Jump to content

Endelig RST!


Guest Perry

Recommended Posts

Hei folkens... har nå venta i 6-7 lange år og har endelig fått sjangsen til å parkere en Escort RST i garasjen :)

 

Dog en ombygd 86 XR3i men godkjent så ...good enough for me :)

 

Det er ett prosjekt siden jeg må få fiksa ny frontrute pluss panser før den kommer på veien uten prøveskilt :) Panseret blåste opp å knuste ruta visstnok

Det er det eneste åpenbare... oh.. glemte vinterdekk for det mangler :)

Og ett stk. dørtrekk og ett åpent filter da jeg ikke har filterboks engang...

Ellers

Noen som har tips til frontrute bytte før jeg biter i det berømte eplet å kjøper nytt og bruker verksted for å bytte det?

 

Panser... skal holde utkikk med kjøp og salg :)

Luftfilterboks eller K&N åpent?

 

Ett par praktiske spm:

hvor godt går egentlig en original RST??Sånn sammenlignet med andre biler i i samme klasse... jeg synes min går usedvanlig godt til å bare ha 132(?) hk.

tidligere eier vet ikke om noe er gjort.

Eneste er en turbotrykksmåler som ikke er koblet til så den sier ikke så mye akkurat nå :) Det er 2.5" rustfritt rakt rør med lyddemper bak (ser profft og voksent ut) men det kan da ikke hjelpe SÅÅ mye :)

Normal tomgang? min ligger på 12-1400rpm... kan det være pga at jeg mangler luftfilterboksen?

Lyst på større IC... noen FMIC'er som kan passe med original fronten?

 

Og til sist... er vel ingen i oppland som har ett sted som bilen kan stå varmt og tørt imens jeg skrur litt?

Jeg bor i gjøvik :)

 

 

 

Bilder kommer om det er intressant men har ikke kamera før om 1 uke.

Thanks!

Edited by Perry
Link to comment
Share on other sites

rs turbo går veldig godt originalt, men skal du finne ut om det er gjort noe med bilen er det lurt å sjekke ladetrykket.. ;) å skru opp turbotrykket er som regel det første folk gjør.. 3" eksos tyder jo på at noe er gjort og ja det hjelper endel..

 

høy tomgang kan ha mange årsaker, siden du sier turbotrykksmåleren ikke er koblet til skal du ikke se bort ifra at det ligger en vakuumslange løst inne i dashbordet og lekker.. tviler sterkt på at det er fordi du mangler luftfilter for å si det sånn, men for all del ikke kjør uten det! klaringene inne i turboen er ikke akkurat store og ett sandkorn inni der kan gi mange timers skruing..

 

fmic som passer er det mange av, men den "beste" med tanke på kjøling er nok grs sin, men det er andre som er bedre med tanke på flow..

 

kom med masse bilder og lykke til med prosjektet! hehe :D

Link to comment
Share on other sites

http://video.google.com/videoplay?docid=14...&q=RS+turbo

går vel kanskje ca som denne... eneste jeg fant til sammenligning :P men dro ifra en golf 2 16v :)

 

Så fort jeg får tak i vinterdekk (14" som er originalt?) så skal jeg få flytta bilen til ett eller annet sted som det er litt varmere og tørrere enn i mammas garasje som er LITEN.. lengter etter å få satt den på bukker å begynt å finne rust og shine litt :)

 

Skal sjekke opp det med vakumslangen så fort jeg får tid :)

 

Mye kan en FMIC komme på da? ser jo grom ut den grs :D

 

Er forresten Cosworth Recaro i den men har veldig lyst på stoler fra escort cab :D

 

Eneste erfaring med RST er med denne:

http://www.calibra.no/genscrap.aspx?id=4181

Egentlig ett lite forbilde for meg :) Bortsett fra fronten (litt for rund for meg) og vingen... men motor var VELDIG morsom og den ble veldig pen til slutt... desverre ble den totalvraket kort tid etter salg :(

Link to comment
Share on other sites

den på bildet der har cossie stylinga til mk4 illusion kit som det heter ;)

Meg vet :)

 

Meg kjørt :P

 

Men jeg foretrekker... tja.. f.eks org med sånn add on leppe... som jeg ikke husker het... synes den er fin :)

Link to comment
Share on other sites

hey ;) vi må møtes en dag dah til våren eller noe.. dokka er jo ikke veldig lagt unna :) hehe

 

Det skal nok la seg gjøre :) Kunne trengt en bekjent i nærområdet med litt peil på bilene vi har :)

 

P.S vet ikke om noen har hørt om Mjøstreffet?

