Jump to content

Explorer, Expedition, Excursion


WingDude

Recommended Posts

Noen som har peil på drivstoff-forbruk på disse bila ? Explorer'n med 4.0 l V6 bruker sikkert minst, men hvor mye ? Expedition med 5.4 liter ser jeg du får ned i under 200k for en 04 modell, men hvor mye bruker disse ?

Samme med Excursion, men de får man jo i diesel og, 01 modeller for ca 200k ser jeg, med baksete !

 

Litte lei den norske vinteren og bakhjulstrekk, for å si det sånn <_<

Link to comment
Share on other sites

Spm er om du er tenkt å ha bilen ei stund.

Da lønner det seg å bygge f.eks bensineren om til gassdrift! Selv om forbruket stiger med ca 20% i forhold til vanlig konvensjonelt drivstoff. En slik ombygging koster fort en 20000,- og oppover... Men igjen. Kjøper du en bil for at du skal ha denei stund, og ikke bare ett knapt år. Så er det butikk i å bygge om til gass.

Ett lite skråblikk på drivstofforbruket til store US Fords :)

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

Er det propan, eller hvilken gass er det som blir brukt ? Kan vel kanskje være billigere å få bygget om i sverige, ser det står et par expedition til salgs som er bygget om, men så var det tilgangen til gass da, er vel ikke akkurat "pumper" over hele landet...

Skulle gjerne likt å vite km utgiftene på gass kontra bensin, men finnes kanskje ikke noe slikt lagt ut på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Takker, litt å lese på :)

 

Ser at en konvertering fort vil koste over 30k. Er ikke lov å montere slikt selv eller, lurer også på om bilen må mappes på rullende landevei, eller har de ferdig programvare til hver enkelt bilmodell tro ?

Link to comment
Share on other sites

Visninga har vel kun å gjøre med at den skal godkjennes med annet drivstoff, er vel ikke selve innstallasjonen som skal vurderes....?

 

Lurer på om det lar seg gjøre å nedregge en expedition til varebil, for å kunne kjøre lovlig over 80 km/t ? Er vel avgifter å betale også kanskje da, noen som har peil ?

 

Frister veldig med gass, men ikke prisen ferdig montert i Norge, skal dette monteres av autorisert montør er vel sverige et alternativ, eventuelt til selvmontering. Skulle likt å vite litt mere om dette, og om det trengs noe form for "mapping" eller tilsvarende ved overgang til gass.

Link to comment
Share on other sites

det er instalasjonen som skal sjekkes - blir som og sjekke en ekstra fast montert tank på en tank bil . Det er forskrifter og følge ...........blant annet doble slange klemmer om ikke spesial slanger med på klemt lås - se ISO standard ....og EU regel nr (husker den ikke)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Det lønner seg veldig å ringe litt rundt ang montasje av slikt gassanlegg.

Gassanlegg til en slik bil er i utgpkt ikke billig heller, pga dimensjonene på deler o.l... Det koster å være kar.;) Har du råd til det ene, har du råd til det andre,;)

Link to comment
Share on other sites

Det koster å være kar.;) Har du råd til det ene, har du råd til det andre,;)

Er vel neppe aleine her på forumet om å undersøke flere muligheter før man gjennomfører en handel. Og da jeg selv har mange års erfaring som bilmekaniker, ser jeg ikke helt for meg å sette bilen inn på et verksted for montering, så sant det ikke er bestemmelser som krever dette, og hopper ei heller aldri på et "tilbud" før alle muligheter og priser er undersøkt.

 

Ser ut som en Expedition med gass er det jeg synes er mest aktuelt, var et øyeblikk litt engstelig for at det skulle bli vanskelig å finne de stasjonene som har gass. Men så kom jeg over denne siden, der finner man ikke bare oversikt over alle stasjoner i Norge og Sverige, men også i en POI-base som man kan legge inn på en GPS/Navigasjon så finner man greit hvor fyllestasjonene er lokalisert.

Link to comment
Share on other sites

Joda. Skjønner at du som jeg vil sjekke priser osv før du etter i gang og handle.

Gass er skumle greier, så du skal vite hva du gjør når du monterer opp ett slikt anlegg i bil. Personer som driveremd slik montasje er nok derfor kursa, spesielt med tanke på lekkasjer, o.l.

 

Er selv industrirørlegger, og har i den forbindelse litt erfaring med bygging av rene gassmotorer.

(Mye brukt til kraftproduksjon rundtom i Europa) Ser bare der hvordan de tar sine forhåndsregler med alle rørdeler som skal lede gass. Egne, dyrere deler,som skal være sikkrere mot lekkasje enn hva som blir brukt på f.eks styreluft, kjølevann, etc. Ved bruk av gassførende rørdeler har vi i tillegg egne prosedyrer som skal følges, for å være sikker på at det skal bli tett

 

Bare det jeg ville fram til, at viss du ikke får kjøpt godkjente KIT som du har lov å montere selv, så er det best å la folk med rett kompetanse få ta den jobben. Det koster, men da har du ihvertafall en viss garanti for at det blir gjort skikkelig, og man har en plass å komme tilbake til, om man skulle mistenke at det er noe galt med anlegget. Gasslekkasje er ikke spesielt morsomt i ha i bilen!

Er ikke dermed sagt at du ikke er kompetent til å montere noe slikt selv..men det regner jeg med du skjønte!

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en standard Ford Expedition 2004 modell som bruker 1,5 l. på mila. Min Ford Excursion som er bygget om med 37" og hevet tilsammen 10" bruker ca 1,8 liter uten chip. Når chipen er koblet inn går forbruket ned til 1.6 liter pr mil.

 

Atle

Link to comment
Share on other sites

Har en standard Ford Expedition 2004 modell som bruker 1,5 l. på mila. Min Ford Excursion som er bygget om med 37" og hevet tilsammen 10" bruker ca 1,8 liter uten chip. Når chipen er koblet inn går forbruket ned til 1.6 liter pr mil.

 

Atle

Interessant, begge er bensin, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Interessant, begge er bensin, eller ?

 

 

Excursion er 7,3 turbodiesel, Expedition er 5,4 bensin. Har også en BMW 320 d som med chip skal yte 184 hk. Den får jeg ikke til å bruke mer enn 0,7 liter på mila. Expedition skal byttes ut nå, noen som er interessert? Helt standard, helt ok, takst foreligger. Lurer på å kjøpe en Fiesta ST i steden. Har også en KTM 525 med hvite skilt til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...