Jump to content

Kjøp av Ford Mondeo -01 til -03


Guest JohnMartin

Recommended Posts

Guest JohnMartin

Hei.

 

Tenke jeg skulle legge inn en post her å se om jeg fikk noe hjelp :)

Skal om litt investere i min første bil. Har bestemt meg for at det blir en Ford Mondeo fra -01 til -03.

Men det er her jeg trenger hjelp.

Jeg kan lite om biler generelt, så derfor hadde jeg blitt meget takknemlig om dere kunne gitt meg noen tips til hva jeg burde være obs på.

Er det noe som ofte går igjen på disse modellene? Er det noe jeg må forsikre meg om før kjøp, noe jeg må passe på o.l.

Håper på masse respons :rolleyes:

 

John Martin

Link to comment
Share on other sites

Viss du generelt sett kan så lite om biler som du gir uttrykk for, så hadde jeg handla hos en merkeforandler hadde jeg vært deg! Da får du med garanti viss noe skulle gå galt.

Ellers er det å se opp for rust. Også nyere biler ruster.

Far min hadde en 01mod Mondeo 1,8 125hk når de kom med mkIII modellen. Den var han ganske så fornøyd med. Siden den da var helt ny så hadde han minimale problem med bilen. Så gjengangerfeil på siste Mondeoene må nok noen andre svare for.:)

Link to comment
Share on other sites

Så ny bil lønner seg å kjøpe hos forhandler ofte. Blir ikke så stor pris forskjell. Vent litt, nå kommer nye mondeo straks for salg, da kommer alle med nok penger som har mondeo mk 3 til å bytte inn sine for å få den nyeste, dermed kommer forhandlerene til å oversvømmes med mondeoer i den aldersgruppa!

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp hos forhandler!Prøv heller å få tak i en bil som har vært leasingbil og har fulgt alle servicer.Masse penger å spare på det.Det som er største problemet med Mondeo III er rust på dører,bagasjelokk og panser,og der gjelder garantien i 12 år uansett kjøp hos forhandler eller privat.

Link to comment
Share on other sites

4 kjappe..

 

1. Kjøp ikkje diesel.. da det er mye problematikk med motorstyring (fjusk og startproblemer)

 

2. leit etter ein ein Trend heller ghia! Ambiente har plastikk ratt, girkule, flattbrød seter, ikkje lakkerte lister på dørene osv...

Mondeo trend har skinnratt, girkule og litt meir sportslige seter.. :)

 

3. sjekk dører for rust!! heile kanten ned mot kanalen er meget utsatt!!

 

4. prøv å finn ein bil som har gått minst mulig!!

 

 

Eg anbefaler å ikkje kjøpe bil på ford forhandler.. da dem overpriser bilene for dem har "gått over bilen"

det er desverre mye snusk når det gjelder slikt.. :ph34r:

(eg har jobba på ford så eg veit hva eg snakker om)

 

lykke til

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med Tobben. Motorstyringsproblemene på diesel er i all hovedsak løst. Viktigere å sjekke clutchen, og at det ikke skrangler i svinghjulet.

Ellers alt som er skrevet over + knekte forfjærer, ulyd i spjeld i innsug(bensin), bremser bak inkl håndbrems, og varmeregulering, spes på biler med automatisk klima

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin

takker for alle svar!

Skulle ikke mer til for at jeg ble litt klokere, nei :)

Vet ihvertfall litt mer om hva jeg skal være på utkikk over. Men hvis jeg kjøper privat og får bilen inn på en NAF kjøpstest før jeg kjøper, så sjekker vel de det meste av slike problemer? eller?

 

kimsa, du nevnte noe om at det kommer nye mondeo'er ut for salg snart. Vet du noe om når det er, eventuelt hvor lang tid? Kanskje noen andre vet?

 

Uansett.. takk for alle svar!

 

 

John Martin

Link to comment
Share on other sites

mener den nye kommer i løpet av sommern , den ligger jo faktisk inne på edis alerede......

 

er greit å kjøpe en bil med få eiere ,

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin

tror ikke jeg hadde sagt "nei, takk" til den nye mondeoen, men er nok LITT over mitt budsjett, ja.. <_<

 

Her kommer sikkert det dummeste spørsmålet på forumet, men shit la gå :rolleyes:

Har peilet meg inn på en bil nå, men så kresen jeg er av interiør og komfort, så har jeg jo noe å pirke på.

Er også fan av elektronikk og dupeditter. Så jeg lurer egentlig på om det er mulig å montere nytt ratt på disse modellene? Ratt av typen som har stereo kontroll o.l. som er på enkelte Trend modeller.. :blush:

Vet ikke om de forskjellige rattene har forskjellige betegnelser, men håper dere skjønner spørsmålet mitt ;)

 

John Martin

Edited by JohnMartin
Link to comment
Share on other sites

På min Mondeo har 3 av 4 fjører brukket, så det er muligens en svakhet på disse bilene. Ellers er Ford`s Norgesgaranti gull verdt. Koster omtrent 2000 kr for 2 års garanti som dekker det meste. Det har trolig spart meg for 10-20 tusenlapper :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...