Jeg arrangerer årlig ett treff for Opel Calibra'er med banekjøring åpen for alle type biler på vålerbanen.

Kunne vært intr. med ett godt oppmøte med RST der :)

Link to comment
Share on other sites

har forresten ordna med frontrute og panser nå så da er det kun vinterdekk og luftfilter som mangler før det blir prøveskilter og en tur til servicehallen til esso i gjøvik å sjekke bilen under osv...

 

:D

Edited by Perry
Link to comment
Share on other sites

Har nå kikket litt på den og den virker grei for rust..

 

Men ang. høy tomgang..sjekka turbotrykksmåleren og den er kobla til og det er vakum i slangen... men tror ikke den funker for ikke er det lys i den og ikke viser den noe trykk heller...

 

Så må få tak i ny å sjekke.

Men defekt måler skal vel ikke ha noe med tomgangen å gjøre hehe.

 

tok noen bilder og idag så slenger ut illøpet av uka så fort jeg får kommet meg hjem :)

Link to comment
Share on other sites

Det at det ikke er lys i måleren kan være fordi den ikke får strøm.

Skal fungere allikevel.

Så viss det er vakuum i slangen inn på måleren når bilen står på tomgang, da er det måleren som er kaputt.

 

Du kan jo prøve å justere ned tomgangen på tomgangsskruen?

Sitter på undersiden av gasspjeldet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det at det ikke er lys i måleren kan være fordi den ikke får strøm.

Skal fungere allikevel.

Så viss det er vakuum i slangen inn på måleren når bilen står på tomgang, da er det måleren som er kaputt.

 

Du kan jo prøve å justere ned tomgangen på tomgangsskruen?

Sitter på undersiden av gasspjeldet.

 

Oki... prøve skruen da :) er vel ikke noe jeg kan ta feil av der ?:P den går litt ureint og ... om jeg gir bittelitt gass på tomgang til ca 2500rpm.. poffer bittelitt bare.

 

Den får strøm.. meg har sjekka :) det er vakuum så må ha tak i en annen måler å teste :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har noen bilder men har rett å slett ikke kunnet unne meg mere enn 15 minutter med bilen siden jeg henta den... mye pga flytting.

 

Kommer bilder så snart pcen er frakta til det nye hjemmet :)

 

Forresten... ser ut til at vannpumpa har gått... noen tips/erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Tomgangen er fiksa :) takk for tipset om tomgangsskruen!

justert til rett under 1000rpm.

 

Men fikk en smell etter at jeg snakka med forrige eier (ikke han jeg fikk bilen av) :( fikk vite at selger har unngått å fortelle at vannpumpa var dårlig, rust i noe greier bak, bensinpumpa er iikke festa (kun i strips), årsavgift må betales, og bilen ble ikke avksilta pga frontruta.. men pga at eu kontroll ikke ble godkjent... husker ikke helt hva feilen var men det var noe med bremsene bak.. eller no rør bak.

 

Det jeg ble fortalt var at maks 3-4k så var bilen klar for godkjenning.

 

Så da er det mulig jeg må selge den fort pga at jeg ikke har råd til den årsavgifta.

 

Mye er det mulig å få for den? 8-9k?

Edited by Perry
Link to comment
Share on other sites

lett og få fiksa de feilene der da...

ny vannpumpe og greier er ikke dyrt, 2-300 kroner knaskje..

 

og de bremse greiene bak, tørr jeg (merk;nesten) satse ene balla mi på at det er de last avhengige ventilene som kødder.. få kjøp deg ei bremse rørs presse eller få et mekanisk verksted til og presse opp nye rør til deg, så du kan kobble rundt de ventilene, er bare no piss spørr du meg..

