Jump to content

intercoolere!


OleK

Recommended Posts

Stikk og hent de på Svinesund... Det tar deg ikke lange tiden. Du trenger ikke stoppe hos tollen i Norge for å få stemplet kvitteringen for godkjent utførsel av EU siden det ikke er noen engelsk VAT å få tilbakeført. Selvfølgelig skal du egentlig stoppe der fordi du tar med varer verdt mer enn 6000kr, men hvem har vel ikke tatt med et "par" halvlitere for mye med hjem fra bolaget? Sjansen for å bli stoppet er minimal. "Post-deres-tante" i Svinesund er en bombesikkert måte å unngå norsk moms på.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du satt Escort RS Turbo motor i bilen din?

Nei, tenkte å prøve meg på en zetec turbo konvensjon, bare med en 2 liter istedenfor den 1.8 som står i den nå. men må bytte en del ting om til rs turbo spec som f.eks radiator, intercooler,lufting av motor osv..Mye å tenke på gitt :huh:

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt en 2l? Er ikke 1.8l like grei?

har en 2 liter for hånd som bare ligger i en garasje å venter på en eier, med ca 70 000km på klokka, for 4000kr. har ikke helt bestemt meg enda, men det er ikke så avskrekkende mye å gjøre for å bytte om te 2 liter, iallefall etter det jeg har lest rundtom. Er på jakt etter mye gamp og da kommer oljekjølinga te stemplene fra 2 literen godt med. Den kan jo også evt borres opp te 2.1 liter slagvolum. men det enkleste hadde sikkert vært å bruke den jeg har. Får se hvor mye jeg gidder å legge i det.

Link to comment
Share on other sites

regner med at coolerene blir sendt til strømstad nå, så jeg henter dem der....det viste seg å være lettere enn jeg trodde :)

 

pisko: hvis ikke du skal ha den 2-literen, vil jeg ha den :) hehe....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest CossieX
Norway is not part of

the EU. Would you be able to look into this before shipping is organised?

Når det gjelder frakt, kan dere informere de dere kjøper av at norge stiller på lik linje som alle EU land, pga EØS avtalen,,,,

 

:P

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder det at norge er med i EØS og stiller på lik linje med andre land i EU, tror jeg ikke har noe å si på om vi må betalte moms eller ikke, dette er noen norske tollregler som er morsomme....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det jeg ikke forstår .. hva er så bra med så stor ic , trykk fallet må være enormt og for og bygge opp trykket tar jo enorm lang tid . dvs dårligere ax . du må ha større turbo for og få mere luft . og se drag biler kjører uten ic for og få raskere ax ( hurtigere oppbygging av trykket etter giring ) om der ikke ligger med 5 t rpm i 50 sona da .

Link to comment
Share on other sites

når man skrur opp ladetrykket trenger man mer kjøling til luften,altså større intercooler. det lille man taper på større intercooler tjener man inn det mangedobbelte på høyere ladetrykk.

Men vist du ikke skruk opp trykket men monterer en stoor cooler kan det nok ha noe å si på responsen ja. Men grunnen til at de fleste kjøper større cooler er jo fordi man vil ha muligheten for høyere ladetrykk og mer kjøling te motor.

Husk at turboer kan stilles på og at man heldigvis slipper å bytte turbo for å øke ladetrykket noe(men det viste du regner jeg med.) :)

Link to comment
Share on other sites

hei pisko

Dette miner meg mye om de første porche turbo .. kalt turbo lag ( samme som ketcup flaska ) Dermed VIRKER den sterkere . Derfor har de fleste bil fabrikanter økt komp forholdet og bruker mindre lade trykk . og dermed bruker den kortere tid 0 - 100 . ( obs det er derfor mange cosw ødelegger diffen . masse turtall og av med clutcen , kommer du ned i rpm er det ingen effekt )så siden du har stoooor ic MÅ du øke trykket som igjenn gir mere varme ... så prøv heller og gå andre veien , gå mot strømmen .tenk nytt ........

Derfor kommer kompressor for fult , med mye jamnere trykk . :rolleyes:

Men er jeg ærlig ser det utrolig pent ut , som de sier i usa : if it don`t runn crome it .

Link to comment
Share on other sites

Da blir det liksom en litt annen diskusjon, fordeler med turbo vis avi kompressor osv. Sies jo at biler med kompressor er mer `kjørbar`, men her gjelder det folk som allerede har turbo og trenger mer kjøling.

Når du spør hvorfor man kjøper større cooler tolket jeg det som at du ikke helt viste funksjonen. blir liksom litt feil å spørre en gjeng folk med rs turbo biler om `hvorfor de ikke kjører kompressor og tenker nytt?`....

Husk at du ikke får mer turbo lag av å skru opp trykket på f.eks en orginal t3 turbo.

Bytter man turbo eller eksos hus derimot blir det selfølgelig mer lag.

Ser foresten at man får kopressor kit te focusen nå, en fyr her i byn som skal montere det. Blir spennende å se resultatet. bilen hans er en st170 så det sku vist gi godt over 200 hk.

Link to comment
Share on other sites

hei pisko

jeg var bare ute og kverret litt . det pleier og komme noe godt ut av en diskusjon . har selv en 4x4 cos som jeg tenker og sette in stor ic men så har jeg ac og da passer det ikke .

Til bake til kompressor og focus , om jeg ikke husker feil lå dt en side med monterings anvisninger der ford annsatte hadde utført jobben og ikke for og skuffe han som tenker og gjøre jobben men de syntes IKKE det ga noe .

Link to comment
Share on other sites

smaken er som baken gutter....

 

men jeg tror også du tjener inn det lille man taper på å sette på en større cooler...

 

denne evo4-cooleren er jo videreutviklet nettopp for å ha bedre flow og mindre trykkfall....

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...