Jump to content

"How To" - Bilpleie ABC med Meguiars produkter


Guest Kristian

Recommended Posts

Guest Kristian

Heisann!! har hatt en tanke om å lage en liten tråd om bilpleie nå en stund...

 

Men så kom en bekjent meg i forkjøpet og la ut en bra tråd om dette på bilforumet. så ser ingen grunn til å gjøre anna enn å legge en kopi av det han skreiv ut her. Siden dette er meget godt skrevet og forklart

 

Vel her er det "n0stra" har skrevet:

 

Siden flere har etterspurt en gjennomgang av diverse produkter, bruksområder og fremgangsmåter har jeg satt meg ned og lagd følgende "how to". Jeg vil her gå gjennom en god del produkter som jeg selv bruker, man trenger selvsagt ikke å bruke alle disse og man kan selvsagt bruke andre merker også, bare husk at du trenger kvalitet for å oppnå best mulig resultat. Selv bruker jeg å anbefale Meguiars og Autoglym.

 

Jeg måtte benytte meg av bilder fra ett bilpleie forum jeg frekventerer da jeg selv mangler bilder fra flere deler av prosessen (raskt å glemme å ta bilder hele tiden når man holder på), men jeg legger med et par sluttproduktbilder jeg selv har tatt hvis noen skulle betvile at man kan oppnå slike resultater

 

 

1. VASK BILEN

Dette er vel noe alle skjønner og forstår, det er dog stor forskjell på hvordan folk gjør denne jobben og de fleste gjør nok ofte noe som kan og til slutt vil skade lakken.

 

Automatisk vaskemaskin er og blir fandens verk, ingen seriøse bilpleieinteresserte vil være i nærheten av en slik. Bare se for deg all den sanden og støvet som fester seg i disse trådene som piskes mot lakken.

 

Man kan med hell benytte en høytrykksspyler til å skylle av det støvet og møkka som ligger øverst men det verste blir liggende delvis skjult i vannet på lakken din, det er derfor veldig viktig å vaske den med ett eller annet verktøy som må være i kontakt med lakken. Her anbefales det virkelig å ligge unna børster og lignende som man gjerne finner i selvbetjente vaskehaller. Mange sverger nok til en enkel svamp man får kjøpt på Statoil. Problemet er bare at de fleste av disse er lagd av cellulose, og sist man sjekket var cellulose papir. Så ja, disse vil lage vanvittig med riper i lakken din over tid. Også kjent som vaskeroser. Mikrofiber og saueulls votter/"svamper" er det som anbefales, selv har jeg sverget til en mikrofibervott.

 

Dere vil etterhvert skjønne at jeg selv og mange med meg er veldig glad i mikrofiberprodukter. Grunnen er enkel; ett mikrofiberstrå er mindre enn 1/3000 hårstrå og danner løkker. Altså stikker ikke stråene rett ut med bust. Dette gir mindre friksjon samt at det trekker til seg den dritten som evt er der slik at den ikke blir liggende utenpå og dratt utover lakken din.

 

2 bøtter bruker jeg bestandig, en med såpevann, en for å skylle. På den måten unngår jeg i stor grad sjansen for å fange opp det jeg har vasket av bilen inn i kluten min når jeg henter mer såpevann. Skyll ofte! Det er heller ingen vits i å skrubbe bilen din, la hånda gli over og bruk klutens egen vekt for minst mulig friksjon.

 

Det er også viktig med ett godt vaskemiddel, målet er å løse opp det som sitter fast på lakken samtidig som den virker beskyttende når man vasker. Selv bruker jeg Meguiars NXT carwash men det finnes annet bra der ute også. IKKE! bruk vaskemidler og lignende som JIF, Zalo og lignende. Disse har løsemidler som fjerner evt voksbeskyttelse du har lagt før samt er ofte skadelig mot lakken pga amoniakk, syrer og lignende.

 

Her finner du en flott videogjennomgang av det meste rundt vask av bil gjennomført av en av bransjens beste, Mike Phillips (øverst på siden):

 

http://www.showcargarage.com/ (28min, og anbefales. Tar for seg vask og tørk av bil utvendig)

 

Denne lexusen trenger en seriøs overhaling:

 

Før vask:

80563332_4c269ef09a_o.jpg

 

Etter vask:

80563307_857926bf15_o.jpg

 

2. TØRKING

Det er også ytterst viktig at man jobber på bilen borte fra solen, bilens lakk skal helst føles som et kjølig vindu. Etter at du har vasket over bilen, skyll den med noen bøtter rent vann og/eller høytrykk/vannslange. Tørk så over bilen med ett godt produkt for dette. Anbefaler å ligge unna billige tørkeskinn fra bensinstasjoner da disse stivner,har en hard overflate og gjerne fanger opp små resterende støvkorn på utsiden og på dette viset skaper mange riper. Her må jeg igjen skryte av mikrofiberprodukter, her finnes det fine tørke"skinn". Start øverst og beveg deg nedover. Hvis du oppdager at du ikke har fått vasket av alt, spesielt nede langs bilen, så ikke tørk over men vask disse områdene på nytt.

