Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har kjøpt en "delebil", en '93 Mondeo STV. Men det virker som om delebilen er i bedre stand enn vanlige bilen, bortsett fra toppakningen er gåen (kommer vann i olja).

Har snakket med flere og noen mener det er kjempeenkelt å bytte toppakningen mens andre mener det er alt for mye jobb. Men ingen av dem har forklart ca hva som må gjøres. Er det noen som kan ta en kjapp gjennomgang av hva som må gjøres? Uansett så skal jeg ha av toppen på bilen, men er greit og høre om det er noen fine løsninger på dette.

En jeg kjenner, kjenner en som plansliper toppen for 5-600kr, er dette er normal pris på dette?

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Guest gondl3n
Posted

Hørtes ut som en helt grei pris det!

Er vel vanelig og bytte vannpumpe/regreim på mondeo, ved topp pakningsbytte?

Posted

Å bytte toppakning er vel ikke så veldig hokus pokus. Vil tro du trenger nye topplokksbolter, mener at vannpumpen, som nevnt, er vanlig å bytte. Ny regreim er en selvfølge.

Topp pakningssettene koster sikkert ca 1500, 3-400 kr for bolter, 600 for pumpe eller deromkring, så er du i mål. Haynes boken er en grei hjelper.

Bare pingler som ikke skifter toppakning selv :rolleyes:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

Slike kommentarer kan du spare deg for!!! Jobber man som feks professor så er man altså pingle i dine øyne fordi man ikke tar denne jobben selv.... eller man setter den på verksted for å være sikker på at jobben blir gjort rett, å for å ha en garanti på det som blir gjort (kjekt om det blir havari etter feks 3 uker).

Du glemte forresten 1 stk 5mm flatjern som trengs for å låse kammene

Posted

Jeg byttet toppakningen på min stasjonsvogn 96 i fjor, og jeg er helt uten mekanisk erfaring. Det tar selvfølgelig lang tid fordi det er sinnsykt mye stæsj som må skrues av for å komme til, men følger du boka, er det ikke umulig.

Det jeg erfarte, er at det er utrolig viktig å merke alt du skrur av. Ledninger, bolter, slanger osv. Bruk tape og papir.

For ca 8000 kjøpte/byttet jeg toppakningen, vannpumpa, registerreim og løpehjul, drivreim, pluggledninger og fikk slipt ned toppen. Med i regnestykket var også at Ford byttet noen runde gummidingser i toppen som jeg ikke har peiling på hva heter, men som i alle fall sørget for vesentlig mindre sot i eksosen og penere gange på tomgang...:-)

Inkludert i mitt regnestykke var også at jeg tauet bilen til et Ford-verksted og lot dem justere kamaksler/registerreim før jeg startet den opp. Skal du få dette bra, er det viktig at du har skikkelig utstyr - noe i alle fall jeg manglet.

Lykke til!

Posted

trenger ikke å låse kammer på zetec , er bare viktig å lage egene presise merker .......

bytt vannpumpa når du har av reggreim ,

er jo ikke såå stor en jobb da :P

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Guest ST200evil
Posted

mener du da alle som kjører bil? og alle typer biler? ...skulle likt å sett deg bytte toppakning på en porsche 996 hjemme i gården ;)

Posted
trenger ikke å låse kammer på zetec , er bare viktig å lage egene presise merker .......

bytt vannpumpa når du har av reggreim ,

er jo ikke såå stor en jobb da :P

Mye lettere å låse kammene enn å lage merker

Posted

Dette må være den som sto på finn for 2 uker siden for 3000,- spenn!!

Posted
Dette må være den som sto på finn for 2 uker siden for 3000,- spenn!!

Er nok ikke det. Ga nok litt mer ja.

Begynner med å demontere i løpet av uken, så får jeg sjekke pris på det jeg trenger og kjøpe etterhvert..

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat