M-ic Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Jeg trenger hjelp til å finne noen som kan utføre mapping og brenning av en ny chip til P8 ecu'n i Escorten min, gjerne i forbindelse med Pectel-board(har fra før). Nå er jeg lei av å prøve forskjellige chipper til gode penger som ikke fungerer(dvs godt nok). Har prøvet 4-5 stk nå og har et par som fungerer nogenlunde, men den ene leverer ikke nok på topp og den andre går dårlig på kald motor og lavere turtall(skulle ha gått å pare de . Gode tips mottas med takk. Bare for å ha sagt det så lager ikke Jens chipper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Hvilket oppsett har du på motoren din? Har grådyseoppsett selv med chip fra Motorsport Developments, og det fungerer mildt sagt optimalt. Bruker knapt over literen på blanda pent kjør, og fungerer helt fint ved oppstart og kald motor, omtrent som med originaloppsettet. Og går som **** med 2 bar trykk... Anbefales på det varmeste! Geir B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-ic Posted August 16, 2006 Author Share Posted August 16, 2006 Hvilket oppsett har du på motoren din? Har grådyseoppsett selv med chip fra Motorsport Developments, og det fungerer mildt sagt optimalt. Bruker knapt over literen på blanda pent kjør, og fungerer helt fint ved oppstart og kald motor, omtrent som med originaloppsettet. Og går som **** med 2 bar trykk... Anbefales på det varmeste! Geir B. Hei Geir Høres jo veldig interessant ut, er det med babyboard? og hva måtte du ut med? Mitt oppsett er: P8T347,8:1 i kompMild portingStandard 4x4 grenrørGrå dyser3bar map500 CoolerGrp A pumpe3,5 bar trykkreg1,6-1,7bar boost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Måtte ut med 250 pund, verd hver krone. Gå på www.remapping.co.uk for å bestille, mannen heter Stewart Sanderson og er den som skapte nettsida passionford.com. Bare skriv en epost med oppsettet du har og du får en chip i posten som passer meget bra. Du som har P8 kan bruke closed loop lambda, med andre ord lambdasonden som er original på din bil, bruker den ved normalkjør for å regulere blanding bensin/luft for å få perfekt blandingsforhold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Hei Geir Høres jo veldig interessant ut, er det med babyboard? og hva måtte du ut med? Mitt oppsett er:P8T347,8:1 i kompMild portingStandard 4x4 grenrørGrå dyser3bar map500 CoolerGrp A pumpe3,5 bar trykkreg1,6-1,7bar boost Du,,,kanskje du er for storforlangende? Det eneste uvanlige med dette oppsettet ditt er valget av (de unødvendige ?) 403 dysene, så det skulle ikke være vanskelig å levere chip med de riktige data til din motor. Når du har forsøkt 4-5 forskjellige chip og ingen er gode nok så er det jo interessant å vite hvor godt bilen egentlig går og ikke minst hvilke chip du har forsøkt. Hva har du forresten av eksos og luftfilter ? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-ic Posted August 17, 2006 Author Share Posted August 17, 2006 Du,,,kanskje du er for storforlangende? Det eneste uvanlige med dette oppsettet ditt er valget av (de unødvendige ?) 403 dysene, så det skulle ikke være vanskelig å levere chip med de riktige data til din motor. Når du har forsøkt 4-5 forskjellige chip og ingen er gode nok så er det jo interessant å vite hvor godt bilen egentlig går og ikke minst hvilke chip du har forsøkt. Hva har du forresten av eksos og luftfilter ? Eksos og luftfilter er av vanlig type, stort og åpent. men det er nok ikke lett å skjønne hele sammenhengen av noen linjer tekst. Som nevnt ovenfor så har jeg en chip til grå dyser som går styggfælt, men den har dårlig eller ingen tomgangsstyring og et dødpunkt på 2500omdr som klistrer nesa di i frontruta. Grønndyseoppsett har jeg også prøvet et par av men da mister den jo helt orken på 5000omdr. Så