 

og det med bensin pumpa koster jo deg ikke mer enn en 100 lapp, visst vi f.eks tar d-link som eksempel, så brukte han den "holderen/klemma" til coilen og festa pompa i, vart gruuuuute godt, og kosta ikke ei krone... annet enn at han måtte ha litt lengre slange fra pumpa til bensin rørene...

 

er den skylding avgift? eller vart den av skilta før årets avgift? har blitt fortalt at slike avgifter følger eier nå, og ikke bilen lengre? uten at jeg skall si det for sikkert altså... men uansett så er det vell vanskelig og komme seg unna ny årets avgift..

 

og rust er jo ikke noe problem og få "juksa" unna, stål epoxy,glassfiber sparkel,tectyl og lignene er gode produkter til og skjule rust... så er nokk ikke mer enn 4-5k så er bilen klar, med ferdig betalt avgift..

 

 

Men hadde det vært meg så ville jeg heller satt bort bilen, og ikke kosta på den i heletatt før du har råd til det, det koster jo ikke noe og ha den stående liksom...

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jaja her har det gått i stå... driver fortsatt å krangler hit å dit om hvem som skal betale årsavgifta som utestår... Jeg bytta til meg bilen av en "kompis" som hadde hatt bilen i noen timer... han hadde kjøpt den av en annen bekjent som hadde bilen en kort stund (noen måneder ca tror jeg) og dealen han gjorde med en jeg har blitt kjent med (siste ærlige eier kan man kalle han) var at han bekjente skulle betale årsavgifta... sitter i ei klemme nå for det kan ende med at han siste ærlige eieren henter bilen og jeg blir sittende med skjegget i postkassa...

 

Noen som skjønte problemet? "kompisen" jeg bytta til meg bilen av visste ikke om avgifta som er utestående... men den siste ærlige eieren mener han har sagt det til han da "kompisen" lurte på hva han hadde kjøpt..

 

Balleklemme :(

Derfor har jeg sjekket muligheten for å selge motor for å dekke årsavgifta så jeg slipper denne hitogdit greia... men er ingen løsning det heller... **** ta... lei av "kompiser" som skal tjene penger på hvemsomhelst!

Det er så trist å ha bilen stående i garasjen å mugne...

En positiv ting har hendt siden sist da... jeg fikk autogage turbotrykks måler i julegave... hehe...

Edited by Perry
Link to comment
Share on other sites

jaja her har det gått i stå... driver fortsatt å krangler hit å dit om hvem som skal betale årsavgifta som utestår... Jeg bytta til meg bilen av en "kompis" som hadde hatt bilen i noen timer... han hadde kjøpt den av en annen bekjent som hadde bilen en kort stund (noen måneder ca tror jeg) og dealen han gjorde med en jeg har blitt kjent med (siste ærlige eier kan man kalle han) var at han bekjente skulle betale årsavgifta... sitter i ei klemme nå for det kan ende med at han siste ærlige eieren henter bilen og jeg blir sittende med skjegget i postkassa...

 

Noen som skjønte problemet? "kompisen" jeg bytta til meg bilen av visste ikke om avgifta som er utestående... men den siste ærlige eieren mener han har sagt det til han da "kompisen" lurte på hva han hadde kjøpt..

 

Balleklemme :(

Derfor har jeg sjekket muligheten for å selge motor for å dekke årsavgifta så jeg slipper denne hitogdit greia... men er ingen løsning det heller... **** ta... lei av "kompiser" som skal tjene penger på hvemsomhelst!

Det er så trist å ha bilen stående i garasjen å mugne...

En positiv ting har hendt siden sist da... jeg fikk autogage turbotrykks måler i julegave... hehe...

 

 

Håper alt ordner seg. å ja vet det der med kompiser som skal tjenepengerpåhvem som helst. Good Luck;) keep it up:D

Link to comment
Share on other sites

Takk olaug!

Finnes det flere slike slasker altså? hehe.... jeg må begynne å lære snart...

 

Cossieman... du er i tankene mine når jeg gir opp... promise... selv om jeg er redd jeg kommer til å selge endel andre "viktige" ting før jeg gir opp bilen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...