 

 

3. FJERN OVERFLATEFORURENSNING

 

Noen bruker avfetningsmidler for å fjerne endel men når sant skal sies, det er nesten umulig å få av alt med en slik fremgangsmåte. Heldigvis har man i mange år hatt tilgang på en enkel løsning. En "claybar". Ser ut som og føles ganske lik en plastelinaklump. Du former den til en liten pannekake, sprayer på med såpevann eller spray til dette bruket og gnikker og gnur på lakken. Denne skader overhodet ingenting så lenge du har ett vått underlag så bare stå på. De fleste blir sjokkert over hvor mye man får av, spesielt på frontfanger, tak og sideskjørt. Ta og prøv selv å la fingrene gli langs siden på bilen helt nederst, du vil kjenne masse små prikker som stikker ut. Tectyl, asfalt, stivnet skitt med mer. Klumpen fanger dette opp i seg. Hvis du mister den på bakken dog så kast den umiddelbart, IKKE bruk den da store partikler blir liggende utenpå istedet for små som trekkes inn i produktet.

 

En overgang av panser:

162897333_fd57ca769e_o.jpg

 

4. FJERNING AV SKADER I LAKKEN

 

Man kan få mange skader i lakken, etseskader fra fugledritt, riper og skraper med mer. Her er det viktig å lokalisere skadene, sette seg ett mål hva man vil oppnå for så å prøve på ett avgrenset område.

 

For å forstå hvordan man kan fjerne slike skader må man forstå oppbygningen av lakken. Mye av det man ser som riper ser hvitt ut, mange tror derfor at det er grunningen man ser og at det beste man kan oppnå er å fylle igjen disse med touchup paint eller farget voks. Sannheten er at mye er riper i klarlakken som reflekterer lys slik at det ser hvitt ut. Derfor vil man kunne oppnå mot perfekte resultat samt ett varig resultat ved å "rette ut" klarlakken.

 

2swirlsinpaint.JPG

 

Det finnes mange midler for å gjøre dette, noen er mer agresive enn andre. Målet må være å bruke det minst agresive. Tape derfor av et lite område og bearbeid dette med det svakeste du tror kan ordne feilen, hvis det ikke er tilfredsstillende beveger du deg opp ett hakk osv. Når du har funnet den perfekte løsning så bruker du den over hele bilen. I enkelte tilfeller hvor man f.ex har en større vertikal ripe vil det jo lønne seg å bruke ett spesielt middel for akkurat den skaden selvsagt.

 

Dette kalles for polering, eller også "rubbing". Det finnes nemmelig såkalte rene poleringsmidler og rubbing poleringsmidler evt kombinasjoner. Høykvalitetsprodukter krever mer arbeid men skader ikke lakken din slik enkelte kjappe billige løsninger gjør. Ett raskt "greit" resultat på kort tid som river av halve klarlakken din eller en løsning som tar mer tid og energi, fjerner såpass lite at du ikke klarer å skade lakken din uansett hvor lenge du holder på samt gir ett glimrende resultat, valget er ditt.

 

Ved håndpolering anbefaler jeg i hovedsak to produkter fra Meguiars som jeg selv kjenner eller tilsvarende fra andre produsenter;

 

- ScratchX (jobbes inn hardt og går etterhvert i oppløsning så ingen fare for å gjøre noe galt), perfekt for individuelle skader men kan også brukes over hele lakken. Krever mye arbeid da den er noe "seig"

 

- M82 swirl remover. Dette er et profesjonellt produkt men er lettere å jobbe inn over hele lakken enn ScratchX. Kan brukes både for hånd og med maskin.