det trenger ikke være effekten spesielt som er dårlig, mer totalen med kaldstart, varmkjøring og den daglige bruken. Men det er klart sånn som det er nå så kjører jeg heller med den som fungerer bra på topp enn den som fungerer greit i varmkjøringsfasen. Heller litt irritasjon enn bil som ikke fungerer til sitt potensiale. Når det gjelder de unødvendige grå dysene, så finnes det like mange meninger som folk om det. Jens anbefalte meg grå dyser, og det har fungert absolutt best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Hva er galt med dem gråe dysene? Greie å ha for da kan man jo justere opp litt ekstra uten å være redd for å gå mager. Var å justerte CO% prosent nå nettopp, 0,9 og rundt 1 i lambda, dette da med grådyser. Bilen går helt rent og er fin å kjøre, så det går an å få det til med rett chip... Geir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Eksos og luftfilter er av vanlig type, stort og åpent. men det er nok ikke lett å skjønne hele sammenhengen av noen linjer tekst. Som nevnt ovenfor så har jeg en chip til grå dyser som går styggfælt, men den har dårlig eller ingen tomgangsstyring og et dødpunkt på 2500omdr som klistrer nesa di i frontruta. Grønndyseoppsett har jeg også prøvet et par av men da mister den jo helt orken på 5000omdr. Så det trenger ikke være effekten spesielt som er dårlig, mer totalen med kaldstart, varmkjøring og den daglige bruken. Men det er klart sånn som det er nå så kjører jeg heller med den som fungerer bra på topp enn den som fungerer greit i varmkjøringsfasen. Heller litt irritasjon enn bil som ikke fungerer til sitt potensiale. Når det gjelder de unødvendige grå dysene, så finnes det like mange meninger som folk om det. Jens anbefalte meg grå dyser, og det har fungert absolutt best. Nei, noen linjer tekst er dessverre ikke nok, så litt misforståleser kan det jo bli. Det høres ut som om det grønndyseoppsettet ditt ikke var helt i støtet. Skal ikke miste orken pga bensinmangel på 5000 o/min. (så lenge du kjører en Escort Cosw. turbo) De fleste har vel problemer med forbruk co osv på lave turtall med 403 dysene (de grå), men selvsagt betviler jeg ikke anbefalingene til Jenspeed da han uten tvil vet best. Jeg tror likevel at disse dysene ikke er de beste på en gatebil med 2,0L motor. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Hva er galt med dem gråe dysene? Greie å ha for da kan man jo justere opp litt ekstra uten å være redd for å gå mager. Var å justerte CO% prosent nå nettopp, 0,9 og rundt 1 i lambda, dette da med grådyser. Bilen går helt rent og er fin å kjøre, så det går an å få det til med rett chip... Geir. Min mening: For å unngå mistforståleser så snakker jeg om 403 dysene og ingenting er galt med dem. De er gamle, gode, store og forholdsvis raske (trekker mer strøm enn 803 dysene (grønne) . Ford brukte de på sin 5,0L V8 motor, så de er beregnet for en sylinder på 600 + ccm på en motor med høy innvendig friksjon, ikke en 500 ccm sylinder i en lav friksjon motor da forskjellen i minimumsmengde nok er 20%, og det er disse 20% som så ofte lager problemer. I tillegg kommer forstøvningsproblematikken. 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Når jeg monterte mine grå fikk jeg beskjed om å skjære bort ytterste del av plasten fremfor dysespissen, denne skulle visstnok hindre fin nok forstøvning. Min fungerer perfekt etter dette. Brukte Jenspeed chip før med "umodifiserte" grådyser, og da var motoren slik alle beskriver sine med 10% CO og stygg motorgange ved kald motor og under oppvarming. Var knapt kjørbar. Justerte ned CO til litt under 4, og da ble bilen helt ukjørbar. Ved start av kald motor ett par ganger på rad uten varmkjøring gikk tennpluggene, måtte skiftes. Nå er det helt noe annet, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Tar mange kaldstarter på rad ved flytting av bil, ikke noe problem. Ingen spesiell grunn for meg til å gå for Siemens 550 iallefall. Geir B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 har bare gode erfaringer med 403 dyser jeg også,bruker l6 styring,går klokkerent fra første stund,kan starte og stoppe den så mange ganger jeg vil uten att den blir sur,kjørte den på under literen på langkjøring i sommer,og straks jeg gir full gass så går lamda meteret på "fet"...har ikke modifisert dysene.... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Finnes sikkert mange som kan lage bra chipper, jeg nevnte en jeg var fornøyd med som jeg har prøvd. Skal prøve å få målt bilen på rulle hos Bjørnstad bil, så får jeg virkelig se om chippen er noe tess. Ble lovd 380 hk med 1,95 bar trykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 var hos bjørnstad bil og målte min jeg,fungerte perfekt..... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Hva var resultatet og hvilket oppsett har du? Høyt ladetrykk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 ble 355hk og 477nm på hjula,ladetrykk ca 1,8.....dette var med 2wd topplokk og 2wd innsug,har nå komplett 4x4 motor,og kjenner att bilen går tydelig bedre enn da....har sånn klassisk oppsett,t-34 stage 3 turbo,bd12 innsugs kam,mildt portet topp,500 cooler,403 dyser og tilhørende irundt..... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Da ser jeg fram til bremsingen av min. Standard 4x4 motor, grp A pakning, 3" eksos, standard kammer. Vil ikke miste bunndrag, derfor har jeg ikke senket komp eller satt på andre kammer. Turbo T3/T04E. Er det vits i å porte toppen på så lite effekt? Å porte på turbomotorer har vel ikke så mye for seg... Ikke med såpass "lavt" effektuttak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Da ser jeg fram til bremsingen av min. Standard 4x4 motor, grp A pakning, 3" eksos, standard kammer. Vil ikke miste bunndrag, derfor har jeg ikke senket komp eller satt på andre kammer. Turbo T3/T04E. Er det vits i å porte toppen på så lite effekt? Å porte på turbomotorer har vel ikke så mye for seg... Ikke med såpass "lavt" effektuttak. snakka med jens om dette. han sa men fekk meir moment og meir hester. kan også køyre mindre ladetrykk og hente det samme som du gjorde før med høyere trykk. regner med han veit hva han snakker om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Greit nok, men vil ha noen tall på hvor mange hester det er snakk om. For 15 hk syns ikke jeg det er verdt det. Økning fra 360 til 375 hk kjenner man ikke. Tror ikke du får 50 hk med porting.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 (edited) Motorsport developments kan på det sterkeste anbefales, men det er ingen tvil om at det mest optimale er en "live" map fra de.. det koster 500 pund og du må reise dit. Men hvorfor ikke ta en kort ferietur forog få fikset bilen skikkelig? Det er garantert verdt pengene.. PS: De holder til i Blackpool i England som kan by på et meget bra uteliv i tillegg...nesten som Ibiza.. hihi Edited August 18, 2006 by cbp If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 har bare gode erfaringer med 403 dyser jeg også,bruker l6 styring,går klokkerent fra første stund,kan starte og stoppe den så mange ganger jeg vil uten att den blir sur,kjørte den på under literen på langkjøring i sommer,og straks jeg gir full gass så går lamda meteret på "fet"...har ikke modifisert dysene.... Joda, jeg vet at 403 dyser f.eks også brukes på Volvo motorer med relativt stor suksess, men da er bensintrykket "normale" 2,5 BAR, ikke 3,5 BAR som Cosworthene vanligvis har. Dysene blir da redusert i størrelse fra ca. 430 hk til ca. 365 hk og da er det selvsagt ikke noe problem. Hvilket bensintrykk og bensintrykksregulator kjører du da? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Når jeg monterte mine grå fikk jeg beskjed om å skjære bort ytterste del av plasten fremfor dysespissen, denne skulle visstnok hindre fin nok forstøvning. Min fungerer perfekt etter dette. Brukte Jenspeed chip før med "umodifiserte" grådyser, og da var motoren slik alle beskriver sine med 10% CO og stygg motorgange ved kald motor og under oppvarming. Var knapt kjørbar. Justerte ned CO til litt under 4, og da ble bilen helt ukjørbar. Ved start av kald motor ett par ganger på rad uten varmkjøring gikk tennpluggene, måtte skiftes. Nå er det helt noe annet, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Tar mange kaldstarter på rad ved flytting av bil, ikke noe problem. Ingen spesiell grunn for meg til å gå for Siemens 550 iallefall. Geir B. Har jeg forstått rett? Med Jenspeed chip og grådyser så funket det slik som alle sier Med bare å modifisere de samme dysene og montere chip fra England så ble du kvitt alle problemene? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Tja, delvis så enkelt. Da jeg har en -92 Cosworth med grønntopp har jeg lambdasonde originalt, og bruker denne kretsen for jeg fikk chip fra MSD som er ment for closed loop lambda. Kjøpte ny sensor fra Bosch og vips alt var i boks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Joda, jeg vet at 403 dyser f.eks også brukes på Volvo motorer med relativt stor suksess, men da er bensintrykket "normale" 2,5 BAR, ikke 3,5 BAR som Cosworthene vanligvis har. Dysene blir da redusert i størrelse fra ca. 430 hk til ca. 365 hk og da er det selvsagt ikke noe problem. Hvilket bensintrykk og bensintrykksregulator kjører du da? bruker standard trykk regulator,bensintrykket er på 3.5kg på tomgang med vacum påkobblet,så ved overtrykk så stiger trykket til 4,5kg.....kjører konstant med måler. Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Når jeg monterte mine grå fikk jeg beskjed om å skjære bort ytterste del av plasten fremfor dysespissen, denne skulle visstnok hindre fin nok forstøvning. Min fungerer perfekt etter dette. Brukte Jenspeed chip før med "umodifiserte" grådyser, og da var motoren slik alle beskriver sine med 10% CO og stygg motorgange ved kald motor og under oppvarming. Var knapt kjørbar. Justerte ned CO til litt under 4, og da ble bilen helt ukjørbar. Ved start av kald motor ett par ganger på rad uten varmkjøring gikk tennpluggene, måtte skiftes. Nå er det helt noe annet, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Tar mange kaldstarter på rad ved flytting av bil, ikke noe problem. Ingen spesiell grunn for meg til å gå for Siemens 550 iallefall. Geir B. Brukte du bredbåndslambda og satte opp bensin-trykk så godt det lot seg gjøre(med Jens chip)? Hadde vært artig å vist hva lambda var på tomgang og på vanlig motorvei-cruising, samt ved kald-motor. Og hvor problem-områdene på fuel lå (f.eks 10.0:1 A/F ved 3000rpm cruising -"ingen" LOAD). Hva ligger CO på nå som du har montert annen chip og gjort dysemod? Prøvde du "jens-chip" med dysemod? Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Prøvde ikke Jens-chip med dysemod. Med Jens-chip hadde jeg 12,0:1 ved full gass, 1,7 i ladetrykk med T3/T04E turbo. Akkurat det var bra.Men på normalt kjør lå den på 11,5-12,0:1, og helt nede på 11:1 på tomgang. Prøvde å justere ned CO%, men når jeg fikk den ned på rundt 4,0 gikk HC opp og motoren begynte å gå ujevnt. Bilen ble helt ukjørbar. Co% ligger på 0,9 på tomgang, 1,5 ved 2000 omdr uten belastning. Ved jevnt kjør ligger blandinga på 14,7:1 spikret, fungerer meget bra. På full gass er blandinga litt for fet, men jeg kjører originalturbo inntil videre da den store tok kvelden. Får vel ta meg råd til ny Garrett T3/T04E til neste måned... Geir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now