Jump to content

Nå er RS Turboen i hus


janbanan

Recommended Posts

kostet ikke så mye nei!

men det er lagt veldig mye penger i motor, turbo, eksos og ting mer direkte linket til det tekniske.

karosseriet er ikke så bra for rust, men jeg har ikke lite tid for å si det sånn! hehe

pluss at jeg har flinke folk som skal ta det verste for meg.

 

og har du aldri en så rusten escort har du ikke sett så mange mk3/4 escorter. dette er jo tross alt en uferdig prosjektbil. :)

 

pluss at bilen er veldig skitten på bildene, mye av det er bare møkk faktisk. :blink:

Edited by janbaban
jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

ser vertfall at hjulbuer på begge sider må byttes, regner med at indre må takes da de yttre er så rustne også, om du ikke kapper ut hele skjærmer og sveiser inn da?

 

og den bakplata hadde også fått kjenne det ser jeg :P

 

men ut fra bildene ser ikke kanalene så aller verst ut..

 

ja, de aller fleste orginale rs turboer er meget rustne, er vell heller få av de orginale rs turboene som ikker er sveisa, og er de sveisa så må man altids regne på litt mer..

er jo flere godkjent ombyggde enn orginale, vertfall ut fra de jeg ser er til salgs.. men men, blir nokk en gulle god bil det der, bare ta deg god tid og gjør jobben ordentlig, så har du en bil som varer i 15 år til...

Link to comment
Share on other sites

da er bare å flytte over delene på den da. ta heller et par telefoner på BT og finne ut om man skal søke ombygging eller chassi bytte. og siden du har bilen som er godkjent med 2 liter osv. så kan jeg ikke se problemet ved at dette her ikke skal bli godkjent uansett hvordan dette gjøres.

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

hmm.. grunnen til at jeg ikke vil flytte alt over i den røde er pga jeg har ikke kompetanse til å flytte over motor, ledningsnett, etc... men det er klart, den røde er jo et SUPERT utgangspunkt. Dessverre er det et stykke utenfor hva jeg klarer....... :(

men uansett er dette noe jeg vurderer fortløpende.. ikke noe er bestemt pr idag. jeg får se hvordan det går!

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

i dag har jeg kjøpt ny clutch også gitt...

£229+frakt, ekke gæærnt det for en ålreit clutch!

http://cgi.ebay.co.uk/FORD-RS-TURBO-PADDLE...1QQcmdZViewItem

 

Tror denne skal holde i massevis ja, blir gøy det.. har jo aldri sett hva som virkelig bor i bilen, ettersom den slurer når kreftene virkelig kommer hehe. Og den går utrolig bra selv når den slurer så det blir spennende!

 

Men da blir det mest sannsynlig flyttet over i min andre escort, som en ombygd rs turbo :(

Hvis noen har lyst på jobb er det bare å si ifra :P

 

Lurer også på om noen har noen lure tips angående hva slags bremser jeg bør kjøpe? (Fullt kit, men ikke bak.. det er bortkastet.)

Litt kjipt at det er 15" felger, det begrenser jo litt størrelsen på bremseskivene....

 

Og bare for å ha sagt det; bilen skal ikke brukes på bane, så trenger ikke nødvendigvis det ALLER VERSTE, men veldig greit å ha noe ordentlig som holder.

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

dette her høres bra ut.

men du bør ringe snakke med BT før du i hele begynner. sånn at du har en god dialog med BT. og du må skrive en søkand om det du skal gjøre osv. og jeg ville nok ikke montert nye å større bremser o.l. før bilen var godkjent.

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg tar nok å kontakter BT i løpet av uka.

alle avgjørelser jeg tar skal være ok fra BT før jeg gjør noe.

hvem henvender jeg meg til for å få vite NØYAKTIG hva som må byttes for å få den godkjent?

Kan jeg ta alt igjennom BT eller må jeg innom Ford også?