 

Nærbilder av skader man ønsker å fjerne på lexusen:

80552131_9d8bd29c10_o.jpg

 

80552156_c6d6f78a81_o.jpg

 

80552187_ac9e3ca19b_o.jpg

 

Hvis man derimot har maskin og ønsker å bruke denne til jobben kan man bruke begge tidligere alternativer med en god poleringspute evt også M80 som også tilhører proffserien og er et lite hakk mer aggresiv enn M82. Denne kan også brukes for hånd men krever litt mer arbeid enn tidligere nevnte M82.

 

Det er dog viktig å presisere at man her bør unngå roterende maskiner da disse krever mye erfaring, dyr maskin samt lett gir riper og brenner lakken. En maskin som emulerer håndbevegelse med minimal rotasjon kalles gjerne en "dual action" poleringsmaskin. Disse er enkle å jobbe med og skader overhodet ikke lakken din mer enn å gjøre det for hånd.

 

Resultat på lexusen etter ripefjerning med ScratchX og M80:

80546299_4baa1dcc43_o.jpg

 

PS: det ligger en video om hvordan man bruker ScratchX her også:

 

http://www.showcargarage.com/

 

 

6. LAKKFORNYER - GI TILBAKE FARGE OG GLANS

 

Mye farge og glans vil oppnås med tidligere nevnte poleringsmidler, men for de som vil oppnå det lille ekstra finnes flere rene poleringsmidler for kun denne oppgaven. Selv har jeg oppnådd best resultat med Meguiars M07 Showcar Glaze som er populær på de fleste større autoshow's rundtom i verden. Mye pga det faktum at nevnte firma er offisielle leverandør av bilpleie til de fleste store bilselskaper verden om samt sponser blandt annet de største Hotrod/custom utstillingene i USA.

 

Polering legges ut som voks, man smører det utover lakken, enten i ett tynt eller tykt lag avhengig av produkt. Noe skal tørkes mens andre skal kun virke i noen minutter. M07 skal virke en stund før man polererer den av med mikrofiberklut eller mikrofiberhette montert på en poleringsmaskin. Dette vil tilføre med glans, kunne få frem metallsponene i metallic lakken enda mer samt litt mer glans. Noen vil se stor forskjell, andre minimalt.

 

 

7. BESKYTTELSE

 

Det siste målet på lakken din må være å beskytte den finshen du har oppnådd, dette gjøres best med en voks. Her finnes det naturlige vokser som inneholder mye carnuba, mens andre syntetiske slik som NXT tech wax som jeg selv bruker er naturlig nok helsyntetiske Liker sistnevnte da den gir glimrende resultat, er drøy, gir en "wet look" og er flott på sorte biler og er lett å jobbe med.

 

Denne legges utover bilen i ett tynt jevnt lag over hele bilen. Dette må så stå i minst 30 minutter og tørke. Man kan dra en finger over voksen og hvis den da lar seg tørke av helt så er den klar, hvis du derimot drar det utover som en glinsende krem så er den ikke tørr enda. Bruk så samme fremgangsmåte jeg nevnte på lakkfornyer/poleringen for å ta av og polere voksen inn i lakken din for best mulig resultat.

 

En sort 2003 modell infinity før og etter NXT voks og polering:

6238IMG_3768-med.JPG

 

6238IMG_3772.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian

8. DETALJER OG INTERIØR

 

Tilbake til Lexusen, den hadde noen andre defekter også, interiøret så ikke bra ut samt at lyktene var fulle av steinsprut og hadde blitt grå etterhvert:

80552102_c00b575abd_o.jpg

 

For å reparere riper og skader i plast kan man enten bruke plastpolering og/eller våtsandspapir. Det finnes også løsninger i kombinasjon med små roterende poleringsputer som man kobler på en drill f.ex. Disse koster jo litt men sparer deg for mye tid om man jobber på flere biler. Selv har jeg brukt Meguiars PlastX for slik polering, legge ut og behandle som ScratchX. Dette tar dog tid og hvis ripene er mange og tette kan det lønne seg å først gå over med våtsandspapir på ca 2000-2500 grit (tetthet). Lykten blir da rett men matt, så man må da rette ut for å få glanse med plastpolering etterpå.

 

Resultat:

80546256_bb02f2cd0a_o.jpg

 

Setene så heller ikke spesielt pene ut, slitte med ett mørkt lag med skitt:

80552065_a3e29f8881_o.jpg

 

Skinnbehandling og rens med UV beskyttelse og Aloe Vera har jeg selv brukt, disse finnes i flasker samt i servietter, jeg har selv brukt sistnevnte og selve stoffet er det samme. Ingen silikon eller andre tilsetninger som gir glinsende klissete belegg. Har brukt disse på røde skinnseter i en s2000 med glimrende resultat. På bildet ser du området hvor man har tørket over:

80552223_eaa89e5f78_o.jpg

 

80552255_82b37d4eec_o.jpg

 

Felgene var også fulle av bremsestøv, og alle som har forsøkt å vaske felger vet at dette ikke går lett av.

