RH-Racing Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Hei. Har hatt bruksbilen min på verksted og byttet halve kanalen på begge sider grunnet rust.Dette er et bakgårdsverksted som ikke har lakkboks. Han har derfor spraylakkert utenpå bodyskydds eller hva det heter...Mitt spm er om dette er vanntett? Har hørt at spraylakk ikke er vanntett.Er derfor redd for at dette kan begynne å ruste igjen etter kort tid! Noen som vet???
cortinamkIIIcossie Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Hei!Bodycoat eller shuts er stort sett ikke tett. det bør derfor enten være grunnet og lakkert under, eller lakkert utenpå, som nok er det beste. (noen selgere mener Deres produkt er vanntette, men har en bedre følese med lakk utenpå uansett) Sprayboks lakk er greit nok til sitt bruk, men på en utsatt plass for steinsprang og salt griseriet som en dørstokk er, vil det nok ikke holde så lenge.sprayboks lakken er på ingen måte så holdbar som en to komponets "bil lakk" er!Det finnes selvfølgelig en komponents lakker som også er veldig holdbare. Mange av dem brukes for eks på lastebilrammer etc. Et stort problem vi opplever, er at dørstokkene også på nyere biler, blir veldig fort utsatt for skader i lakken. Dette skyldes nok etter min mening en kombinasjon av skarp strøsand (knust bergstein) piggfridekk og at hjulene sitter lengre ut pga fabrikkenes jag etter best mulig veiholdning. Når jeg sier piggfri, så har de flere og tettere seipinger (slisser) i mønsteret enn piggdekk, som gjør at steinen holdes lengre i dekket (større hastighet) før den slenges ut, å dermed gjør større skade der den treffer Dette er bare en teori jeg har, og trenger ikke å være riktig..
Slåstad RS Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 (edited) Har opplevd det samme jeg også ang steinsprut.Virker nesten som Oslobiler ruster mindre en de som går på bygda , pga de blir slitt under av steinsprut.Skal det bli bra , bruk epoxygrunning , så bodyskydd , grunn og 2k lakk.Et annet stort problem er alle som jekker på kanalfalsen og knekker denne litt slik at saltet får fritt spillerom.Fint for meg som har dette som yrke , dumt for kunden. ( Dyrt med seriøst utført rustreparasjon.)Har en ikke tilgang på å sprøyte på bra produkter , så ha lakk oppå body for å få det "tett" , og for å unngå flassing. Edited February 2, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
RH-Racing Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 men hvis man legger på klarlakk fra sprayboks da?Blir det vanntett da???
Slåstad RS Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Ja , hvis du legger på voks (polish) etterpå. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Gess Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 (edited) Har intrykk av at body-masse mer virker som en demper under lakken. Gir en viss demping av steinsprut slik at lakken ikke sprekker så lett. Dette er jo bare gjetting, selvfølgelig. Men tett er den uansett ikke. Det vet jeg av erfaring. Har prøvd flere merker, billige og dyre, og det er det samme, ikke tett. Forresten, husk hulromstectyl inni kanalen, ellers ruster det innenfra. Edited February 8, 2007 by Gess Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Recommended Posts