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

nei. du må ikke innom ford. og ikke la deg lure, hvis BT ber deg snakke med ford norge om papirer osv. Ford norge har sluttet med sånt.

du ringer til BT og sier du skal bygge om en bil. tilslutt så blir du sett over ditt du skal. husk å skriv ned navn på han du snakker med. og dato og klokke slett når du hadde telefon samtale. sånn at du kan nevne det i den skriftlig søkanden.. din rsturbo er jo godkjent med 2 liter osv. du sitter på "fasiten". du skal egentlig kun bytte karosseri pga. alt for mye rust. dette her forteller du han BT gubben. selve karosseriet på begge escorte dine er det ikke noe forskjell, tanke på forsterkinger osv. helt og samme karosseri.

 

ta masse bilder under bygging osv. tilfelle dem nevner osv. i ettertid.

 

så får du godkjent dette her. og etter så kan du monter andre bremser og senke sett og dempere osv.

Link to comment
Share on other sites

jeg hørte i dag at det faktisk er lurere å ta alt gjennom brever med BT, slik at man har alt skriftlig i tilfelle noe skulle skjære seg underveis... kan det være noe i det?

muntlige avtaler gjort over telefonen er jo verdt nada dersom en tvist skulle oppstå og BT bestemmer seg for å sette seg på bakbeina...

 

og rs turboen er godkjent med koni senking, stabstag og større dekkdim i vognkortet, er det da OK å bytte over dette på den andre før godkjenning?

er jo alltid greit å ha det i vognkortet så man slipper det maset med etterkontroller, o.l....

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

det lønner seg og Må å sende skriftlig søkand og. men er jo greit å snakke med en på BT først. sånn at du forteller bla bla bla hva du skal gjøre osv. og så forteller han deg noen råd hva en søkand skal inneholde osv. og du skal i prinsippet kun bytte karosseri. og da er greit å ha snakket med bt. sånn at ikke oppstår noen misforståelse og greit å få en adresse skal sende til. så blir til "ja takk, begge deler" som ole brum sa en gang.

 

da er jo bare flytte over alt sammen da. så lenge det er godkjent fra før. :D

bare ikke sett på større og bedre bremser enn det er på rst`n din nå. pga. bremse kit man kjøper er som regel beregnet til motorsport osv. og er uten tuv papirer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

i dag fikk jeg clutchen, gikk rett igjennom tolla gitt! hehe, bra det sparte rundt 1000kr på det!

og ting tar jammen tid hos BT................... blir satt over hit og dit. men jeg gir ikke opp. en dag treffer jeg på rette person!

innen den tid må jeg prøve å få start på bilen :blush:

jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

drar opp den her igjen jeg..

i dag startet arbeidet med motorbytte, en drøy time så var gassermotoren ute og det gikk veldig lett. LITT verre med den andre motoren hehe. ettersom den gråe bilen blir kjørt rett på skroten etter vi er ferdige har vi gått amok med vinkelsliper og kappet det som er av hindringer i karossen. Er jo grisetrangt i motorrommet.

Veldig usikker på dette med elnettet. Men jeg fikk start på rsten i dag, når jeg prøvde å kortslutte startern. Så heldigvis er det ikke noe annet kødd. De som hjelper meg har aldri vært borti en slik bil før og dem er litt i tvil på om dem klarer å koble alt av ledninger sammen igjen, men forhåpentligvis går det i orden!

 

Motor i bilen!

bilde011uf1.th.jpg

 

Igjen... Yes. Vakkert.

bilde014ld5.th.jpg

 

Gamle clutchen som stod i bilen.. Helix Autosport.

Får håpe den nye 4paddle ap clutchen er bedre...

bilde010uy1.th.jpg

 

 

Her står en bortrustet original rs turbo veldig lang i maska. TRIST.

photo0606bk4.th.jpg

Edited by janbanan
jokeft8.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...