OleK Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 altså, for å få dette til å bli 110% tett; smøre muttere med molyfettet som følger med dra 40 nmdra 75 nmdra 105 nmkjøre motor gjennomvarmstoppe og la motor kjøle seg helt nedløsne og dra til hver mutter med 105nm jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt? first time is always the scariest Cosworth!
Mark1 Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 bare husk at motor skal være helt kald.mutterne får så mye olje på seg etter du har varmkjørt den så de trenger ikke å smøres igjen. og husk å løsne en og en mutter og ikke alle sammen samtidig =) WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
WingDude Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 altså, for å få dette til å bli 110% tett; smøre muttere med molyfettet som følger med dra 40 nmdra 75 nmdra 105 nmkjøre motor gjennomvarmstoppe og la motor kjøle seg helt nedløsne og dra til hver mutter med 105nm jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt? first time is always the scariest Holder med ei runde med molyfettet ja, ellers så stemmer alt ja.
OleK Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 ok, høres bra ut stod 80 ft/lbs (?) på arp-pakka og lett omregnet ble det ca 108nm, jeg dro til med 110 nm satser ALT på oppstart i morgen og kjøring på lørdag, hehe. Cosworth!
Guest gbraen Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 I verkstedhåndboka til Cosworthen står det at det skal være 115 nm med strekkbolter. Skal trekkes 50 nm først, deretter 180 grader. Når jeg kom til 90 grader slo momentnøkkelen ut på 115 nm. Er ikke 110 nm med ARP litt lite da?
Guest Larsern Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 Jeg tror ikke det blir for lite da det er finere gjenger på arp studs så vidt jeg vet, pluss at det spesielle fettet som er med gjør at man ikke "bruker opp" Nm på og overvinne friksjonen i gjengene mens man skrur til.
Panza Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Det er jeg enig i. Jeg dro mine ARP bolter med 110 Nm og de sitter helt fint.
WingDude Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 11kg holder lenge ja, og bruk for all del ikke tiltrekningsprosedyren til strekkbolter på ARP boltene.
Guest Komfort Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 altså, for å få dette til å bli 110% tett; smøre muttere med molyfettet som følger med dra 40 nmdra 75 nmdra 105 nmkjøre motor gjennomvarmstoppe og la motor kjøle seg helt nedløsne og dra til hver mutter med 105nm jeg trenger vel ikke å smøre inn mutterene etter at motoren er varmkjørt? first time is always the scariest Er det riktig å løsne mutteren for å stramme den igjen ??
Guest Larsern Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Er det riktig å løsne mutteren for å stramme den igjen ?? Yes. en om gangen.
mr.cossie Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 11kg holder lenge ja, og bruk for all del ikke tiltrekningsprosedyren til strekkbolter på ARP boltene. hvorfor ikke? -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
WingDude Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 hvorfor ikke?Fordi du da drar til med altfor mye, og blokka vil i værste fall sprekke.Strekkboltene er laget for å gi seg, det er ikke ARP boltene
OleK Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 holder det med at motoren blir gjennomvarm med at den står og rusler på tomgang? eller bør jeg ratte en tur? Cosworth!
Guest Larsern Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Det burde vel holde hvis den blir god og gjennomvarm.
Guest Larsern Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Ikke ta nøkkelen av mellom opp og igjenskruing. Slik ser du hvor mye lengre du drar. Dette gir jo en viss pekepinn.Hvis det blir lite ekstra kan det være at du trenger og kjøre litt først.
WingDude Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Bør være så varm at kjøleviftene går i alle fall.
mr.cossie Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 og da spør jeg.!!.... Noen her som kan fortelle meg momente jeg skal dra toppen min??Jag har longstuds (4) og de er grov gjengede.. samme moment på grov og fin gjengede bolt blir ikke det samme..Heller ikke da de lange vil strekke seg litt bitte litt mer..Jens sier at det "bare" og dra alle likt men det har jeg ikke trua på.. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Bdt Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 prøvd å spørre noen på passionford.com? COS it`s WORTH it!
WingDude Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 og da spør jeg.!!.... Noen her som kan fortelle meg momente jeg skal dra toppen min??Jag har longstuds (4) og de er grov gjengede.. samme moment på grov og fin gjengede bolt blir ikke det samme..Heller ikke da de lange vil strekke seg litt bitte litt mer..Jens sier at det "bare" og dra alle likt men det har jeg ikke trua på..Du har ikke trua på at det Jens sier er riktig ? Ja da tror jeg neppe du får noe klokere svar av andre her inne, Jens har vel tross alt montert slike på minst et dusin motorer i året som alle bremser over 600hk.
mr.cossie Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 det er fordi jeg har prøvd. og fikk vannlekk fra side på blokka. på begge sider.. etter jeg fikk satt i longstuds.. aldri hatt det før. derfor...Snakket med fler og moment på grov og fin gjenge er ikke det samme..TG Racing(sverige) sine longstuds er fin gjenga. da slipper en jo det problemet.er du ikke enig? at det høres litt snodig ut da? at det skal være samme moment? -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Guest Magnus Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Hvorfor har du fire lange? Er det ikke vanlig med de 6 i midten lange også de ytterste er korte? Trodde jeg da. Uansett så blir det ikke likt moment tror jeg.
WingDude Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Trodde også 6 var vanlig, hvis det er få eller ingen som bruker bare 4 blir det vel ikke så enkelt å finne ut hva moment man bør bruke. Sikker at det var på grun av feil moment at det lakk da ? Er blokk og topp plana ? Hva slags pakning ?
mr.cossie Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Dette med boltene er gjort av jens. Jeg og har hørt at det bruker være 6 stk.????? hmmAlt tipp topp ny planet blokk og topp.gpa pakning.. I år blir det orginal pakning.(former seg bedre rundt pianotråden..)Hvorfor skal det bli lekasje da hvis det ikke er pga momentet? Er vel flere her som har longstuds blokk?? 4 eller 6 som kan fortelle meg om erfaring de har med det... en skal dra mer på grov gjengede.. sier seg selv.. men? hvor mye?Dette finnes det helt sikker en tabell på ett sted.. ut i ffra stigning på gjenger.. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
mr.cossie Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Fant det ut selv.. ettersom det ikke var noen her som hadde peil hehe....Kommer til og dra det med forskjellig moment. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now