Jump to content

40mm senk på sedan?


Boosti

Recommended Posts

O.K... så 150000km på 5 å ett halvt år me skam kjøring betyr ingen ting? :mellow:

jaja..

Du får si ifra hvis du skal til Telemark da.. så skal du få prøve å kjenne på vannplanigsmobilen min :blush:

 

Det er mange som har prøva den opp i mellom, å den har ikkje fått dårilg kritikk enda!

å den ligger faktisk veldig godt på vegen enten det er sommer heller vinter!

 

skjønner egentlig ikkje hvorfor eg gidder å sitte her og skrive ned mine erfaringer., når andre veit bedre heile tida!

slik er det uansett her inne :angry:

Ikke ta det som kritikk du, jeg forholder meg til regelværk og det ekspertene kan utale seg om hvis en forhører seg. Om du har kappede fjører og holder bilen på veien har ikke noe å si.. Det er det hauger av rustne 240 er som har også.. Poenget er at ikke alle biler oppfører seg likt, og skal en senke lovlig, å dermed få det GODKJENT, for noen av oss så er nemmelig dette vel så viktig som hvor godt bilen henger på, så må en ha gass fjører om en senker mere enn 40mm

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at regelværket er som det er....Husker for et par årsida da en amazon som føyk av veien og traff et tre. Den kjørte på kappa fjører og fikk et kjempe hopp på et tælahiv, og bilen bare spratt ukontrollert ut av veien. Alle tre som satt i bilen strøyk med, sjåføren hadde hatt lappen i ei uke og fikk skylda pga fjørene . Jeg kjører selv nå med dårlige fjører og dempere på mondeoen min, og det er ikke noe jeg vil kjøre lenge med. Da den er ganske så uforutsigbar til tider.

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at regelværket er som det er....Husker for et par årsida da en amazon som føyk av veien og traff et tre. Den kjørte på kappa fjører og fikk et kjempe hopp på et tælahiv, og bilen bare spratt ukontrollert ut av veien. Alle tre som satt i bilen strøyk med, sjåføren hadde hatt lappen i ei uke og fikk skylda pga fjørene . Jeg kjører selv nå med dårlige fjører og dempere på mondeoen min, og det er ikke noe jeg vil kjøre lenge med. Da den er ganske så uforutsigbar til tider.

 

Selvfølgelig!

uansett om eg varmer fjærer, kabber heller va eg gjør så er det innafor rimelighetens grenser! det er ikkje så eg må

holde fjæra på plass for å sleppe bilen ned av jekken osv (ett kjent volvo 240 fenomen)

Det er det biltilsyn og forskrifter tenker på! at fjæra aldrig skal kunne skli ut!

 

Det er veldig vansklig for oss fordfolk å få senket bilene slik vi ønsker med et godkjent senkesett..

Når eg skulle senke bilen min i 2001 så fantes det ikkje ett einaste senkesett som var godkjent!

 

Eg ville være først med litt småstyla mondeo mk2! å det trur eg faktisk at eg var!

uansett da så blei bilen bittelitt for høg framme, så eg valgte å varme 4 punkter på fjæra (uppe på fjæra!)

(inngrepet var akkurat nok for å få den som eg ønsket.. bak er det standar 40mm faktisk)

 

Det er umulig å se at noe er gjort! å når bilen er jekka upp i taket så står fjærene bom fast!

som sagt aldrig noe problem me at bilen føles unaturlig garasje senka..

her er ett bilde for å illustrere at eg ikkje har skam senka den!

Mondeo.jpg

Felgene er spesial bestilt for max størelse fra Azev i tyskland 8,5*18 ET40 (azev M kom egentlig kun i 5bolt også) :ph34r:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Likte senkingen! Har ikke vurdert en frekk liten vinge? Ikke noe alu/skyline/2f2f vinge, men en sliki original.

Jeg tenkte å senke 40 bak, og 50 fremme? mk2 5 dørt bil.. Jeg har ikke stereo baki enda, men det kommer.. Så jeg er redd for at den blir for lav uten passaskjerer..

