Jump to content

Vifte skifte


Guest Rags

Recommended Posts

kjøle-Vifta følger turtallet på motoren, så den bråker veldig. Skulle tro Det var cluchen som var i stykker. Tenkte å bytte denne på torsdag i oslo, eller evt annet som som kan være grunnen.

 

Bilen er foresten en sierra xr4x4 1990.

 

Har noen gjordt dette før, eller har tid til å bli med, så tar jeg gjerne mot råd.

 

RaGs

Link to comment
Share on other sites

;) Noen som har gjort det før, Råd tas imot, evt andre ting som kan ses over under samme operasjon. Pris.- burkt,- alle råd tas imot. Akkurat nå har jeg kun, haynes 2-5 (13) heh

 

RaGs

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo bare fjernet den orginale som følger motoren.. sikkert bare en bolt eller noe...

også kjøpe en elektrisk isteden som du bare klesser rett på radiatoren..

D ska du visst tjene rundt 5% hk på :D

 

Edit: eller 5hk va enten 5% eller bare 5hk.. :P

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo bare fjernet den orginale som følger motoren.. sikkert bare en bolt eller noe...

også kjøpe en elektrisk isteden som du bare klesser rett på radiatoren..

Det har jeg ikke tenkt på, men det spørs om jeg ikke for prob med eu-test.

Jeg er kin på å fikse den slik bilen var, er ikke spess glad i el, utstyr heller men takker for svar.

 

Så på vifta nå i sted, det ser ut som cluchen sitter inne i vifta montert med 4 skruer. Hele greia sitter montert på bolten som kommer ut av hjulet vifteremma går rundt.

 

Er dette cluchen eller sitter den inn i hjulet til vifteremma.

Link to comment
Share on other sites

Fikk stramma brekke, skiftet motor olje og oljefilter + nr. skilt lys. Det ordna seg lett, må en tur til ford for å kjøpe vifte cluch, håper ikke den er svinedyr. Kaskje noen kjenner til hvor en får nye rimiligere vifte-clucher?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det som står i haynes boka er feil, vifte cluchen som brukes til 2.9i kan også brukes til XR4x4 2.9, 2.4litern kan også brukes, de er på 36mm begge to,

 

Jeg endte opp med å kjøpe en cluchen da jeg var i sverige, sparte 460kr i forhold til norge,

Link to comment
Share on other sites

Merka STOR forskjell på aks når vifta gikk hele tiden på XR4x4n jeg hadde. Kløtsjn var styggdyr. 1500 el.l.

For å ta av er det bare å bruke ei rørtang på mutteren på kløtsjen.

Skal viften gå når man gir på litt eller er det bare på tomgang?

Har hørt at aksen skal bli bedre med en bra vifte ja.

Tror min er defekt da den sitter fast, selv om den går på tomgang.

Link to comment
Share on other sites

vifta vil alltid henge med littegrann, men skal ikke være hørbar når motorrommet er kaldt. Hører gått når vifta henger med og ikke.

 

Når motoren ikke går skal vifta være lett å snurre rundt. Cluet er at den viftekløtsjen begynner å "ta tak" i vifta når det blir høyere temp i motorommet. (Når du kjører sakte, står på tomgang o.l.l)

Link to comment
Share on other sites

joa, jeg har merka godt at aksen er bedre :rolleyes: men jeg er aller mest fornøyd med at viftelyden er borte på høyt turtall, endelig hører jeg v6 murre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

ehm? trur ikke viften tar så mye krefter akkurat ? :o  eller?

:P

leste d i classic ford så :rolleyes: sto oppskrift på å bytte t elektrisk vifte og korfor du skulle gjøre d B)

Fortell mere om dette da :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

ehm? trur ikke viften tar så mye krefter akkurat ? :o  eller?

:P

leste d i classic ford så :rolleyes: sto oppskrift på å bytte t elektrisk vifte og korfor du skulle gjøre d B)

Fortell mere om dette da :)

husker ikke så mye mer no.. og har ikke heelt oversikt over kor d baldet e blitt av no :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...