 

80552033_60f3587c92_o.jpg

 

Her har man brukt clay på felgene da de er krommet, ved lakkerte er dette normalt ikke nødvendig, man har før dette brukt en spray beregnet for felgrens. Man bruker enten høytrykk for å ta dette av etter å latt det virke noen minutter eller bruker børste og skyller/tørker av. Har denne selv, brukte den etter å ha kjørt rundt i 2 måneder etter å vært på ACR på mo i rana med glimrende resultat. Til og med dritten inne i hullene til boltene løsnet uten problem.

 

Siden felgene i bildet er krommet har man avsluttet med metallpleringsmiddel. Dette er beregnet for å løsne opp oksidering (sort belegg som sitter fast på blanke overflater etterhvert) og gir tilbake glansen. Dette gjør man ikke med lakkerte felger.

 

80546328_b1650566f1_o.jpg

 

Ellers finnes det produkter for å komme til bedre i sjakter, inne i felger, under hjulbuen, rengjøre og forhindre støvansamlinger i dashboard, tepperens, luktfjerner, motorromrens, plast/gummi fornyer osv. Listen er uendelig.

 

Vel, her har dere da en liten guide til å behandle bilen utvendig, kommer nok også til å dukke opp en som tar for seg felg/dekkrens litt bedre, innvendig, og motoromshine.

 

Håper denne kan være til litt hjelp iallefall, og igjen takk til n0stra som satt oppe å skreiv denne.

 

OBS:

Der det henvises til evt maskin, så lønne det seg å ha skikkelig maskin og riktige padder, får går du på biltema og handler deg en, og bruker de "paddene" som følger med der vil du kunne skade mer enn du reparerer...

 

Selv har jeg en Makita, såkalt Rotary-maskin (denne går kun rundt, alla en vinkelsliper) og har nettopp bestilt en Dual-Action maskin (eksenter).

Disse maskinene, kombinert med meguiars sine 4 puter, microfiberkluter og produkter skal du kunne å få en meget bra bil.

 

 

Skulle dere lure på noe ang bilpleie, produkter og slike ting er det bare å ta kontakt.

Kan også være behjelpelig med evt shine av din bil i østlandsområdet, kan også kunne få dette fikser ti trøndelagsområdet, da n0stra holder til oppi der, hvis det er ønskelig....

 

Her er det bare å fyre løs, så skal vi se om vi kan klare å svare...

 

 

Håper iallefall at noen finner tråden til nytte.

 

(kommer også med litt før/etterbilder hvis dette er ønskelig)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian

Er du virkelig sikker på at bilen trenger en hellakkering?

 

Hadde inne en bil her som ksulle hellakkeres grunnet masse riper og greier...

tok noen "test-spots" på bilen, å det endte opp i at han bare lakkerte fanger og panser pga masse steinsprut...

 

Så ved hjelp av rett utstyr, så kan man i mange tilfeller slippe å hellakkere

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
Hvor kjøper man sånne microfiberkluter?

 

Disse klutene får du hos strot sett alle som selger Meguiars...f.ex Bilextra-kjeden.

Finnes to type som meguiars har i sitt sortement, jeg vil anbefale deg å handle "Meguiars Gold-Clas microfiber klut" da denne er større, og litt tykkere enn den som heter "ultimate Wipe".

Link to comment
Share on other sites

Er du virkelig sikker på at bilen trenger en hellakkering?

 

Hadde inne en bil her som ksulle hellakkeres grunnet masse riper og greier...

tok noen "test-spots" på bilen, å det endte opp i at han bare lakkerte fanger og panser pga masse steinsprut...

 

Så ved hjelp av rett utstyr, så kan man i mange tilfeller slippe å hellakkere

Jepp, skråsikker på det. :)

Onkelen til dama som skal gjøre det. BILLIG...

Skulle bruke HS klarlakk til og med.. Så da blir det vel ei ordning.

Har veldig mange "mekkeskader" på den, flere plasser er det riper ned til metallet. Vanskelig å pusse vekk det. Hehe...

