Jump to content

Teori: K&N = mindre effekt?


Guest Mike

Recommended Posts

Hei og god dag.

 

I fjor sommer investerte jeg i K&N luftfilter til Mondeoen. Alt vel og bra, brummet fint opp mot sperra, men, på 5000 omdreininger slutter den å dra. Det føles ut som om den står stille!

 

1) I dag snakket jeg med en bekjent, og han hadde en teori om at motoren tar inn for mye luft, og at bilen må chippes for å få rett mengde bensin inn i forhold til luft.

 

2) For litt siden, kom jeg i kontakt med en som slet med samme problem, og han hadde hørt at selve filteret lå for nære luftmengdemåleren, og at formen på filteret skapte en slags turbulens inn i røret, slik at luftmengdemåleren målte feil verdier.

 

Hva tror dere? Hva må gjøres for å fikse dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og kon filter på bilen min, ikke k&n, men det går nok for det samme. Jeg syns og bilen mister drag. jeg har tatt diagnose på motoren og fått opp at den får for mye luft. da vil jeg tro at bilen får mye luft me kon filter, som jo burde være bra, men pga motorstyringen vil den ikke øke bensin mengden tilsvarende. Så jeg tror nok det kan stemme at den må chippest for at en ska få no virkning av filter. kanskje litt rotete skrevet men men....

uansett nå skal jeg ut å sett på filterboxen igjen:D

98 mondeo v6 ghia "st200" stv

Link to comment
Share on other sites

helt enig! noe må gjøres! ;p madmole skriver på sine sider at ny bensinpumpe gjorde susen.. ikke vet jeg, noen med seriøse tips?

Link to comment
Share on other sites

Guest mussa

Sliter med noe av det samme, eller det vil si jeg sleit.. Koblet av lmm bare, går nå som ei kule, med mye bedre lyd.. :P Riktignok ikke en Mondeo, men en Fiesta, men det spiller vel ingen stor rolle..

Link to comment
Share on other sites

Fiksa problemet i dag :D

 

Var nede hos Ford i dag ettermiddag og spurte han mekanikeren som var der om han var kjent med problemet. Han tok en kikk på saken, og fant ut at bilen sugde falsk luft etter luftmengdemåleren, og at dette forårsaket problemet med at bilen ikke hadde mer å gi etter 5000 rpm.

Jeg greidde ut om teori nr. 1, og han sa da at det ikke var hold i, siden hjernen selv fant ut at motoren sugde mer luft og ville automatisk pumpe inn mer bensin.

 

Det han også sa jeg kunne gjøre, var å kutte ut luftmengdemåleren (Koble ifra bokstavlig talt) og fjerne gummirøret som gikk inn til innsuget, da det fantes en "backup" for luftmengdemåleren som målte lufttrykket.

 

Jaha, tenkte jeg, gikk hjem, kuttet ut alt av gummirør og det som var og satte K&N filteret rett på innsuget. :D

 

Problem solved, bilen drar mye bedre og jamnt gjennom hele og stopper ikke som før på 5000 rpm. Bonusen her er at lyden ble helt sinnsykt mye bedre, og ikke minst råere!!

 

Dog, det er et problem; På kaldt motor dør motoren på tomgang. Rus motoren varm, tut og kjør!

 

^_^

Link to comment
Share on other sites

Konfilter er tøft nok i seg selv det. Men tror nok ikke effektøkningen er tilstede som mange skal ha det til. Med mindre man får plassert filteret en passende plass i motorrommet. Trekker den varmluft blir det bare lavere effekt, med mindre man har turbomotor og en god IC. På vanlig sugemotor ville jeg ha gått for et panelfilter i den orginale luftfilterboksen som i de fleste tilfeller trekker kaldluft fra grillen.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Er det luftmengdemåler på mondeo?

Er vel massemåler eller?

 

Har hørt noe om at det kan bli turbulens med montering av konfilter rett på luftmengdemåler da denne er firkantet og filtret rundt, men en luftmassemåler er rund.

 

Jeg ville ikke satsa på åkjøre uten den, da motoren har en innlært kurve, som kan stemme i mange tilfeller, men ligger inne med sikkerhet og sannsynligvis gir litt ekstra bensin som igjen kan føre til at gjøre at kat`n brenner og blir tett, men kan jo gå fint og da.

