Jump to content

Lastavhengige bakdempere stasjonsvogn


Guest ball3

Recommended Posts

Hei,bare lurte på om noen har byttet dempere bak på Scorpio stasjonsvogn fra 92-94 med progressive dempere,altså ikke nivåregulering med kompressor og slanger,men vanlige dempere med noe spesielle ventilgreier inni som reguleres etter hvor mye last man har.Grunnen til at jeg spør er at disse er grisedyre orginalt og ser ikke ut til å kunne skaffes uorginalt.

 

Har noen kanskje kjøpt nye dempere på mål etter de gamle og driti i den progressive delen,eller kommet over noen meget billige uorginalt?Er nemlig ikke aktuelt å kjøpe nye orginale,husker ikke helt prisen fra da jeg sjekket,men mener at det var i hvertfall 2000,- stk hvis ikke dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Yo,hadde min på støtdempertest i dag og fikk beskjed om at høyre demper bak bør byttes.Siden det var Monroe folk med forholdsvis god peiling på støtdempere spurte jeg om man kunne bruke støtdemperne til sedan hvis man valgte å droppe nivåreguleringa,og det mente han lot seg gjøre,men han trodde,som du spør om,at fjærene måtte byttes.Men akkurat det visste han ikke 100%,så hvis noen veit noe rundt dette hadde det jo vært greit å få noen erfaringer.

 

Jeg synes det er rart at fjærene eventuelt må byttes,for støtdemperne er jo ikke i kontakt med fjærene på noen måte,det er jo to separate deler,eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Det er omtrent det eneste du får tak i til Scorpio. Jeg hadde mest lyst på Bilstein, men etter en kjempedyr og flere timer lang ringerunde til tyskland fant bare et sett med bakdempere til sedan, I flensburg. Fysj...

 

Gule Koni funker som bare det, men jeg ville liksom være litt annerledes. :P

 

Godt å høre at du endelig har tatt til fornuft! :) Det er jo alle vet Scorpio som gjelder, selv om det ikke er så mange som vet det.

Får jeg noe deler for de 500 kronene mine snart og da kanskje.. ;)

 

Beklager at vi stjal posten din ball3, versågod, her har du den tilbake. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Herminator

Ser det har gått noen år nå men... Ball3, hva ble løsningen for deg? Min høyre bakdemper har gitt opp og lekker ut olje. Tror demperen er fra Sachs og har betegnelsen Nivomat 444003.

 

Er det noen som vet om det er samme nivåregulerte dempere på frosken som på min 94' modell? Ser noen av de på e-bay...

 

Hvis jeg dropper nivåreg, er det da gule koni som gjelder? Er ikke de relativt stive? Noen som har tips om hvor man kan få tak i disse og fjærer?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...