Jump to content

40mm senk på sedan?


Boosti

Recommended Posts

På combi blir den lavere bak en foran ved 40/40mm senk. Men hvordan er dette med sedan.

Når jeg ser igjen om mondeoen på bilgalleri.dk så er det ikke mye sig i ræva på sedanene.

Ser det bra ut med lik senk foran og bak på sendan?

 

 

Har vært borti flere biler hvor man knappt ser at bilen er senke, når man bare senker 40mm.

Hvordan er dette med mondeo, der man det godt i forhold til orginalt?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt det at mondeo har en eller annen rar oppbyggning som gjør at det ikke blir store forskjellen på om du senker eller ikke. 40/40 blir vel generelt høydeforskjell uansett på disse bilene har jeg intrykk av.

 

Bytt samtidig til gass dempere rundt hele bilen. Da blir det likt.

 

( mine kilder for inlegget er andre mondeo eiere, har ikke senket selv )

Link to comment
Share on other sites

min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net

 

Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm.....

Stemmer det.

 

Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandring

Link to comment
Share on other sites

haaallo, jeg har ikke byttet dempere, og senkinga er godkjent hos biltilsynet. hvorfor spør du hva som er best når du ikke vil gå lavere?

40-40 på sedan blir sirevva.

Når dette er sagt så betyr ikke det at nye dempere ikke er nødvendig.. det er en god fordel, fordi de orignale demperne ikke klarer å styre de nye MYE fastere fjørene, så over humper osv så vil du "vugge" litt xtra siden demperene er for sløve for fjærene.. sånn ellers i svinger osv så sitter bilen som lim .)

Link to comment
Share on other sites

min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net

 

Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm.....

Stemmer det.

 

Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandring

Hvor står det at det er ulovlig? Og hvor styringa kommer inn i bildet skjønner i hvertfall ikke jeg

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

40/40 ser ikke bra ut på hverken combi eller sedan. Går for 55/40 eller 60/40, men ikke utelukk å bytt demperne. Vil tro at bilen blir litt mer nervøs på org. dempere.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktsik forskrifter som sier at en skal bytte til gass dempere hvis en senker mere enn 40mm, så ikke ta slik på vei.

 

Sjekk med de store seriøse senke sett leverandørene så ser dere at dette stemmer

 

Hvor styringa kommer inn i bildet??

 

Jo, når du ikke har dempere som får julet til å sitte til veien hele tiden så får du dårliger styring. Noen gang hørt om folk som kjører av og sier det virket som de hadde vann planing?? Det er hvordan det føles. Det skyldes senkin utover det som er forsvarlig. Altså mere enn 40 mm uten å bytte dempere

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok 55/40mm fra eiker motorshop. Men hvilke dempere burde jeg gå for? Har ikke verdens betse økonomi for tiden, så det blir ikke no svin dyre greier.

Jeg burde vel bytte både bak og fremme, eller?

 

http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216

Fordel å bytte både forann og bak ja, gir i hvertfall best ressultat. Gass dempere er mye bedre å kjøre med i hvertfall.

 

Hadde det på min volvo 440, den var senket 80mm forann og bak

Link to comment
Share on other sites

Guest mk III 04

Bilxtra selger gass dempere fra kayaba eller kyb som de kalles, disse demperne er billige og jeg har veldig god erfaring med dem på senket bil.

Var på 4 hjuls kontroll med bilen min en golf 3 med kyb gassdempere og eibach fjærer, de sa at alle 4 demperne dempet helt likt og at dette var veldig skjeldent.

Kan aboslutt annbefales.

 

http://www.kayabaeurope.com/

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok 55/40mm fra eiker motorshop. Men hvilke dempere burde jeg gå for? Har ikke verdens betse økonomi for tiden, så det blir ikke no svin dyre greier.

Jeg burde vel bytte både bak og fremme, eller?

 

http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216

Fant ingen sett hos Eiker som har denne senken, kun 40 og 55 ingen kombinasjon ... linken din virker forresten ikke. Har du tenkt å kjøpe to sett da eller?

 

EDIT: eneste jeg fant etter litt leting var disse:

 

FJÆ-26-1-096 Senkesett Ford mondeo sedan 1,6/1,8/2,0/1,8td 55/40mm

Modell: 10/96-11/00 TUV Papir: 1265

 

...Men de er til MK2 :wacko:

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Okey...da var det vist jeg som tok feil. Søkte bare på mondeo i produkt søk, og der kom det bare opp bil modell. Men ikke alder/type.

 

Sto bare FJÆ-26-1-096 Senkesett Ford mondeo sedan 1,6/1,8/2,0/1,8td 55/40mm hos meg...

 

Hvor burde jeg da kjøpe fjører?

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm.....

 

Stemmer det.

 

Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandring

 

Eg veit det e ulovleg å greier men..

Da er det rart eg har overlevd! :blink:

eg har kjørt med orginal dempere og varma fjærer framme siden 2001 å bilen min er laaaaaaaav! på det værste har eg kjørt 10000km bare om vintern!!

kan med sikkerhet si at eg har hatt luftige svev over tælehiv her i telemark meir enn ein gong...

 

fjærene har faktisk ikkje knekt enda heller! :)

Nå som eg har bestmt meg for å beholde bilen så kan eg vell inrømme at den har levd ett ganske hardt å brutalt liv..

med konstant "klokke kjøring" fra A til B! :ph34r:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Dekk kan nå diskutere frem og tilbake hva som er rett eller ikke, men tar dekk kontakt med en av de seriøse firmaene innen senkesett så får dekk svart, det skal være gass fjører med senk mere enn 40mm.

 

Bil senket på feil måte kan ofte oppfattes som at en kjører på vannplaning er det jeg har fått høre i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

O.K... så 150000km på 5 å ett halvt år me skam kjøring betyr ingen ting? :mellow:

jaja..

Du får si ifra hvis du skal til Telemark da.. så skal du få prøve å kjenne på vannplanigsmobilen min :blush:

 

Det er mange som har prøva den opp i mellom, å den har ikkje fått dårilg kritikk enda!

å den ligger faktisk veldig godt på vegen enten det er sommer heller vinter!

 

skjønner egentlig ikkje hvorfor eg gidder å sitte her og skrive ned mine erfaringer., når andre veit bedre heile tida!

slik er det uansett her inne :angry:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

P1011566.JPG

 

Mondeoen min er veldig høy bak. Så jeg er redd for at den ikke blir lav nok med 50-40mm cobra fjører fra realcar.

Jeg vil ha bilen lav når jeg først skal senke den.

 

Slapp av :) det er somregel aldrig noe problem bak på ein Ford..!

er nesten sikker på at du blir fornøgd med 55/40 :)

 

Med 40/40 sett så blir bilen nesten heilt lik framme og bak! (hvis du måler på kanalene)

problemet er at hjulbuene framme er høyere!

 

Mercedes-BMW osv har skjønt dette for mange år siden.. Dem har hjulbuene så og si i lik høyde framme og bak!

vi bil entusiaster liker jo å ha hjula jevnt i buene :D

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...