Jump to content

Høyre høytaler foran, går av og på


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Har i et par dager nå hatt et problem med høyre fronthøytaler i mondeon (alt er originalt, bortsett fra spiller).

Plutselig en dag når jeg kjørte, kutta høyre høytaler helt ut, var ikke mulig å få lyd fra den igjen, så skulle jeg hjem fra skolen igjen seinere på dagen, da funka plutselig høytaleren igjen, så neste morra funka den ikke, så funka den igjen seinere på dagen, osv, sånn som dette har det fortsatt hele tiden..

 

Har med en høytaler og noen ledningsstumper sjekka at det ikke er noe galt med spilleren, og ledningene etter Iso pluggen, men har i helga tenkt å dra av dørtrekket og sjekke hva som er gærnt, om det er noe med høytaleren eller noe med ledningene..

 

Noen som har anelse om hva dette kan være? virker som om høytaleren går på igjen når det blir varmt i været eller no :P, siden når det blir varmt i været og går litt utpå dagen, fungerer den igjen. Kan også virke som det er en dårlig ledning et eller annet sted, for når jeg en gang spilte hardt og hadde alt fokusert på høyre fronthøytaler, skurra det noe fryktelig, og høytaleren kutta ut etterhvert.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Ok, beklager det med 2 tråder.. :)

 

Jeg og fadern, som tidligere var ford-mekaniker, skal ta av dørtrekket på søndag og sjekke ledningene iallefall, skal ta med et multimeter hjem fra skolen og pipe ledningene fra spilleren til døra..

 

Mens vi er inne på det, er det noen som har peil på billige adaptere til mondeo? Skal ha inn 6" høytalere, tror neppe de passer rett inn..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest Coolnissen

kan jo være kabelskoen du har brukt til den uorginale spilleren som mister kontakten av og til... skjedd me meg et par ganger kan bli trangt bak spilleren :)

 

står vel noe der --------> www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=10120 har bare skummet gjennom men var n oe om adapterplate der..

Edited by Coolnissen
Link to comment
Share on other sites

ville egentlig bare anbefale å montere inn 6x8 pioneer høyttalere, de passer rett inn på orginale fester og hull

 

http://www.pioneer.no/no/product_detail.js...nomy_id=430-461

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg egentlig planlagt Dynabel Peerless Definiton 6" settet, men vet ikke helt hva som er best av dette jeg.. Vil jo mest mulig få klar og bra lyd, sidne jeg spiller mest trance, men spiller en del metal og, som in flames og koRn.. Sparer jo også en del arbeid på å sette inn de pioneer høytalerne, siden det er treveis, og da slipper jeg å trekke masse kabler til diskant oppe på dashen.

 

http://www.mamut.com/dynabel/subdet349.htm

Her er de fra dynabel jeg egentlig hadde tenkt meg..

 

Noen som kan anbefale noe her? er n00b på bilstereo generelt egentlig.. :P

Skal også ha inn basskasse baki etterhvert og, vet ikke om det har så mye å si på frontsett generelt? Skal uansett ha Dynabel Dy9412, en skikkelig sværing... :P

basser

 

Så kom gjerne med anbefalinger.. :)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg sannelig at jeg får en kompis som jobber på elkjøp til å bestille de til meg :) De ser jo forsåvidt greie ut, og sparer meg for masse jobb med å tilpasse og rote inni døra.. Han mente han hadde de på tirsdag, så kommer med tilbakemeldinger ;)

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg sannelig at jeg får en kompis som jobber på elkjøp til å bestille de til meg :) De ser jo forsåvidt greie ut, og sparer meg for masse jobb med å tilpasse og rote inni døra.. Han mente han hadde de på tirsdag, så kommer med tilbakemeldinger ;)

 

 

flott regner med at du blir godt fornøyd med de. koster jo ikke så mye helle, gav 1100 for mine, med rabatt rigtignok, tror veil pris er 1298,-

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

flott regner med at du blir godt fornøyd med de. koster jo ikke så mye helle, gav 1100 for mine, med rabatt rigtignok, tror veil pris er 1298,-

Men kjører du forsterker på de pioneerene dine? Jeg tenkte å kjøre dem uten forsterker i første omgang iallefall.. Vet lyden ikke blir helt optimal, men det er dette økonomien tillater nå...

