Jump to content

Turbo til 2.3


Guest granadaråner

Recommended Posts

Guest granadaråner

Hei, nettopp fått meg en -83 Granada 2,3L og lurer på hvor det er mulig å kjøpe turbokit, eller bare manifoil?

 

takker for alle svar

 

PS. Relativt ny når det gjelder V6

Link to comment
Share on other sites

2,3 er ikke noen motor å montere turbo på. Da har jeg heller oppgradert til 2,8i og satt inn turbo på denne ;) MYYYYE mer fornuftig. Men det er noen på forumet som selger evt. lager(?) turbomanifolder til V6, så du får kikke litt rundt.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Det ble levert et komplett kit til Granada 2.3 i sin tid. Tror det het Turbo-may.

Tviler på du finner noe tilsalgs, de var skjeldne og ble bare levert til Granada Mk1.

Ville ikke blitt skremt vekk fra turbotrimmet 2.3, solide nok de,men innsprøytning er lettere med tanke på turbo. Har du gasser må du enten bygge trykkboks som du putter gasseren inni, eller få tak i ny gasser som tåler trykk.

Aller helst bør du også bygge om eksosanlegget slik at turboen får eksos fra alle seks sylindrene.

Mye arbeid iallefall.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldrgi sett den før men en jeg kjenner hadde bilen for 20 år siden.

det var snakk om en 1976 mod lakkert blå perlemor me stor motiv på panser.

2.6liter maskin med turbokit fra capri. ganske likt det turbomay kittet.

dette var laget slik at turboen på ene siden. å lagde manifoil med 1.%" rør som gikk under motor og opp i turbomanifoil.

denne var det 55mm weeber på da. . alt dette var laget på 70 tallet. bilen lever ennda i en garasje lagret tørt i bergens området. den høres ganske rå t vertfall!

Link to comment
Share on other sites

Turbo på 2.3 er en smal sak. Husk at Capri ble levert fra Ford med 2.8 gasser og turbo på 188hk! ;) Dette er original RS-vare som man kan finne brukt om man leter litt, eller at man rett og slett lager et slikt sett selv. Er ikke så vanskelig som du tror! Skaff deg en turbo fra Cosworth med intern wastegate, så sparer du deg for litt arbeid. På førersida av motoren tar du bare å bruker org manifolden, kapp av røra på eksosflensen (ikke manifold, men på selve eksosanlegget, så du får med begge delene av flensen om du skjønner hva jeg mener) og kjøp noen rørbiter, legg røra under girkasse/clutchhus og opp igjen på andre sida hvor du samler eksosen i en "boks", evt lager et system som gir bedre gjennomstrømming av eksosen.

 

Til dette trenger du sansynlig vis ikke mer enn 2 90-graders rørbøyer og en meter 2" rør ;) Du har selvsagt en fordel med innsprøytning her da, men hvorfor ikke lage noe som få (eller ingen?) har? Det er kult å skille seg ut fra mengden :) Og med dette oppsettet/med disse delene kan du få til mye på 5 lapper om du kan sveise selv og har tilgang på utstyr ;)

 

 

Turbokitet fra Ford RS til Capri:

Scan5.jpg

 

 

Ellers kan du jo gå veien om V8 da? :rolleyes:

Spør om du lurer på noe mer! B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

2,3 er ikke noen motor å montere turbo på. Da har jeg heller oppgradert til 2,8i og satt inn turbo på denne ;) MYYYYE mer fornuftig. Men det er noen på forumet som selger evt. lager(?) turbomanifolder til V6, så du får kikke litt rundt.

 

Hvorfor er det ikke fornuftig å bygge turbo på 2.3? :rolleyes:

Og dessuten, det hadde ikke vært særlig morro her i verden om folk gjorde bare fornuftige ting ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

ossen blir d med gasser trimm på 2.3v6?? sorry o.t

 

Gassertrim på 2.3 er vel kanskje verre. Dette er pga trange innsugskanaler og siamesiske eksosporter. Men for all del, prøv! Start med å porte topper, høvle av de litt, større gasser og kanskje et annet innsug + kammer. Skal hjelpe litt. ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

vebba! 2,8 tåler jo mye mindre enn 2.3 da!!:P sett heller på turbo på 2.3.. :P

 

 

Har jo US spec 2.8 også da. Tåler en del mer. ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

US spec meg langt oppgjennom! 2,3 tåler mer enn 2,8, det har jeg selv ærfart ;) Etter å ha knerta 6(7?) motorer av diverse typer, to av dem 2,8 og en 2,3, så kan jeg trygt si at 2,3'n tåler en del mer. US spec er ikke nødvendig, egne tester og erfaringer er mye bedre :P Men jeg ville fortsatt brukt 2,8'en som motor for videre trimming. 2,3'n synes jeg det ikke er så mye håp for for slike ting egentlig.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Guest granadaråner

Takker for alle svar.

 

Har tenkt å bygge dette selv siden jeg har utstyr og god assistanse for å få lagd det. Så jeg får bare starte snart så dette blir ferdi fortest mulig. Alltid artig med et prosjekt :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar.

 

Har tenkt å bygge dette selv siden jeg har utstyr og god assistanse for å få lagd det. Så jeg får bare starte snart så dette blir ferdi fortest mulig. Alltid artig med et prosjekt :D

 

Det synes jeg absolutt at du skal gjøre! :)

Og hold oss oppdatert da?! ;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Har du gasser å du enten bygge trykkboks som du putter gasseren inni.

 

Hey, er det virkelig så enkelt??

- Holder på med garasje hjemme og skrur ikke en dritt!

Har minst 4 Sierraer, 1 Granada, 1 Orion, 1 Rekord, 1 Kadett og ei Hobby-vogn:)

Ønsker å bli kvitt: 4 Sierra stasjonsvogn-dører, 2.9 motor, Astra G HF-skjerm og 5-bolt skivebakstilling.

Mine prosjekter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest granadaråner

begynner å bli en stund siden jeg begynte å tenke på dette prosjektet, men har gått i stå på grunn av en ikke så veldig villig lommebok :P Men er usikker på om jeg ska sette turbo på 2,3'n eller sette inn i en 2,9i Cosworth motor.

 

Med tanke på hvor mye hester jeg kan dra av en 2,3, tenkte jeg på med en turbo som KKK k27, bytte kammer, og muligens porting av toppene og innsug.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...