett skrudde.

Ryker reg-reima er det bare å stte på en ny, ryker kjedet på en DOHC så er det bare å sette i en ny motor(litt overdrevet kanskje).

 

Hadde selv en Mk.I 2.0 L, med NY-motor(?), 205, weber 30/34 DFTH, 105 hk, helt orginal, skamkjørt som ****, girte på sperra hver gang, tikka ikke, fuska ikke, gikk fint på tomgang, kjørte fra IS, 320 Golf GTI, motoren havna i ei stv etterpå, kjørt tom for olje og vel så det, eneste var at en vippearm bråka litt etterpå, oljetrykk som F etter å ha fyllt olje igjen.

Forbruk på 0,8 på mila.

 

skal like å se den DOHCen som tåler den kjøringa, lenge.

 

 

10000km for hver kædeskift. næææ du. min gamle kæde kørte 300000km uden at springe. og mange af mine kammarter har haft dohc motore der har kørt 400000 uden problemer. ang de hydraliske ventilløftere. de virker fint op til 7200-7500omdr. lige som alle andre biler med hydraliske løftere. min har holdt 7år med misbrug uden at motoren nogensinde har været et problem. ryger kæden skal der oftest kun skiftes 1-2 ventiler. men den generalle holdning er nok pga uvidenhed omkring tuning og vedlige hold af dohc motoren. ikke på grund af at nogen har en erfaring med den.. jeg har kørt i 5år med en NA tunet dohc motor. og den har startet hver dag. den blev tunet da den havde kørt 170000km og blev aldrig renoveret. den fortsatte til den havde kørt 300000 km og blev taget ud af bilen fordi jeg havde en nyrenoveret motor til den, som jeg selv havde bygget. efter mine specs og mine ønsker. udelukkende af std dele. og piper cams. og den holder stadig til 7000 omdrejninger uden problemer. men vil du se beviser så kom til danmark og ta et kik på min bil. den bliver brugt til daglig transport, lange ture til feks Le Mans og tyske messer og til bane race. OG DEN HOLDER.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal helt ærlig si det at jeg ikke har noe erfaring med DOHC, men jeg har erfaring med OHC, og med 205-blokk, er den skudd sikker, kan kanskje ha gitt inntrykk av at DOHC er en direkte dårlig motor, ikke det jeg mente.

Har prøvd Scorpio med DOHC, ble positivt overraska, over hvor bra den gikk, det tror jeg var en uten kat, det vil vel si 122 hk(eller), med mt75 føltes det iallefall som mere.

 

Men jeg kan ikke gå god for at en DOHC tåler HARD ungdomskjøring, men det kan jeg om en OHC.

 

Fin bil forresten, liker veldig godt lyden i DOHC, hvordan ble den med trimkammer?

Hvor mye effekt regner du med å ha i den?

 

Med vennlig hilsen en som er hekta på v6.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...