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
har skinn interiør i min cossie, dette er ikke slitt og vil heller ikke at det skal bli det. Hva anbefales for og vedlikeholde det best mulig?`Si gjerne hvor du får kjøpt produktet=)

 

Til oppdrag som har skinnseter så pleier jeg å vaske et sete godt med All Purpose Cleaner føre jeg smører det inn med Medallion leather care..Dette er produkter fra proff sereien til meguiars.

 

Gold Class Leather Cleaner and Conditioner er et produkt som er ment til konsument markedet, og kommer i litt mer normal pakkning, imotsettning til de 4 literne med de forsjellige produktene som jeg bruker...Men er stort sett det samme stoffet i produktene, bare at det er litt mere fansy utforming på flasken til kosumentmarkdet.

 

Ser du holder til i Lillehammer, litt usikker på om det er bilextra oppi der, veit iallefall at de har det meste.

Finner du ikke takk i noe, så får du skrike ut, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe med.

 

 

 

Count: Nei, er det mye riper inn til stålet, er nok omlakk like greit...

Men husk en ting, la lakken få herde og puste "ferdig" et par måneders tid, slikt at alle gasser forsvinner...

Etterpå kan det lønne seg å legge på et par skikkelige lag med en M21, eller NXT tech wax, etter en evt polering, får å få skikkelig beskyttelse på lakken,

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
Jeg skulle gjerne hatt en bra polish maskin. Men hvor selges de.

*Har sett de på biltema og andre billig typer men har ikke trua på dem. Må vel helst ha en med to hoders.??

Har dere noen tips.

 

Jeg vil ikke anbefale de du nevner der nei, de er rett og slett ikke sterke nok når du starter å jobbe med maskina, samt de padder som følger med er ikke bra...

 

Jeg vil anbefale deg en Meguiars Dual Action Polisher jeg, aka Porter Cable g100.

Denne er ikke på det norske markede, og må handles fra USA, som da også krever en omformer 230V -> 110v.

 

Alternativet som jeg kjenner til i norge er tohodes maskin fra enten cycklo eller flex.

Har selv prøvd begge to og liker ikke disse veldig, da jeg synes de er veldig store og klumpette.

Samt en pris som ikke frister i det heletatt, de ligger på 4500,- +

 

Denne DA-maskina fra meguiars kan jeg hjelpe deg med å skaffe selve maskina inkl omformer. Dette havner vel på 2000-2200 kr. vil også anbefale å handle litt skikkelige polish padder.

 

Skulle det være noe, så bare spørr

 

DA-maskina

product_g100_small.gif

Link to comment
Share on other sites

Til oppdrag som har skinnseter så pleier jeg å vaske et sete godt med All Purpose Cleaner føre jeg smører det inn med Medallion leather care..Dette er produkter fra proff sereien til meguiars.

 

Gold Class Leather Cleaner and Conditioner er et produkt som er ment til konsument markedet, og kommer i litt mer normal pakkning, imotsettning til de 4 literne med de forsjellige produktene som jeg bruker...Men er stort sett det samme stoffet i produktene, bare at det er litt mere fansy utforming på flasken til kosumentmarkdet.

 

Ser du holder til i Lillehammer, litt usikker på om det er bilextra oppi der, veit iallefall at de har det meste.

Finner du ikke takk i noe, så får du skrike ut, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe med.

 

Oki... Regner med at dem ikke selger sånn du bruker på bilextra da...?? Men visst innholdet er nesten det samme på de andre du nevner der så bør vel det være bra nok.. Skinninteriøret i cossien min er ikke slitt i hele tatt og slik vil jeg prøve og beholde det... Så da må det til litt vedlikehold.. Hvor ofte anbefaler du at noe sånt skal brukes da?? Med hvor jevne mellomrom tenker jeg på.. Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
Oki... Regner med at dem ikke selger sånn du bruker på bilextra da...?? Men visst innholdet er nesten det samme på de andre du nevner der så bør vel det være bra nok.. Skinninteriøret i cossien min er ikke slitt i hele tatt og slik vil jeg prøve og beholde det... Så da må det til litt vedlikehold.. Hvor ofte anbefaler du at noe sånt skal brukes da?? Med hvor jevne mellomrom tenker jeg på.. Takk for svar :)

 

har handla alt mitt gjennom bilextra på gjøvik, så regner med at de fleste bilextra-butikkene har dette, eller kan hjelpe deg med å skaffe det...

Har starta å handle tinga litt fra USA, da det blir en noe bedre pris...

 

jada, meguiars er meguiars, å har ikke merka noe kvalitetsforsjkell på om det er fra proff serien eller forbruker serien dems, da jeg bruker litt fra hver, etter som hva jeg trenger.

