Jump to content

Teori: K&N = mindre effekt?


Guest Mike

Recommended Posts

Elektronikken er ikke beregnet til større mengder med luft enn originalt. Skar du ha kn filter må du også justere elektronikken ellers er heile vitsen borte

 

Elektronikken oppdateres, da hjernen finner ut at det kommer mer luft inn i motoren, og sprøyter da mer bensin inn.

Link to comment
Share on other sites

Guest oldfordsneverdie

luftmasse målere kan også bli defekte av olja som filtra er dynket inn med.sitter en varme tråd inne i masse målern som olja legger seg på og dermed bir det bare tull.symptmer på defekt masse måler er at bilen drar dårlig.. hadde dem brukt map føler så hadde alt vært mye bedre..

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

På di fleste biler med Massemåler kan må kjøpe ombygnings kit til MAP. K&N kon filter er ikke no problem på biler (ja, masse måleren ryker oftere) men ikke med mengde/masse med luft som kommer inn.. masse måleren måler hastighet og trykk på luften og deretter justerer tenning og bensin.. men filteret må bort fra varmen, legg dette gjerne foran i fronten av bilen.. pass på om du har EGR retur må denne kobles inn etter filter, like ved org plass.. pass på når du renser filteret at du ikke tar på for mye rense middel..

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil

det jeg mener er at mange som "trimmer" fjerner denne.. da vil du få inn feil luft mengde på motoren.. skal denne fjernes så må bilen chipes til riktig prog.. mange som tenker: EGR = varm luft.. denne blender vi ;) med god erfaring med raste motorer og brendte stempler.. la denne fortsette å virke

Link to comment
Share on other sites

Elektronikken oppdateres, da hjernen finner ut at det kommer mer luft inn i motoren, og sprøyter da mer bensin inn.

Så hvis man da setter på originalt filter igjen, så vil elektronikken oppdatere seg og selv forstå at det kommer mindre luft? eller må man programmere dette selv? Er litt hypp på å bare prøve en liten stund og se om det går noe bedre...

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest Mike
Så hvis man da setter på originalt filter igjen, så vil elektronikken oppdatere seg og selv forstå at det kommer mindre luft? eller må man programmere dette selv? Er litt hypp på å bare prøve en liten stund og se om det går noe bedre...

 

Slik jeg forstod det hos Ford ja B)

Link to comment
Share on other sites

Guest ja9^

mjah, nå har jeg på en noe provisorisk måte "bygget" om innsuget på min mk1, ikke noe spes å nevne utenom at jeg la in et rør på ca 10cm mellom filteret og LMM, og vet dere hva? ;p nå minner den klart mye mer om gamle dager med fullt drag etter 4k =) og mye fetere lyd!

Kansje det er noe i det at det oppstår turbulens om du setter LMM rett etter filteret.. omkretsen på LMM går jo temmelig drastisk ned i ene enden.

 

yes yes

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bomper denne litt.

 

Jeg prøvemonterte kn konfilter på mors mondeo i går, kjøpt av fordelsker.

 

Ble som alle sier her. Dårligere drag etter 4k. Tok av lmm, kontakta. Godt drag fra bånn og helt opp til sperra. Tydlighvis når det er stor fart på lufta klarer ikke lmm og måle den fordi målemotsanden står i et lite rør i midten og mesteparten av lufta går rundt den pga at filteret står så nærme. Så rør før er lmm, er nok løsninga.

 

Men en ting jeg ikke skjønner er at dette ikke er et problem på andre biler, som også monterer kon filter rett på lmm. Som f.eks puma.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...