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og fattern vært av med dørtrekket og sjekka høytalern.. Viste seg av høytalern er død, prøvde med noen ledningstumper og en annen høytaler jeg vet funker(som funka når jeg prøvde). Så jeg drar da mest sannsynligvis en tur ned på elkjøp i morra og bestiller pioneer-høytalerne..

 

I tillegg fant jeg ut at viftebladene mine foran er ødelagt, må ha hele det store plastdekselet som går over speedoen nytt og hele wire-systemet til sveia til bakruta er ødelagt, må også ha nytt.. Eller stikke ned på høggern og sjekke der, vet det står 2 mondeoer der nå..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips som jeg ikke er sikker på om kan hjelpe deg men jeg skriver allikevel.

Der hvor ledningene mellom døra og dørstolpen sitter fast i dørstolpen så har det en tendens til å bli dårlig kontakt enten pga. irr eller lignende. Denne kontakten sitter "skrudd/vridd" fast i dørstolpen og da hjelper det å lee på den slik at det blir kontakt igjen.

Har vært utsatt for dette selv og løste problemet å¨denne måten og lyden forsvant ikke i løpet av de 2 årene som jeg hadde bilen etterpå.

Adaptere for å montere 6,5" høyttalere med innbygningsdiameter på ca 14,5 cm så er disse å få kjøpt for ett par hundre kroner der hvor de selger Pioneer.

Når det gjelder de pioneer høyttaleren som er nevnt ovenfor så gir disse ganske bra lyd selv med den innebygde forsterkeren i spilleren.

Men hvis du skal drive dem eller andre typer høyttalere med større forsterker så vil jeg absolutt anbefale å dele vekk den dypeste bassen med en eller annen form for eletronisk delefilter enten som sitter i f.eks. enkelte Pioneer eller Alpine spillere eller som kanskje er innebygd i den ekstra forsterkern på denne måten vil de ikke vrenger så fort og tåler mye mere guffe.

Link to comment
Share on other sites

Guest The Joker

Hei

 

Jeg hadde det samme problemet, men det viste seg at kabelene i dørene var blitt kortere med årene. Merkelig... dermed var lyden av i venstre svinger og på i høyresvinger...

Link to comment
Share on other sites

Da er de nye pioneer TS-H683 høytalerne på plass, og lyden ble merkbart mye bedre.. Og det var ikke noe brudd eller noe ledningsfeil fra spilleren til høytalerne, siden alt fungerer nå.. Takker for råd til høytalere Gompie.. Fikk mine til 1000 lappen... :D

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Da er de nye pioneer TS-H683 høytalerne på plass, og lyden ble merkbart mye bedre.. Og det var ikke noe brudd eller noe ledningsfeil fra spilleren til høytalerne, siden alt fungerer nå.. Takker for råd til høytalere Gompie.. Fikk mine til 1000 lappen... :D

 

jo bare hyggelig å hjelpe vettu, du fikk de billig må jeg si. håper du blir godt fornøyd

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg egentlig planlagt Dynabel Peerless Definiton 6" settet, men vet ikke helt hva som er best av dette jeg.. Vil jo mest mulig få klar og bra lyd, sidne jeg spiller mest trance, men spiller en del metal og, som in flames og koRn.. Sparer jo også en del arbeid på å sette inn de pioneer høytalerne, siden det er treveis, og da slipper jeg å trekke masse kabler til diskant oppe på dashen.

 

http://www.mamut.com/dynabel/subdet349.htm

Her er de fra dynabel jeg egentlig hadde tenkt meg..

 

Noen som kan anbefale noe her? er n00b på bilstereo generelt egentlig.. :P

Skal også ha inn basskasse baki etterhvert og, vet ikke om det har så mye å si på frontsett generelt? Skal uansett ha Dynabel Dy9412, en skikkelig sværing... :P

basser

 

Så kom gjerne med anbefalinger.. :)

 

De basserene er bra, og trenger smaå kasser ;) go for it!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...