 

jeg vil si at en behandlig av skinnet burde utføres minimum 2 ganger i året...litt ettersom hvor hardt det brukes...

Veit at meguiars har en wipe som heter cleaner and conditioner, ikke kjent til denne, men skal undersøke litt om den...

 

 

 

HoelRacing :

Mye av den ristinga kan skyldes at padden ikke sitter sentrert på bakplata...da vil det riste en del...

Å ja, den dør ut ved litt motstand, så da må man kompangsere litt med farten..og det skal heller ikke trykkes for hardt på eller, da dette kan skade lakken.

Har selv brukt denne best-toolssaken litt selv, men må si jeg er MYE mer fornøyd med den "noe" dyrere makitiaen..hehe

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
Skal rense is setene i bilen pga litt olje og skitt, har du noen bra rensemiddel å annbefale?

 

Meguiars Heavy Duty Carpet & Interior Cleaner i kombinasjon med Meguiars All-Surface Interior Brush kan nok hjelpe deg med det...

Har du tilgang på en rensemaskin, så kan du evt dusje inn sete godt med Meguiars All-purpose Cleaner, la dette funke og så trekke og skylle dette utigjen med en rensemaskin...

 

product_g9416.jpg

product_x1000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian

Jepp, har hørt om swissol, men kan ikke si jeg ble frelst der...

Mulig det er bare meg...

 

Sonax ja, har mye å tilby de og, brukte felgrensen dems samt litt andre produkter som bilshampo og slikt, funka dette ja.

 

Men siden jeg har bra erfaring med meguiars, og de er meget behjelplige med spm, så har det igrunn blitt til at jeg bruker dette, og aldri blitt skuffet.

Samtidig som de kan tilby alt av både produkter og "verktøy".

 

Når det hjelder dette bilshampo spm, så har jeg prøvd ut en del oppgjennom. Og har nå funnet den jeg liker best. Er et Meguiars-produkt dette å, NXT Car Wash, og dette tilfører faktsik mye av de samme stoffene som er i voksen som jeg behandler bilene med, og på denne måten får du tilført litt voks ved hver vask.

Og glansen som bile får skal jeg ikke klage på...hehe...

 

HAr prøvd mye forskjellig når det gjelder bilpleie, men mest og best erfaring med meguiars, derfor jeg utaler meg mest om dem...hehe...ingen vits å snakke om noe man ikke kjenner til.

 

Uansett, håper denne tråden er til nytte for noen av dere?!

 

 

Skal i dag få testet ut litt produkter som er ment til vanlig forbruker, så jeg blir kjent med dems begrensninger, samt vite hva jeg virklelig kan anbefale, av proffproduktene eller forbruker produktene.

Så i dag skal den Carpet cleaneren og odør eleminatoren under kniven...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

var på bilextra og skulle handle idag... Fikk ikke tak i sånn mikrofiberklut til og vaske med og dem hadde heller ikke all purpose cleaner.. Men fikk ihvertfall kjøpt Gold Class Leathear Conditioner and Cleaner og sånn mikrofiberklut til og tørke bilen med etter den var vaska...

Edited by Ford_Sierra_Sedan
Link to comment
Share on other sites

Guest Kristian
var på bilextra og skulle handle idag... Fikk ikke tak i sånn mikrofiberklut til og vaske meg og dem hadde heller ikke all purpose cleaner.. Men fikk ihvertfall kjøpt Gold Class Leathear Conditioner and Cleaner og sånn mikrofiberklut til og tørke bilen med etter den var vaska...

 

Klut til å vaske med, meiner du da vaskevotten?

Denne?

product_x3002.jpg

 

eller denne, til vask av seter og interiør?

product_X2010.jpg

 

All Purpose cleaner, APC, hadde de ikke den?

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at denne kun kommer i 4 liter og ligger derfor litt høyt i pris. Men handler du en 4 liter da, så har du jo MEGET lenge da...

Går du får å handle en slik, så handle med den tilhørende dispenser flaska, da det er blandeforhold merket på den...(bare husk å fyll vann i flaska opp til streken først, for så å fylle produkt opp den stripa rett føre flaska starter å skrå opp, Kan se om jeg får knipsa et bilde som forklarer dette)

 

Med microfiberklut til å tørke, hvem handla du da?

denne?

product_X2000.jpg

 

Men synes det var merkelig at de ikke hadde disse tinga, sa de at de ikke hadde inne? eller hadde de bare gått tomme?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...