 

Går folket for Cobra? eller har dere noen å ambefale? gidder ikke betale i dyre dommer for å få "gode fjærer", den skal bare være lav og pen :)

 

Har aldri sett en bil som er så høy bak som Booti sin,

utenom en ascona som faktisk var heisa/heiset :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett en bil som er så høy bak som Booti sin,

utenom en ascona som faktisk var heisa/heiset :)

 

Min er veldig høy ja, mye høyere enn alle andre mondeoer jeg har parkert ved sidna.

Men jeg har også en del posetiv camber bak...hjula går altså innover. Noen som vet

hva grunnen til det kan væra?..høyere fjærer en orginalt?

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Eg har basskasse baki.. å den drar den jo ned litt! Eg har vurdert vinge ja.. men har aldrig finni noe eg liker!

 

Skal vi se...

Du trenger tykke sveisehansker og skjærebrenner til jobben!

Alle veit håssen senkefjærer ser ut i forhold til orginal fjærer går eg ut ifra?!..

Det er like mange runder på dem men dem øverste rundene er litt tettere i sammen!

så du bare tar fram smed kunskapene å fortsetter der som fjærprodusenten slapp :)

 

Noen varmer fjæra når den står på bilen! (det er tull!!!!!!!)

Eg tar den bestandig av!!

 

Så setter eg feks, begge framfjærene vedsiden av hverandre (for da kan du sammenligne fjæra før å etter! eg justerte mine ned ca 20mm totalt)

 

så byner eg med å varme ett felt på ca 50mm

på den runden eg har bestemt meg for å få litt meir i sammen!

så bruker eg øye målet å tar tak i toppen på fjæra å bøyger fjæra forsiktig ned på motsatt side av der eg varma..

(bare ta 15mm heller noe i slengen!)

åsså gjør du det samme rett over for der du varma først å "retter" fjæra igjen ved å klemme ned på motsatt side av der du byna..

 

DETTE HAR EG SJØL GJORT KUN FOR Å FINJUSTERE! Mercedes har jo gummiputer i forskjellige størelser til å justere med! :angry:

Det er ikkje lett å forklare men.. hvis du ikkje skjønner det så ikkje gjør det!

Eg vil selvfølgelig heller ikkje være ansvarlig hvis noen greier å ødelegge fjærene sine!

prøv me noen gamle fjærer først, så finner du fort ut hva du skal gjøre å ikkje gjøre :blush:

DET ER OGSÅ VIKTIG Å IKKJE AVKJØLE FJÆRA PÅ NOEN MÅTE!!!!!!!!!!!

LA ROMTEMPRATUREN ORDNE DET SJØL!! HELLER SÅ KNEKKER FJÆRA!!!

 

Når du får treningen så er det nesten umulig å se at den er "smidd"!

å mine fjærer har ikkje knekt enda etter 150000km!

 

Min er veldig høy ja, mye høyere enn alle andre mondeoer jeg har parkert ved sidna.

Men jeg har også en del posetiv camber bak...hjula går altså innover. Noen som vet

hva grunnen til det kan væra?..høyere fjærer en orginalt?

 

 

Det kan hende det er noen fjærer som er satt upp til å dra tunge lass heller kjøre mye me capingvogn heller noe...

 

det fantes ikkje 55/40 senkesett før! men skulle eg senka den i dag så hadde eg kjøpt det tvert!

det kommer til å bli slik du ønsker! det er eg nesten sikker på!

Min er ikkje senka no meir enn maks 60/40 vertfall!!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Guest Findus

Hvordan blir dette på stv da?

Må vell ha nye dempere siden det er automatisk nivåregulering på den, men er litt usikker på hvordan det egentlig fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir dette på stv da?

Må vell ha nye dempere siden det er automatisk nivåregulering på den, men er litt usikker på hvordan det egentlig fungerer.

 

Yes sir! nye dempere uten familie egenskaper :D

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Eg har basskasse baki.. å den drar den jo ned litt! Eg har vurdert vinge ja.. men har aldrig finni noe eg liker!

 

Skal vi se...

Du trenger tykke sveisehansker og skjærebrenner til jobben!

Alle veit håssen senkefjærer ser ut i forhold til orginal fjærer går eg ut ifra?!..

Det er like mange runder på dem men dem øverste rundene er litt tettere i sammen!

så du bare tar fram smed kunskapene å fortsetter der som fjærprodusenten slapp :)

 

Noen varmer fjæra når den står på bilen! (det er tull!!!!!!!)

Eg tar den bestandig av!!

