Jump to content

94mod 1,8 si sport trenger mere sprut!


fennecen

Recommended Posts

hei

min 94mod escort 1,8 si sport EFI 105hk stv, trenger sørgelig noe mer....

 

er det lov å fjerne katalysatoren?

hvilket filter vil dere anbefale?

noen som har hørt om å montere en resistor/chip på IAT (luft temp føler)?

 

så en så j.... feit styling til stv her på forumet....måååå ha! hehe

 

ellers noen som kan gi tips til hvordan pigge opp motoren på denne karen?

 

står vel mye om det viss jeg leter.....men likevel?

er sikkert noen som vil hjelpe en dame i nød? :rolleyes:

 

og tips til enkel styling?

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Beste du gjør hvis du skal fjerne katen, er å få tak i hele greien med katen og sveiser inn et nytt rør der katen er. Har en slik selv, kan ta bilde hvis du ønsker.

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Beste du gjør hvis du skal fjerne katen, er å få tak i hele greien med katen og sveiser inn et nytt rør der katen er. Har en slik selv, kan ta bilde hvis du ønsker.

 

Gjør gjerne det ja!

Er nyfiken selv også!

 

Edit: Hvor mye effekt regner man med at en kat egentlig "stjeler"?

Edited by HPL

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Mye hk er du ute etter å få i bilen da?? har liggene et 130hk "trimsett" til motoren din jeg;) PM meg vis det er av intr....

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

lett tjente hester, er fjerne kat, (5-10% effektøkning) sportsfilter og effektanlegg, motoren vil da puste bedre.

 

dyrere og mer kompliserte metoder er trimkam, justerbart kamdrev, porting og høvling..

 

eller rettog slett bygge ned en rs2000 motor, 150 hk orginalt..

Link to comment
Share on other sites

Guest Storberget
Gjør gjerne det ja!

Er nyfiken selv også!

 

Edit: Hvor mye effekt regner man med at en kat egentlig "stjeler"?

 

 

 

Ved å fjerne katta "stjeler" man rundt 4-6 hk. Ikke all verdens, men i tillegg får man jo en grommere lyd da.

Sitter å tenker tanken på å fjerne min nå, men venter litt i tilfelle jeg får noe bud på min Escort.

Link to comment
Share on other sites

Gjør gjerne det ja!

Er nyfiken selv også!

 

Edit: Hvor mye effekt regner man med at en kat egentlig "stjeler"?

 

Skal gjøre det, blir sikkert i overmorgen; skal på jobb i langtvekkistan i morgen.......

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

lett tjente hester, er fjerne kat, (5-10% effektøkning) sportsfilter og effektanlegg, motoren vil da puste bedre.

 

dyrere og mer kompliserte metoder er trimkam, justerbart kamdrev, porting og høvling..

 

eller rettog slett bygge ned en rs2000 motor, 150 hk orginalt..

 

Jeg snakket med han høggeren ute på Breisteinen. Han kunne ikke huske å hatt inne en slik motor en gang.

Hvordan er det å skaffe slike motorer egentlig? Og til ca hvilke sum..?

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Er ikke nok med motoren.. så enkelt er det ikke.. Her må nok el.nettet også til + cpu osv...

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

er sjeldnere å sjeldnere å få tak i disse bilene og motorene. har hørt at det i utgangspunktet er basert på sierra motoren. rett meg vis feil. compom hadde en sånn for noen år siden.

Edited by tuszi
Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med han høggeren ute på Breisteinen. Han kunne ikke huske å hatt inne en slik motor en gang.

Hvordan er det å skaffe slike motorer egentlig? Og til ca hvilke sum..?

 

høggeren på breistein er dyr på motorer, se litt i diverse bil blader, kansje det ligger en der ute som er skadet, pris aner eg igge, men 6-> 10k for motor?

Link to comment
Share on other sites

Gjør gjerne det ja!

Er nyfiken selv også!

 

Edit: Hvor mye effekt regner man med at en kat egentlig "stjeler"?

