Jump to content

4-trinns RST


d-link

Recommended Posts

Hei! vurderer sterkt å kjøpe meg en RST som jeg har på hånden. Det eneste som er å trekke ned på den er at girkassen er 4 trinns og at det er som å gire i blinde neddi en tykk graut. Clutchen holder heller ikke på kreftene når ladingen er på maks (0,9 bar). Han som eide den før han som har den nå påstod at det står en RS2000 kasse i bilen, men det synes jeg er rart da den var bakhjulstrekk. RS2000 kom også på tidlig 90-tallet med framtrekk men da med 5 trinns. Kan det være en 1.3 liters Escort kasse som sår i den med en tilsvarende clutch?

 

Koster det mye å kjøpe en XR3i kasse og clutch? Stor jobb?

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

koster ikke mye for en brukt xr3i/rst kasse, finner sikkert en for 1-2 tusen kr, eller billigere. høres rart ut med en 4 trinns kasse ja.De passer bolt on på en rst motor. eneste forskjellen er at rst kassa har LSD.

Link to comment
Share on other sites

Rosa en? :) Har prøvd den, og den er grei å gire når man blir litt vant.. Han jeg prøvde den av fikk høre av forrige eier at det var no forsterka girkasse den 4trinnsn, men han hadde vist 5trinnskassa liggende... Fulgte ikke med bilen den da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort

er jo ik noe problem å gire me 4 trinns-suppe-kjele-kassa da...bare litt ekkelt i begynnelsen....men litt råere akselrasjon....har 4 trinns 1,3 kasse i rstn min :D

Link to comment
Share on other sites

Et tips ang å røre i grøten: Det er ikke girkassa som er årsaken, men giroverføringen. Så å bytte den, eller enda bedre, investere i quickshift er ingen dum ide!

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Rosa en? :) Har prøvd den, og den er grei å gire når man blir litt vant.. Han jeg prøvde den av fikk høre av forrige eier at det var no forsterka girkasse den 4trinnsn, men han hadde vist 5trinnskassa liggende... Fulgte ikke med bilen den da?

Den er rosa ja:) Skal lakkeres uansett så fargen bekymrer meg ikke:P Mulig at den kassa er forsterket, men litt kjipt når den er så ekkel å gire med da .. kløner som første man i lyskrysset og irriterer alle andre bak :)

 

Går det greit å bytte kasse med clutch uten grop? Har tilgang på grop gjennom en kamerat, men ser helst at jeg kan gjøre det selv i garasjen :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Går fint det, bare jekk opp fronten skikkelig, og sett den på bukker. Du bør løsne stab-staget for å komme til lettere. Så setter du bare jekken under kass, løsner alt, og senker ned:) Det verste er å få alt til å stemme 100% når du skal ha den opp igjen, men plutselig står den rett, og da er det bare å dytte den inn:) digg idet den sklir rett inn på styrepinnene :)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Høres greit ut:) Hvordan er det med clutchen da? Vanskelig å bytte den? Har aldri demontert en manualkasse før, kun en automat:)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Har du kassa ute er det bare snakk om å løsne noen få bolter, så står du med clutchen i hendene. Bare vær nøye når du sentrer den nye clutchen, jeg fikk ikke inn kassa på første forsøk, sentrerte clutchen på nytt, da gikk det uten problemer. Sentreringsverktøy for du på Biltema.

Lykke til:)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Blir nok så jeg kjøper den da:) Se opp for en rosa RST i Tr.Heim da Tombra B) Takker for all hjelp :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

å skifte clutch på verksted koster mellom 4-5000,- kr. selve girkassen kan du få hos en hugger for rundt 2000.(XR3I) 3-4000,- hvis det er en rs turbo kasse(Men de er vanskelig å få tak i) en original clutch er rundt 1300,- en ap racing clutch tror jeg ligger på rundt 3000-4000,-(den tåler over 200hk.) originale tåler max 180hk.

