Jump to content

hull til 6x9 høytalere?

Recommended Posts

Guest st_anger
Posted

jeg skal skjære hull i hattehylla til 6x9 høytalere. har sedan. hva er beste måten å ta det på?

noen som har gode forslag?

mvh Espen :)

Posted

Ta ut "papp plata" og skjær bort metall i hatthylla fra undersiden med stikksag og metallblad. Så bruker du papp hatthylla som mal, og tegner opp på en 6-12mm sponplate, skjær så ut ny hatthylle av spon, deretter skjærer du hull til 6x9, kler plata i passende stoff/lær, monterer høyttalerene, fpr så å sette hylle på plass. Prøv å få plata til å bli så tett som mulig mot restene av metallet

Posted

Bare tull å begynne å kappe og styre i metallplata under hattehylla. Du kan fint tilpasse 6x9" uten å gjøre noe som helst med den. Gjorde dette på gamle sedanen min. Lagde en hattehylle i spon som bygde litt mer opp enn originalhylla, og når jeg monterte høyttalerne gikk akkurat kun magneten ned i det originale runde hullet i metallplata. Trenger du noen mål er det bare å si fra.

Guest st_anger
Posted
Bare tull å begynne å kappe og styre i metallplata under hattehylla. Du kan fint tilpasse 6x9" uten å gjøre noe som helst med den. Gjorde dette på gamle sedanen min. Lagde en hattehylle i spon som bygde litt mer opp enn originalhylla, og når jeg monterte høyttalerne gikk akkurat kun magneten ned i det originale runde hullet i metallplata. Trenger du noen mål er det bare å si fra.

hehe. har vert ute å kuka å ordna i flere timer nå før jeg så denne meldinga. he he. men nå er alt ordna,

tok ut den plata og skjærte resten med vinkel sliper og blekksaks :D

tok litt tid med god hjelp fra en kompis gikk alt utrolig nok bra :D :D :D

men tusen takk for hjelp :D

mvh espen

Posted

Du spurte jo om hva som var det beste, og det jeg skrev gir helt klart best resultat.... Det sierra 4x4 har skrevet funker også, men blir ikke like bra, mener jeg ;)

Posted

Lurer liksom på hvorfor det blir 'best' resultat hvis du tilpasser ved å skjære i metallplata kontra bygge en skikkelig hylle i spon (evt. MDF) hvor du slipper å ødelegge noe som helst. Det blir hvertfall mye penere og dersom du skal bygge tilbake til original stand ser du ikke et dobbelt så stort hull skjært med vinkelsliper.

Posted

Beste er vel å ikke kappe i metallet i hattehylla, minerfaring i allefall.

Vet ikke helt ¨åssen det er på sierra sedan, men på Granada så går det luftkanaler der de pleier å kutte, samt at man kan få fukt-problemer pga kondens.

Dessuten er jo hattehylla en avstivende konstruksjon i karrosseriet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier