Guest HUGO Posted October 11, 2002 Share Posted October 11, 2002 Da jeg kjøpte Sierraen min var den senket. Nå har jeg tenkt å heve den igjen med orginal fjærer...syns det blir for ubehagelig og kjøre med senke fjærer Å bytte fjærer foran er greit, men bak er verre....er det noen som kunne fortalt i korthet hva man må demontere for å bytte ut fjærene bak? Er det veldig vanskelig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted October 11, 2002 Share Posted October 11, 2002 Du jekker den opp bake (sett jekken under diffen), setter på fjørkompressene (de med enkel arm er lettest), løsner bremseslangene, løsner demperane og de fire skrua på navet (de bak skiva eller trommelen), skrur sammen fjørkompressen og løfter fjøra ut, presser sammen de nye fjørene og setter på og skrus sammen i motsatt rekkefølge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HUGO Posted October 12, 2002 Share Posted October 12, 2002 Takk for hjelpen! Dette hørtes ganske greit ut. Men er det sunt å jekke opp bilen i diffrensialen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Multicell Posted October 12, 2002 Share Posted October 12, 2002 Jeg jekka opp på vanlig måte, tok av hjulet, løsna støtdemper nede og tok ut fjæra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HUGO Posted October 12, 2002 Share Posted October 12, 2002 Hadde jo vært konge om det hadde vært så enkelt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted October 12, 2002 Share Posted October 12, 2002 Det går greit det. Bare pass på at bremseslangene ikke blir `for lange". Kjekt og ha et spett og bryte med Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gsimon Posted October 14, 2002 Share Posted October 14, 2002 Ja dere er vel langt på vei med beskrivelsen over, men er det ikke like raskt å senke ned hele bakstillingstraversen?? har akkurat byttet fjærer bak på en Scorpio (originalfjær) Der var det absolutt ingen vei utenom å senke bakstillingen 15 cm. Sett bilen på solide bukker forran bakakselen. Løsne klipsen som holder bremselsangene, og bøy litt på rørene så de blir litt lenger ( eller helst ta dem av) Bruk Rustløserolje på inne i de små boksene hvor stiverplatene står skrudd, i karosserietBruk muttertrekker til å skru ned bakstillingen. Bruk en garasjejekk under diffen til å senke den pent ned, bytt fjærene, og jekk bakstillingen opp igjen, Mellomakselen kan sitte på, men lurer på om jeg senket midtfestet. Tror det meste var gjort på ca 2 timer, men noe dritt er det jo alltid å jobbe med understell... Hilsen Gsimon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HUGO Posted October 15, 2002 Share Posted October 15, 2002 Takk for alle tipsene her! Da er det bare å se hvordan det blir i praksis Jeg skal bytte ut støtdemperene også....hva burde jeg velge olje eller gass? Noen sier at det er liten forskjell mens andre sier det er stor forskjell... Jeg er ute etter å få en komfortabel bil så hva burde jeg velge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted October 15, 2002 Share Posted October 15, 2002 Vet nesten ikke om du får kun olje-støtdempere i dag, de som har gass er jo en kombinasjon, det er også olje i de, men du bør absolutt ha gassdempere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FOCUS Posted October 15, 2002 Share Posted October 15, 2002 jeg ville valgt gass dempere. På orioen min har jeg satt på monroe gass dempere og orginal fjærer for å få komfort, det funker kjempe bra. På Focusen har jeg justerbare koni gass dempere som gir bilen kjempe bra veigrep. med andre ord burde du velge gass dempere! Blue Oval Racer07 Mondeo Tdci Titanium Stv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HUGO Posted October 15, 2002 Share Posted October 15, 2002 Nå sitter jeg her med Spidan spiral fjærer og Sachs Advantage gass dempere...bare å sette igang å skru Håper dette gjør susen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now