88 Escort RSTurbo

Link to comment
Share on other sites

Er sånn i tvil om jeg gjør det rette. Skal få bilen til 20.000 men lurer på om den er verd det? Bilen er som sagt rosa og ikke spessielt fin å se til. Den har en Escort 1.3l girkasse med tilsvarende clutch. Clutch og giroverføring MÅ byttes. Bremseskivene har godt merkbare kast i seg, vibrerer godt i ratt og pedal under oppbremsing. Motorn har så vidt jeg vet kun oppskrudd ladetrykk (0,8) og sveiset 2.5" eff. Ingen videre mods. Felgene er 14" XR3i felger som er GODT brukt. Flasser av lakk fra de og er mer eller mindre lite vedlikeholdt. Vinterdekkene skal visst være dårlige og modene for bytte, de kommer på alu.felg av ukjent merke og lite tiltrekkende. Frontfangern MÅ byttes, da den har brekt flere plasser og er borret i for frihånd med 10-12mm borr for å få bedre gjennomstrømning av luft til IC (les: ser ikke ut og er neppe så veldig effektøkende) :( . Den er senket forran, men ikke bak. Senkefjærer bak skal visst medfølge samt en ekstra forstilling. Det er ikke orginale Recaro stoler i den, men XR3i seter. De orginale RST setene var så slitte at de måtte byttes. (Kan det da stemme at den virkelig har gått 180.000km? Eller er det ikke bare frontfangern som har fått smake på drillen?)

 

Det er nesten ingen rust under på bilen, men hvem vet hva som kommer fram under den deilige rosafargen? :ph34r: Bilen er nylig EU-godkjent på Ford Senteret her i Tr.Heim! :o

 

Det skal sikkert ikke så mye til for at denne bilen blir i toppform, men er det ikke bedre og spare 10.000 kr til så kan jeg få en enda bedre RST i utgangspunktet? vil bare høre noen av deres synspunkter... :unsure:

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig problemstilling det der..

Min oppfatning er at man kan glemme å finne strøkne RST'er her i landet, men det er du vel heller ikke innstillt på.

Husk at ikke alle RST'er kom med Recaro, selv om mange tror det. Sitter i XR3i stoler selv.

 

Alt i alt er det vel opp til deg, og hva du føler du kan utbedre selv.

 

Selv føler jeg nesten jeg kunne kjøpt en som var i værre forfatning enn det min var, har jo byttet det meste nå likevell! Kunne ikke stort om de bilene da, men duverden hva jeg har lært :D

At den er EU godkjent er jo et godt tegn, men ingen garanti.

 

Hva med motoren generelt? går den bra? ulyder?

 

Hvor står bilen forresten?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Hva med motoren generelt? går den bra? ulyder?

 

Hvor står bilen forresten?

Motoren går som ei klokke. Den ligger på 1300 rpm ved kaldstart og 1000 rpm når den ligger på arbeidstempratur. Den jager ikke og trekker fint gjennom hele registeret uten ulyder. Motorn drar som **** (iallefall sammenlignet med BMW 320i som jeg hadde før).

 

Er ikke sikker på hvor bilen står, men det er iallefall nede i byen en plass. Jeg møtte han på Shell Elgseter og da vi dro kjørte han oppover Elgsetergata i retning Lerkendal <_<

 

I dag er det siste frist for å avgjøre om jeg kjøper bilen eller ikke :unsure:

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Står en meget pen rst i tr.heim til 25k.. ser meget bra ut!!! kansje du skal sjekke den ut;)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

her er linken til den :)

 

http://www.finn.no/finn/car/object?id=4651...252&pos=4&rub=2

 

 

den rosa rst. så jeg til salgs i n.trøndelag før ca 4uker siden.. pussig at den skal selges igjen <_< sjekk omså dette med biltilsynet!!! få autodata på bilen ;)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset Trones... :D

 

Den der er så definitivt verd å ta en titt på. Men virker som skiltene er levert inn :huh:

 

tombra: jeg kjøpte ikke bilen av den grunn at den var overpriset og i generelt dårlig stand :angry:

Men ble intressert i den andre der :lol:

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke har veldig dårlig tid med tanke på å finne bil, ville jeg brukt litt tid på å finne en bil som er i bedre stand en den du først tenkte på. veldig mange av disse bilene er kjørt nesten helt i hjel. det er tildels vanskelig og dyrt å skaffe deler til disse bilene. Derfor gjelder det å finne ett godt eksemplar. Sjekk gjerne opp litt om bilen hos ford..

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...