 

Her er bilde av frontrøret uten kat, ser tydelig hvor drivmansjetten har tatt borti :(

Skal gjøre noen forandringer når eg får tid og sette det på igjen...

Edited by RedEscy

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

var ikke den peneste sveisen jeg har sett

 

Er under bilen så eg bryr meg ikke, holder lenge det der... :P

Edited by RedEscy

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fres
Er under bilen så eg bryr meg ikke, holder lenge det der... :P

 

Jeg prøvde noe ala det der for et par dager siden, byte ut alt med 2.5". Ga opp. Skal heller prøve å skaffe meg "downpipen" på høggern og lage et rør uten kat og sette på istede. Er det noen som har et liggende til overs?

Link to comment
Share on other sites

Greieste slik eg ser det, for å få litt mere futt i bilen til en billig penge, uten alt for masse stress, er å hive på ett nyt filter, gjerne innsats frå KN. Effektanlegg tilpassa din bil. Relativt enkelt å bytte, og kostar ikkje allverdens om du f.eks bestiller frå England heller.

No evit ikkje eg kor katalysatoren er plassert på Escorten, men om den er under bieln, så reknar eg med at den er festa med flens i begge endar. då er det relativt greit (ja alt er relativt.:P) å skru ned denne, få laga nye flensar som du sveisar i endane på røret som du set opp i staden for den originale katten.

Skla du satse litt..så kan det evre eit alternativ å få fatt i ein komplett xr3i motor på 130 hk..desse finn du nokre av rundtom viss du leitar litt.

 

Håper dette var til litt hjelp.:)

Link to comment
Share on other sites

Katalysatoren er sveiset fast i "svanehalsen".

Når/hvis man skal fjerne denne kan det være lurt å ha i tankene allerede fra starten at på neste EU-kontroll så må denne være på plass igjen!

 

Du har noen alternativ på løsning til dette:

  • Kjøp en til svanehals med katalysator, ta et spett og knus innholdet i den du har fått tak i. Rist ut alle delene og bytt med den du har på bilen. Når EU-kontroll kommer, så bytter du bare tilbake. Det ser også ut som at du har katalysatoren på bilen siden "huset" fremdeles er på plass, så hvis noen av en eller anenn grunn skulle se under bilen din så ville det umiddelbart ikke være noe "muffens" å se.
  • Ta av svanehalsen du allerede har på bilen din, bruk vinkelsliper til å kutte bort katalysator i enden som går opp mot motoren, sveis på en "hurtigkobling" på resten av svanehalsen, en på katalysatoren du skar bort og en i hver ende på et nytt rør som du bruker til å "koble fra" og "koble på" katalysatoren etter som det passerseg.

Personlig kommer jeg til å gå for det første alternativet da jeg synes dette kommer til å bli det enkleste alternativet. Det koster flesk for en ny original svanehals med katalysator, så prøv å få tak i en "defekt" (hvor innholdet har løsnet) eller lignende. Kanskje finner du en kollisjonsskada bil hos din lokale bilopphugger hvor svanehals er inntakt!

 

Jeg har hørt at man kan få mellom 10-15% effektøkning på å ta bort katalysator og sette på effektanlegg, mest pga katalysatoren, men også pga at effektanlegg er litt mer "free-flow". Effektanlegg som gir bedre gjennomstrømning fra katalysator og bak kan f.eks. handles hos Bilxtra eller mekonomen. De selger Simons Sportsystem. Billig og greit! Til min stasjonsvogn koster komplett fra kat. og bak cirka 3500,-.

 

Nytt free-flow cone-luftfilter kommer ikke til å gi noe effektøkning pga at sjansen for at den trekker inn varm luft fra motoren er ganske stor, og dermed er det faktisk sjanse for at du får dårligere effekt! Men hvis du "sperrer" av mot resten av motoren og sørger for at det kommer mye god, kald luft inn på filteret kommer du kanskje til å få 1-2 HK mer. Det som er gøyalt med K&N cone-filter eller lignende er at man får en tøffere motorlyd fra bilen! :D

 

Det med å sette på en motstand (resistor) på luft-temp-måleren har jeg ikke hørt om, men jeg kan tenke meg at dette gjør at du lurer hjernen til å tro at lufta er veldig varm, og at den dermed slipper inn mer luft for å kompensere! Du får kanskje en hest eller to mer pga dette også, ikke vet jeg.

