Jump to content

Recommended Posts

Posted

altså, for å få dette til å bli 110% tett;

 

smøre muttere med molyfettet som følger med

 

dra 40 nm

dra 75 nm

dra 105 nm

kjøre motor gjennomvarm

stoppe og la motor kjøle seg helt ned

løsne og dra til hver mutter med 105nm

 

jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt?

 

first time is always the scariest :ph34r:

Cosworth!

Posted

bare husk at motor skal være helt kald.

mutterne får så mye olje på seg etter du har varmkjørt den så de trenger ikke å smøres igjen.

 

og husk å løsne en og en mutter og ikke alle sammen samtidig =)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Posted
altså, for å få dette til å bli 110% tett;

 

smøre muttere med molyfettet som følger med

 

dra 40 nm

dra 75 nm

dra 105 nm

kjøre motor gjennomvarm

stoppe og la motor kjøle seg helt ned

løsne og dra til hver mutter med 105nm

 

jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt?

 

first time is always the scariest :ph34r:

Holder med ei runde med molyfettet ja, ellers så stemmer alt ja.
Posted

ok, høres bra ut :)

 

stod 80 ft/lbs (?) på arp-pakka og lett omregnet ble det ca 108nm, jeg dro til med 110 nm :)

 

satser ALT på oppstart i morgen og kjøring på lørdag, hehe.

Cosworth!

Guest gbraen
Posted

I verkstedhåndboka til Cosworthen står det at det skal være 115 nm med strekkbolter. Skal trekkes 50 nm først, deretter 180 grader. Når jeg kom til 90 grader slo momentnøkkelen ut på 115 nm. Er ikke 110 nm med ARP litt lite da?

Guest Larsern
Posted

Jeg tror ikke det blir for lite da det er finere gjenger på arp studs så vidt jeg vet, pluss at det spesielle fettet som er med gjør at man ikke "bruker opp" Nm på og overvinne friksjonen i gjengene mens man skrur til.

Guest Komfort
Posted
altså, for å få dette til å bli 110% tett;

 

smøre muttere med molyfettet som følger med

 

dra 40 nm

dra 75 nm

dra 105 nm

kjøre motor gjennomvarm

stoppe og la motor kjøle seg helt ned

løsne og dra til hver mutter med 105nm

 

jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt?

 

first time is always the scariest :ph34r:

 

Er det riktig å løsne mutteren for å stramme den igjen ??

Guest Larsern
Posted
Er det riktig å løsne mutteren for å stramme den igjen ??

 

Yes. en om gangen.

Posted
hvorfor ikke?

Fordi du da drar til med altfor mye, og blokka vil i værste fall sprekke.

Strekkboltene er laget for å gi seg, det er ikke ARP boltene :(

Posted

holder det med at motoren blir gjennomvarm med at den står og rusler på tomgang?

 

eller bør jeg ratte en tur?

Cosworth!

Guest Larsern
Posted

Det burde vel holde hvis den blir god og gjennomvarm.

Guest Larsern
Posted

Ikke ta nøkkelen av mellom opp og igjenskruing. Slik ser du hvor mye lengre du drar. Dette gir jo en viss pekepinn.

Hvis det blir lite ekstra kan det være at du trenger og kjøre litt først.

Posted

og da spør jeg.!!.... Noen her som kan fortelle meg momente jeg skal dra toppen min??

Jag har longstuds (4) og de er grov gjengede.. samme moment på grov og fin gjengede bolt blir ikke det samme..Heller ikke da de lange vil strekke seg litt bitte litt mer..

Jens sier at det "bare" og dra alle likt men det har jeg ikke trua på..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted
og da spør jeg.!!.... Noen her som kan fortelle meg momente jeg skal dra toppen min??

Jag har longstuds (4) og de er grov gjengede.. samme moment på grov og fin gjengede bolt blir ikke det samme..Heller ikke da de lange vil strekke seg litt bitte litt mer..

Jens sier at det "bare" og dra alle likt men det har jeg ikke trua på..

Du har ikke trua på at det Jens sier er riktig ? Ja da tror jeg neppe du får noe klokere svar av andre her inne, Jens har vel tross alt montert slike på minst et dusin motorer i året som alle bremser over 600hk.

Posted

det er fordi jeg har prøvd. og fikk vannlekk fra side på blokka. på begge sider.. etter jeg fikk satt i longstuds.. aldri hatt det før. derfor...

Snakket med fler og moment på grov og fin gjenge er ikke det samme..

TG Racing(sverige) sine longstuds er fin gjenga. da slipper en jo det problemet.

er du ikke enig? at det høres litt snodig ut da? at det skal være samme moment?

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Guest Magnus
Posted

Hvorfor har du fire lange? Er det ikke vanlig med de 6 i midten lange også de ytterste er korte?

 

Trodde jeg da.

 

Uansett så blir det ikke likt moment tror jeg.

Posted

Trodde også 6 var vanlig, hvis det er få eller ingen som bruker bare 4 blir det vel ikke så enkelt å finne ut hva moment man bør bruke. Sikker at det var på grun av feil moment at det lakk da ? Er blokk og topp plana ? Hva slags pakning ?

Posted

Dette med boltene er gjort av jens. Jeg og har hørt at det bruker være 6 stk.????? hmm

Alt tipp topp ny planet blokk og topp.gpa pakning.. I år blir det orginal pakning.(former seg bedre rundt pianotråden..)

Hvorfor skal det bli lekasje da hvis det ikke er pga momentet?

Er vel flere her som har longstuds blokk?? 4 eller 6 som kan fortelle meg om erfaring de har med det...

 

en skal dra mer på grov gjengede.. sier seg selv.. men? hvor mye?

Dette finnes det helt sikker en tabell på ett sted.. ut i ffra stigning på gjenger..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...