 

Men var jo falskluft som var problemet her.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Vel, så lenge det kobles inn en enhet som måler lufttrykket alikavel, om luftmengdemåleren er koblet ut ser jeg ikke problemet. Og, hjernen oppdateres jo, når den finner ut at det kommer mer luft inn i motoren enn hva det har gjort før.

 

En effektøkning e det ikke, men problemet før var at motoren sluttet å dra på 5000 rpm (falskluft), og dette er nå fikset og motoren drar like fint som med et org. panelfilter.

Link to comment
Share on other sites

var ikke med på hva gummislanger som bler fjerna her.. !?

og HVOR satt du konfilteret uten lmm? rør opp fra insug og så til filter eller filter rett på den "plast-greia" over insuget? må nesten prøve selv også =)

Link to comment
Share on other sites

var ikke med på hva gummislanger som bler fjerna her.. !?

og HVOR satt du konfilteret uten lmm? rør opp fra insug og så til filter eller filter rett på den "plast-greia" over insuget? må nesten prøve selv også =)

 

Det finnes 1 føler som går inn på undersiden av gummirøret, det er som kjent luftmengdemåleren, eller luftmassemåleren alt ettersom. Det finnes 1 gummislange som går inn fra fra motor, der det føres skit som oljerester- og gasser, og hvorfor går denne gummislangen inn i gummirøret som fører frisk luft til innsuget? I dunno, men han på Ford sa at så lenge denne slangen ikke lå ned mot grenrørene, så var det greit. Det skal i prinsippet forhindre at motorrommet blir skittent.

 

Filteret satt jeg bare på "plast-greia" over innsuget :) All varme fra motoren kommer jo ut helt på andre siden, så det har fortsatt tilgang på kaldluft, så lenge du strekker et rør fra det gamle røret der det kommer kaldluft opp mot filteret.

 

Det jeg sliter med nå, er at motoren dør på tomgang på kald motor. Etter et par minutter går det over.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

den tynne slangen fra toppen går altså rett ut i motorommet? jeg prøvte netopp en tur med lmm plugga ut, gikk rævva, men tror min og suger falsk luft, skal se om jeg får til det du sier..

Men altså, LMM er jo den metalltingen med en liten "sensor" inni, det finnes jo en temp-måler også på insuget, høres ut som du mener den..

wazz? ;)

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg gjort som fortalt først her og her er resultatet : det går dårlig, og det høres helt jevlig ut.. trør en gassen i bånn så kommer det bare et JEVLIG "WHOOOOM" ( ikke wroom ;p) og NO go..

..og JA, den likte ikke kaldstarter =)

Link to comment
Share on other sites

Hehe :lol:

Vel, det han sa (mekanikern hos Ford) var at dette funka kun på noen Mondeoer, og om det fungerte på min, kunne jeg bare kjøre med det.

 

Vet ikke hvilken modell du har? Jeg har 96'.. Vet ikke om det har noe å si? Har sett på noen eldre modeller av Mondeo at det sitter et ekstra plastrør som går mot der grenrørene ligger.. Har aldri skjønt hvilken funksjon denne skal ha..

 

Kanskje din modell ikke har denne "backupen" som måler luft-trykket? Eller at hjernen må få litt tid på seg? Prøv igjen om en time da, og se om det er noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

jeg satt det helt likt som på bilde det, og ja jeg har den boksen som går ned mot grillen, men alt det originale er jo fjernet..

Har foresten 93.mod... vet at det er små forandringer fra de tidligste modellene til de siste..

Link to comment
Share on other sites

Alt dette med tap av effekt osv, har med plassering, og kor godt det opne filteret er skjerma mot varmluft frå motoren.

Sjølv har eg det liggande heilt i eine enden av motorrommet, så langt frå motoren som råd, og med skikkeleg avskjerming rundt.

Mitt funkar heilt fint egentlig. Ikkje merka noko til verken effekttap, eller at den drar dårlegare på noko turtal.

På Mondeoen, der filteret så og seie er oppå motoren, så kan eg tenke meg at ein merka litt effekttap, sidan den noker nødt til å suge inn mengeder av varm luft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bestigo

Elektronikken er ikke beregnet til større mengder med luft enn originalt. Skar du ha kn filter må du også justere elektronikken ellers er heile vitsen borte

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...