 

Du kan også chip'e hjernen. Det sies at dette gir mellom 5-7 HK mer på høyt turtall, og koster cirka 5000,-

 

Har du en 105HK 1.8l motor ser du kanskje oppimot 120-125HK med å få på free-flow luftfilter (med god tilgang til kald luft som beskrevet ovenfor), fjerne katalysator, chip'e og sette på effektanlegg.

 

Skal du ha mer effekt er trim-kam m/justerbare kam-drev et skritt å gå. Etter du har gjort dette kan neste skritt være å bytte throttle-housingen over til en 130HK utgave (XR3i). Du får da 130HK + effekten av mangel på kat., bedre luftfilter og friere eksos = kanskje oppimot 145-150HK.

 

Ellers kan du sette på Weber (e.l.) injection-system. Dette koster penger, men gir mye effekt! Dette må gjøres i samsvar med trim-kam og justerbare kam-drev.

 

PS: å ta bort katalysatoren er ulovlig! Skjer det en ulykke og det kommer politiet for øre at du mangler katalysatoren kan DU bli holdt ansvarlig, selv vom det var den andre personen sin fulle og hele feil!

Edited by ninjacrap
Link to comment
Share on other sites

Du har noen alternativ på løsning til dette:

[*]Kjøp en til svanehals med katalysator, ta et spett og knus innholdet i den du har fått tak i. Rist ut alle delene og bytt med den du har på bilen. Når EU-kontroll kommer, så bytter du bare tilbake. Det ser også ut som at du har katalysatoren på bilen siden "huset" fremdeles er på plass, så hvis noen av en eller anenn grunn skulle se under bilen din så ville det umiddelbart ikke være noe "muffens" å se.

 

 

Du kan også chip'e hjernen. Det sies at dette gir mellom 5-7 HK mer på høyt turtall, og koster cirka 5000,-

 

 

PS: å ta bort katalysatoren er ulovlig! Skjer det en ulykke og det kommer politiet for øre at du mangler katalysatoren kan DU bli holdt ansvarlig, selv vom det var den andre personen sin fulle og hele feil!

 

 

når huset står igjen så merker ingen at innholdet er borte....

kjenner flere som har fjernet innmaten og gått igjennom flere eu kontroller.

 

å chippe hjernen utgjør en del mer en 5-7 hk....

for 4000 kr fikk vi ca 30hk mer i vår andre bil...har vert på test før og etter...

 

og politiet? hva har katalysatoren med sikkerhet å gjøre? det er nå heller utslipp det går i....

var litt drøy den der hm?

hva med biler uten kat da?? er de ulovlig kansje? trafikkfarlig? jeg bare spør....

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har funnet løsningen nå! :D

 

setter på et KD filter

fjerner innmaten i kat.

så får det holde det!

har forresten 2,5" simons effektannlegg montert fra før. (fra mekonomen, like over 2000kr for alt etter kat. bi bi billig!!)

 

ellers så får jeg guffe opp litt så subbene baki sparker ifra litt! :P hehe

 

takk til dere som kom med gode tips! ^_^

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Nope..du får neppe meir enn 5 - 7 hk ved chippe ein NA motor. Når det gjeld turbomotor, då snakkar vi meir guff ved chipping:D

 

Men å bra at du har funne ut hva du skal gjere då.:D

 

 

:blush: tør jeg spørre....?

NA motor....vil si?

men det er ikke turbomotor i den andre bilen da...men 2.8 i, og hk økningen er riktig.

men det er kanskje forskjell på ford og bmw og motorstørrelsen...er jo tross alt litt større...

 

jaja samme det ;)

94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

NA motor er det samme som vanlig sugemotor. Natural Asmatic står det vel for.

Motorstr har nok litt å sei ja. Og BMW kan eg ikje uttale meg om. Så om du har fått den effektauken der, så er nok det rett.:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...