Jump to content

ER DET NOEN I NORGE SOM KAN GODKJENNE DELER?


Jiesta

Recommended Posts

Hallo :D

 

Nå har jeg et "STORT" problem. Tidligere i vår kjøpte jeg et bakbremsekit fra www.fiesta-centre.co.uk. Kittet inneholdt 2stk nav , 2 stk fester til caliptre, 1 stk handbrekkwire 2stk sierra cossie 4x4 skiver og bremseklosser. Calip. kommer fra en scorpio som jeg fant på vrakern.

 

Med andre ord det som ikke er orginalt, er nav og feste til calipter. Har vært noen runder innom biltilsynet i Bodø, har også snakket med Trondheim og Tromsø via telefon.

 

Første gang jeg var innom på godkjenning med bilen fikk jeg vite at de slangene jeg hadde fra goodridge ikke var tilfredstillene, det var ikke det værste, lett å skifte slanger. Derrimot rota til problemet ligger nå i branketten til calip. og navet bake. Det biltilsynet (i bodø) trenger TÙV- eller noen form for testpapirer på kittet bak. Han sa senest i dag at jeg måtte få kjørt en test under alle tenkelige forhold på bilen, (fullastet, vått føre osv) med de calipterne som står framme på bilen. HALLO!!! hva er odsen for at fiesta-center har kjørt en test med sierra cossie bremser forran på en fiesta. Det skjer ikke. Huff, dette høres mer ut som et eventyr enn en godkjenning. Papirene klarte jeg ikke å skaffe. Har ringt, mailet og faxset Fiesta-Centre med lite resulat. Det eneste jeg fikk vite var at dette var mye beder en std. og at biltilsynet i Bodø var "ridiculous" :lol:

 

Tilbake til saken: Personen jeg snakket med i trondheim sa at de ikke vill ha hengt seg opp i kittet så lenge de gjorde det bra i en bremsetest. Tok en bremsetest senest i går. Der var bremsefordelingen 64,63% forran og 35,36% bak tilsammen 99,99% med ca 8-10% forskjell på samme aksel. Har også papirer på at bemsene står i stil med det som var std. på en xr2 mk2 fra Ford forhandleren i Bodø.

 

Det de sa i Tromsø var at jeg måtte skrive en søknad og sende alle parpirer jeg hadde på kittet. Etter på skulle de ta saken opp i et råd som ligger i Sør-Norge og finne en løsnig,men om svare blir possitivt i mine øyer er det ingen garanti for. :wacko: Gidder ikke 6mnd med saksbehandlig får noe som er så usikkert.

 

Jeg kan selfølgelig bare montere tilbake de gammle tromlene og få bilen godkjent, men jeg vi ha bilen på veien slik den står i dag (med Cossie bremser).

 

Mitt spørsmål er om det finnes noen som kan godkjenne deler uten å henge seg opp i papirer???? Trenger noen som kan se på bilen og kjøre en test slik at de finner ut om dette er tilfredstillene.

 

Kom med alle innspill i saken. Hva skal jeg gjøre?

 

MVH: En litt frustret Jiesta :wacko: :P

Finnes det noen kit som er TÙV-godkjennt?

Edited by Jiesta

" Ride the big one! "

Link to comment
Share on other sites

ser ikke helt problemet med dette da , er jo bare å dra på godkjenning på ford

 

hvis du sier at det er skiver fra en cossie å de finner ut at det stemmer kan du jo skrive ut et anbefalings brev til deg .....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
ser ikke helt problemet med dette da , er jo bare å dra på godkjenning på ford

 

hvis du sier at det er skiver fra en cossie å de finner ut at det stemmer kan du jo skrive ut et anbefalings brev til deg .....

Det er helt feil.. Det har ford slutta helt med.. Var å spurte på papirer på mine 2.9 V6 bremser.. Men de kunne ikke gi andre papirer en de som fulgte med biler som kom med det originalt.. Og siden mitt rammenummer stemmer overens med en sierra 2l kunne han ikke gi noen form for papirer på at 2.9 bremser var godkjent på min bil.. Selv om det er samme kaross..