 

Så setter eg feks, begge framfjærene vedsiden av hverandre (for da kan du sammenligne fjæra før å etter! eg justerte mine ned ca 20mm totalt)

 

så byner eg med å varme ett felt på ca 50mm

på den runden eg har bestemt meg for å få litt meir i sammen!

så bruker eg øye målet å tar tak i toppen på fjæra å bøyger fjæra forsiktig ned på motsatt side av der eg varma..

(bare ta 15mm heller noe i slengen!)

åsså gjør du det samme rett over for der du varma først å "retter" fjæra igjen ved å klemme ned på motsatt side av der du byna..

 

DETTE HAR EG SJØL GJORT KUN FOR Å FINJUSTERE! Mercedes har jo gummiputer i forskjellige størelser til å justere med! :angry:

Det er ikkje lett å forklare men.. hvis du ikkje skjønner det så ikkje gjør det!

Eg vil selvfølgelig heller ikkje være ansvarlig hvis noen greier å ødelegge fjærene sine!

prøv me noen gamle fjærer først, så finner du fort ut hva du skal gjøre å ikkje gjøre :blush:

DET ER OGSÅ VIKTIG Å IKKJE AVKJØLE FJÆRA PÅ NOEN MÅTE!!!!!!!!!!!

LA ROMTEMPRATUREN ORDNE DET SJØL!! HELLER SÅ KNEKKER FJÆRA!!!

 

Når du får treningen så er det nesten umulig å se at den er "smidd"!

å mine fjærer har ikkje knekt enda etter 150000km!

Det kan hende det er noen fjærer som er satt upp til å dra tunge lass heller kjøre mye me capingvogn heller noe...

 

det fantes ikkje 55/40 senkesett før! men skulle eg senka den i dag så hadde eg kjøpt det tvert!

det kommer til å bli slik du ønsker! det er eg nesten sikker på!

Min er ikkje senka no meir enn maks 60/40 vertfall!!

Får jeg lov til å kommentere at en skal passe på hvilken farge fjøra tar når den blir varmet opp. Jeg er ingen smed så skal ikke si noe om fargen men kanskje Tommen veit det. I hverfall er det viktig å tenke på at om fjøra blir for varm kan den bli ødelagt eller miste duktiliteten eller styrken sin. Spesielt viktig er det at den ikke blir avkjølt..

Link to comment
Share on other sites

Får jeg lov til å kommentere at en skal passe på hvilken farge fjøra tar når den blir varmet opp. Jeg er ingen smed så skal ikke si noe om fargen men kanskje Tommen veit det. I hverfall er det viktig å tenke på at om fjøra blir for varm kan den bli ødelagt eller miste duktiliteten eller styrken sin. Spesielt viktig er det at den ikke blir avkjølt..

 

 

hehe.. eg e platearbeider/sveiser så eg har vært igjennom eindel teori om detta, det e som sagt avkjøligs prosessen som

er mest kritisk!

Det e ikkje så lett å avgjøre for folk som ikkje e vandt til stål arbeid!

men du får ikkje bøyd fjæra før du har oppnåd ca rett tempratur.!

ein annen måte å sjå det på er at hvis stålet byner å flise seg/ gnistre så er det i grenseland til å bli for varmt!

 

Det e ikkje lenge sida eg hjalp ein kamerat me detta, å han e bilmekaniker!

Han varma for mye! å da blir det ikkje noe fint!

men han ga blanke bare caravella blei lav!

(Den har heller ikkje knekt enda)

 

Uansett så syns eg detta er bedre enn å kabbe fjærer!

når du kabber så er det fort gjort å komme borti ei runde som du kansje ikkje skulle!!

å fjærstål me bruddanvisning er somregel = knekk!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
Guest Blaavarp

ingen som har noe bilder av mk2 med 60-40 senk?? med 17 " felger muligens:P?

 

http://www.senk.no/4daction/WA_Bilder/?Var...Back=WA_Katalog

 

tenkt litt på det sette! er det bra??

 

eller burde jeg heller gå for 55.40 elns?

 

en kompiss ringte og sa han fiksa billige 50-40 fjører til meg, lechfors ell å de heter..

 

han sa jeg ikke trengte å bytte dempere, men er litt skeptisk, å tror dere?? er så stor forskjell på 1500kr og 5000kr liksom:P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...