Jump to content

Recommended Posts

Posted
Noen som vet hvilket max-trykk disse actuatorene fra Garrett er beregnet til ?

 

Det vil variere mye fra bil til bil, motor til motor og fra styresystem til stryresystem.

 

Holder vi oss til Cosworth så virker -31 fint opp til rundt 1,6 BAR. En bekjent med -34 og elektronisk ladetrykkstyring lader bortimot 3,0 BAR ut fra turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Joa, men er jo oppgitt et trykk fra Garrett sikkert, er egentlig det jeg ønsker å vite.

 

Jeg har en helt ny actuator som er fabrikkmerket med 16 psi (1,1 BAR). Når man setter 16 psi trykkluft inn på denne så åpner den 5 mm. (anbefalt forspenn) Dette er det samme målet som -34 actuatoren har på 16 psi også, så derfor kan man med relativt stor sikkerhet si at oppgitt trykk på -34 actuatoren er 1,1 BAR.

 

Jeg har for øyeblikket ingen -31 actuatorer, men tidligere målinger har vist at denne ligger 0,4 BAR lavere enn -34 actuatoren på samme "slaglengde".

 

-34 = 1,1 BAR.

-31 = 0,7 BAR.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Hmm, dette var lite. På actuator levert av turboservice, ukjent merke, står det 25 psi, trodde kanskje en -34 var nærmere det.

Posted
Hmm, dette var lite. På actuator levert av turboservice, ukjent merke, står det 25 psi, trodde kanskje en -34 var nærmere det.

 

 

Er det en slik liten actuator?

Hvis du setter 25 psi inn på den så åpner den sikkert 5 mm den også. NTS sier at de har de sterkeste "race" actuatorene som er å oppdrive. Derfor er også prisen for en slik kr 2200,- (Sammenlignet med en -31 eller -34 som er vanlige actuatorer til ca. kr. 1300,-)

 

Nå blir det jo vanskelig å kjøre boost controllere på slike actuatorer da, så en 16 psi actuator + boost controller er nok ett bedre valg for de fleste av oss. (hvis man ikke kjører RS 500 turbo, IRX 450 e.l. høytrykkturbo da)

 

I papirene som fulgte med en turbo jeg kjøpte ny engang i tiden stod det at turboen var forhåndsinnstilt til å lade 0,9 bar. Etter montering viste det seg at dette stemte bra. Actuatoren var en Garrett -34. Slangen fra actuator gikk da rett til turbo, og selvsagt uten boostcontroller, så selv om det virker lite, så er det nok korrekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 7 months later...
Posted
F.eks. Face motorsport..

Har de -31 fra garrett? Fant det ikke på webshopen :unsure: Vet du prisen på denne også?

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Guest Dre Racing@
Posted

det er jo bare å stramme opp acuator!

funker jo finfint å kjøre original. En kompis lader 1.7 med org acuator..

Posted
det er jo bare å stramme opp acuator!

funker jo finfint å kjøre original. En kompis lader 1.7 med org acuator..

Vil helst ha ny siden min er utslitt...

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Posted

større forspenn som er løsninga da :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted
Har de -31 fra garrett? Fant det ikke på webshopen :unsure: Vet du prisen på denne også?

 

Du kan jo høre med Norsk turboservice, Jenspeed, GIK, Turboservice, KRB trading, Kollevold Rallyimport, Schanche, osv osv

 

 

det er jo bare å stramme opp acuator!

funker jo finfint å kjøre original. En kompis lader 1.7 med org acuator..

 

Joda, men hvordan er ladetrykk-kurven da?

 

Har de -31 fra garrett? Fant det ikke på webshopen :unsure: Vet du prisen på denne også?

 

Som du ser selger de-34 actuator som passer alle Cosworth:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

 

Det samme gjelder -31 actuator:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Dre Racing@
Posted
Joda, men hvordan er ladetrykk-kurven da?

 

ikke noe galt med den. rett opp på 1.7. 330hk org 4x4 turbo :blink: !!

Posted
Du kan jo høre med Norsk turboservice, Jenspeed, GIK, Turboservice, KRB trading, Kollevold Rallyimport, Schanche, osv osv

Joda, men hvordan er ladetrykk-kurven da?

Som du ser selger de-34 actuator som passer alle Cosworth:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

 

Det samme gjelder -31 actuator:

 

http://www.facemotorsport.no/index.php?lev...1f671aa97e09ebd

Takk Pelle Væck! :rolleyes: Fant den ikke jeg :blush:

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...