Jump to content

Sentrallås Mondeo MK1


Guest Quadrat

Recommended Posts

Guest Quadrat

Har en 1996 Mondeo stasjonsvogn(2.0 GLX) med kranglete sentrallås.

 

Fra førersiden går det ikke an å låse i det hele tatt. På passasjersiden går det å låse til tider, men det er ikke ofte at systemet reagerer når nøkkelen vris om.

 

Mistenker at det kan være en defekt føler på førersiden, men er usikker ettersom jeg syns det burde gå an å låse på passasjersiden fordi om det skulle være en feil på den andre sida...

 

Noen som erfaringer med dette eller?

Edited by Quadrat
Link to comment
Share on other sites

Guest Quadrat
hvis du låser med høyre døra, låser venstre døra også da????

 

Svaret er JA. Sentrallåsen låser/åpner ALLE dører når den betjenes fra høyre dør.

 

Låsen på venstre side virker rent mekanisk, men sentrallås-delen fungerer altså ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest mr_doodee
Svaret er JA. Sentrallåsen låser/åpner ALLE dører når den betjenes fra høyre dør.

 

Låsen på venstre side virker rent mekanisk, men sentrallås-delen fungerer altså ikke.

har akkuratt samme proiblemet!

må si fra vist du finner løsningen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Quadrat
har akkuratt samme proiblemet!

må si fra vist du finner løsningen!

 

Det kan jeg gjøre, men det kan jo hende at det trengs flere tips. Får ikke sett noe på det før over helga....

Link to comment
Share on other sites

høres ut som noe som har dårlig kontakt inne i døra dette her.. eller rettere sakt; ingen kontakt i det hele tatt..

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

Eg har mk2 å hadde samme problem! virka av og til å slutta plutselig å virke i det heile tatt! feilen blei utbedra seint i 97! nå ska ikkje eg banne på at mk1 er lik da, men..

sjekk loddingen som blei nevnt! enkelt å finne! grønne ledninger faktisk! hehe, grønne overledninger :P

neida det er ein jalla teip skjøt me 2 ledninger inn å ein ut!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har fiksa min nå jeg.

du må skru ut stolen på pasasjer siden og skru av plasten på dørstokken for å komme til under matten

der går det en plast skinne med ledninger som du må åpne. der finner du 4 orange ledninger som går sammen (isolert med svart el tape) lodd sammen disse på nytt og isoler med en krympe strømpe.

DABLI DET **** SÅ FINT

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest Quadrat

Gammel post dette her, men jeg har endelig fått ut fingern og sett på dette. Stemte bra med beskrivelsen deres. Du 4 oransje ledningene var så korrodert at de knakk i loddinga når jeg spretta teipen.

 

Fikk lodda det sammen igjen(litt kjedelig med kobberledninger som ikke suger til seg tinnet skikkelig) og det fungerte etter det.

 

For å utdype; disse 4 ledningene ligger i kanalen etter "T-stykket" mot torpedoveggen.

 

Takk for hjelpa!

Link to comment
Share on other sites

Kunne du vist med en enkel illustrasjon hvor du mener? skjønte ikke helt hvor T-stykket du snakker om er, men skal se om jeg finner ut av dette jeg og :) Nå funker ikke sentrallåsen min i det hele tatt på noen dører, bare på passasjerdøra, og passasjerdøra only, ingen andre dører.. :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på denne.

Skulle ordne dette her om dagen, tok ut setet og kom ikke så langt. Fant et rusthull og det var ganske så vått på gulvet, så jeg orket ikke lete så lenge.

Er det det T-stykket som ligger ca midt under setet? Skal se om jeg får tatt ut setet igjen i dag og funnet det ut, men det regner litt, så vi får se.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Guest Quadrat

Ja, det er T-stykket midt under setet. Punktet ligger ganske langt ut kanalen mot torpedoveggen om jeg ikke husker feil....

Link to comment
Share on other sites

Har fikset feilen jeg også. Var ganske så grønne de kablene ja.

De skjøtes ikke midt under setet, men ca midt på døråpningen.

Tok noen bilder. Ikke best kvalitet, men hadde bare telefonen der.

 

mondeoslås1-640.jpg

 

mondeoslås2-640.jpg

 

Bytt ut 640 med 1600 i urlen for å få større bilde.

Edited by KooPa

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Har fikset feilen jeg også. Var ganske så grønne de kablene ja.