 

Ford har slått seg helt vrange i det siste.. Og det var ny prosedyre fikk jeg vite.. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt til du finner et velvillig verksted det. Vet dessverre ikke om noen så lang nord...

Men kan du ikke bare dra på BT i trondheim da? Hvis de hadde godkjent den om den stod på bremsetest?

 

Dette virker som godt gamledags flisespikkeri, og jeg ville ikke ha mast mer på BT hos deg, heller henvendt meg et sted de har noe mellom øra annet enn et hull for å tømme kaffe i.

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

BT i bodø er veldig opp og ned.. Det har vi værtfall funnet ut på jobb når det gjelder registrering av tyngre kjøretøy... Prøv Fauske kanskje?

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

BT i bodø er veldig opp og ned.. Det har vi værtfall funnet ut på jobb når det gjelder registrering av tyngre kjøretøy... Prøv Fauske kanskje?

 

Jepp. Det er det første jeg skal gjøre. Skal se hva resultatet blir der. Blir sikkert å stikke innom så fort jeg får en time. Her i byen er det ikke noe håp... :wacko: Har du et navn på noen jeg kan kontakte?? (På fauske)

Edited by Jiesta

" Ride the big one! "

Link to comment
Share on other sites

Det er helt til du finner et velvillig verksted det. Vet dessverre ikke om noen så lang nord...

Men kan du ikke bare dra på BT i trondheim da? Hvis de hadde godkjent den om den stod på bremsetest?

 

Dette virker som godt gamledags flisespikkeri, og jeg ville ikke ha mast mer på BT hos deg, heller henvendt meg et sted de har noe mellom øra annet enn et hull for å tømme kaffe i.

 

Haha.. det kan virke at de som jobber på BT i bodø er akkurat slik du beskriver det. De har et hull hvor de tømmer kaffe. Skal forsøke på Fauske først (by som ligger ca 6mil fra Bodø, litt kortere distanse enn til trondheim.)

Hvis det blir slik at jeg må komme til Trondheim er jeg ikke treg i vendinga. Plutselig er jeg i trondheim. Håper BT på fauske er en litt mer serriøs stasjon en i Bodø.

" Ride the big one! "

Link to comment
Share on other sites

Guest John-A

Jiesta:

 

Hvis du ringer til BT i Trondheim så må du for all del snakke med Einar Wollamo!

Han er en relativt oppegånde person som har en god del peiling på hva han godkjenner og ikke...

 

Mr Wollamo har med alt av teknisk godkjenning av biler her i Trondheim!

Link to comment
Share on other sites

Jiesta:

 

Hvis du ringer til BT i Trondheim så må du for all del snakke med Einar Wollamo!

Han er en relativt oppegånde person som har en god del peiling på hva han godkjenner og ikke...

 

Mr Wollamo har med alt av teknisk godkjenning av biler her i Trondheim!

 

Var det ikke han som godkjennte den totalombygde merc'a da? Med 600 hk eller noe sånt? :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest John-A

Einar Sæther kommer fra Malvik, rett utenfor Trondheim.

Han har 611 hk og 800 nm på hjulene. Naboen min sveiset inn bur i bilen.

Den bilen er godkjent og brukes på veien noen ganger, ganske kurrant bil selv om det ikke er Ford :P

 

Hvis man skal bygge om en bil langt utenfor fabrikkens spesifikasjoner, så bør man planlegge alt GODT før man i det hele tatt tenker på å besøke BT.

Får de på BT inntrykk av at du vet hva du snakker om, og har tall og spesifikasjoner på alt som skal byttes og gjøres så skal det ikke være så alt for stort problem.

Hvis jeg kommer innom BT og skal bygge om en Granada fra 2.3 til 2.9i Cossie med turbo, f.eks, så holder det ikke med å si at man vurderer å bytte bremser.

Det bør man har klart på forhånd ja, med mål og tegninger!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...