Jump to content

bytte av fjærer


Guest HUGO

Recommended Posts

Da jeg kjøpte Sierraen min var den senket. Nå har jeg tenkt å heve den igjen med orginal fjærer...syns det blir for ubehagelig og kjøre med senke fjærer :(

 

Å bytte fjærer foran er greit, men bak er verre....er det noen som kunne fortalt i korthet hva man må demontere for å bytte ut fjærene bak? Er det veldig vanskelig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Du jekker den opp bake (sett jekken under diffen), setter på fjørkompressene (de med enkel arm er lettest), løsner bremseslangene, løsner demperane og de fire skrua på navet (de bak skiva eller trommelen), skrur sammen fjørkompressen og løfter fjøra ut, presser sammen de nye fjørene og setter på og skrus sammen i motsatt rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Ja dere er vel langt på vei med beskrivelsen over, men er det ikke like raskt å senke ned hele bakstillingstraversen?? har akkurat byttet fjærer bak på en Scorpio (originalfjær) Der var det absolutt ingen vei utenom å senke bakstillingen 15 cm.

 

Sett bilen på solide bukker forran bakakselen.

Løsne klipsen som holder bremselsangene, og bøy litt på rørene så de blir litt lenger ( eller helst ta dem av)

 

Bruk Rustløserolje på inne i de små boksene hvor stiverplatene står skrudd, i karosseriet

Bruk muttertrekker til å skru ned bakstillingen.

Bruk en garasjejekk under diffen til å senke den pent ned,

bytt fjærene, og jekk bakstillingen opp igjen,

 

Mellomakselen kan sitte på, men lurer på om jeg senket midtfestet.

 

Tror det meste var gjort på ca 2 timer, men noe dritt er det jo alltid å jobbe med understell...

 

Hilsen

Gsimon

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tipsene her! Da er det bare å se hvordan det blir i praksis :)

 

Jeg skal bytte ut støtdemperene også....hva burde jeg velge olje eller gass? Noen sier at det er liten forskjell mens andre sier det er stor forskjell... Jeg er ute etter å få en komfortabel bil så hva burde jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville valgt gass dempere. På orioen min har jeg satt på monroe gass dempere og orginal fjærer for å få komfort, det funker kjempe bra. På Focusen har jeg justerbare koni gass dempere som gir bilen kjempe bra veigrep. med andre ord burde du velge gass dempere!

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...