De skjøtes ikke midt under setet, men ca midt på døråpningen.

Tok noen bilder. Ikke best kvalitet, men hadde bare telefonen der.

 

mondeoslås1-640.jpg

 

mondeoslås2-640.jpg

 

Bytt ut 640 med 1600 i urlen for å få større bilde.

 

Er det grønne jeg ser på bildet ditt, korrosjon? isåfall var det greit mye av det.. =/ Får ta en kikk jeg og på mitt

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Er det grønne jeg ser på bildet ditt, korrosjon? isåfall var det greit mye av det.. =/ Får ta en kikk jeg og på mitt

Ja. Så det er ikke rart den ikke har virket.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
Ja. Så det er ikke rart den ikke har virket.

 

gidder du og slenge ut de bildene en gang til? fungerte ikke her, og har samme problemet på min 94modell mondeo :)

 

eller prøve og forklare hvor de ligger, så hadde det vært kjempe fint!

 

edit: er skjøten under "dørterskelen"? hehe

Edited by imcute
Link to comment
Share on other sites

gidder du og slenge ut de bildene en gang til? fungerte ikke her, og har samme problemet på min 94modell mondeo :)

 

eller prøve og forklare hvor de ligger, så hadde det vært kjempe fint!

 

edit: er skjøten under "dørterskelen"? hehe

 

Ta av plastlisten. langs kanalen går det en kabelkanal. Ca midt i døråpningen på fordøren er disse skjøtet sammen. Bare å åpne kabelkanalen (er tapet sammen) så ser du det som ser ut som 2 oransje kabler som er tapet sammen, dette er da de 4 kablene.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

Guest imcute
Ta av plastlisten. langs kanalen går det en kabelkanal. Ca midt i døråpningen på fordøren er disse skjøtet sammen. Bare å åpne kabelkanalen (er tapet sammen) så ser du det som ser ut som 2 oransje kabler som er tapet sammen, dette er da de 4 kablene.

 

har tatt av plastlista/"dørterskelen", og der gikk det en kabel kanal, som var teipet sammen. men det er tapet sånn at det går ann og se igjennom inn til ledningene. men er de oransje ledningene skjøtet sammen med lodding ellerno da? så ingen skjøt, men skal gå og se mere nåååå...

 

kunne du lagt ut bildene en gang til eller? :P men takk for hjelpen hittil. :)

 

edit: jeg har ingen skjøt i den kabel strømpa, så de har vel kostet på seg en full lengde med ledninger da. hehe.

 

sååå da blir det helvettes mye feilsøking på meg:P

Edited by imcute
Link to comment
Share on other sites

har tatt av plastlista/"dørterskelen", og der gikk det en kabel kanal, som var teipet sammen. men det er tapet sånn at det går ann og se igjennom inn til ledningene. men er de oransje ledningene skjøtet sammen med lodding ellerno da? så ingen skjøt, men skal gå og se mere nåååå...

 

kunne du lagt ut bildene en gang til eller? :P men takk for hjelpen hittil. :)

 

edit: jeg har ingen skjøt i den kabel strømpa, så de har vel kostet på seg en full lengde med ledninger da. hehe.

 

sååå da blir det helvettes mye feilsøking på meg:P

Du må lengre inn. En bred kabelskinne som kommer ca midt under setet. Lenge siden jeg har gjort dette nå men. Opp med gulvteppet og setet i bakerste stilling

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest imcute
Du må lengre inn. En bred kabelskinne som kommer ca midt under setet. Lenge siden jeg har gjort dette nå men. Opp med gulvteppet og setet i bakerste stilling

 

 

denne posten begynner og bli ganske gammel nå, men igår kveld når jeg kjeda meg litt på skolen. så rota jeg litt rundt i wow programmet, og fant en meny som het "tips", eller noe sånn. og der ligger de fleste typiske mondeo feilene...

 

deriblant var det nevnt endel om sentrallåsen, og da fant jeg ut at jeg har leita etter denne skjøten på FEIL side av bilen :rolleyes: jeg trodde denne var på venstre siden, men var på høyere. og ganske riktig som dere sier så er det 2 kabler som går over til en, loddet sammen og litt teip over. der var feilen, og det var visst masse vann under golvteppet, og de luftet relativt stramt under der... hvorfor ford har gjort den tabben og skjøte de kablene akkuratt på den våteste delen i bilen, er og blir et mysterium... hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...