Jump to content

Excurtion


Guest btl

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe en Excurtion. Hva er det man bør se etter på disse bilene? Er det noe spesielt man burde være klar over?

Noen som vet noe om egenvekt, tillatt tilhengervekt osv?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer en slik selv, og meg bekjent er det lite feil på disse bila, i alle fall sjeldent noe alvorlig. Ikke sikker på tilhengervekt, men står det i stil til bilen som er regga som lastebil, kan du sikkert dra over 4000 kg.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg som har Econoline sa at den var godkjent for å trekke tilhenger på 7tonn. Er det også det på din Econoline eller Wingdude? Han mente at motoren også fint gikk over en milion hvis man fulgte serviceintervallene. Dette var en 1994 modell diesel uten turbo.

Link to comment
Share on other sites

7 tonn kan du nok ikke trekke, men total vogntogvekt inntil 7,5 er nok det riktige. Kan dra ca 4300 kg i følge mitt vognkort.

7,3 litern er vel temmelig skuddsikker ja, du går for diesel da alså, ikke bensin med ombygging til gass ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

er vel en del tull med 4 hjulstrekket på disse. vakumlekkasjer ifra navene foran. er kurant og reparere, kun noen o-ringer som må byttes inne i navet.

utover det så er det veldig lite tull med de og det er supre biler å kjøre. hadde en slik selv for 3 år siden.

tillat henger vekt avhenger av tilhengerkula, da det er den som setter begrensninger her i norge.

men bilen er godkjent til å dra 5300 kg og egenvekt er ca 3800 kg.

deler til disse bilene får du fra f.eks. usa ford parts (originale ford deler til svært lave priser iforhold til ford), aarnes, amerikanske bildeler osv.

forhjulslager til disse koster ca 5000 kr feks så det er noen dyre deler på de ja.

92 Ford Sierra Cosworth 4x4

96 Ford Mondeo 1,8td

2004 VW Touran 2,0tdi

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nåja... vil da si at det er mer som plager de enn bare smågreier. I løpet av de to årene jeg har jobbet på ford har det vert overhalt en del girkasser, da spesielt på 7.3'n. Samme gjelder forøvrig econoline med samme motor. Å med de delekostnadene det er på de bilene hadde jeg aldri turt å kjøpe meg en slik type bil.

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Link to comment
Share on other sites

Girkasse problemene er vel størst på 7,3TD, ikke på 7,3 uten turbo? Kast i bremseskiver er vel også et problem på Econoline? Skjedd med begge vi har hatt.

 

 

mvh Håvard

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest jonkastnes

Hatt min Excursion 2001 mod i 3 år nå, ikke skiftet mere deler på den en på andre biler. Vært på lange ferier m den , bor i nord norge, kjørt Europa ned til Monaco/Italia. Kjempe komfort :-) Har skiftet bremsecalippere bak, dynamo,kingbolt kuler,kam aksel føler. Handler deler på us ford lincon parts, i seinere tid på ebay, og det er 1/3 av prisen av Ford verksteder. Anbefales om du vil ha en stærk, sikker bil.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...