Jump to content

Bilen små koker?


Boosti

Recommended Posts

Bilen min begynnte plutselig og små koke her en dag. Tempratur måleren viste det den pleier og vise (viser ikke riktig), men når jeg stoppa for og ta noen bilder så jeg det små kokte i vanntanken. Da titta jeg på tempmåleren som viste litt over det den normalt viser, og det etter bare et halvt minutt. Jeg latt da bilen kjøle seg ned noen miutter før jeg kjørte hjemmover, og bilen gikk straks ned på vanelig tempratur når jeg begynnte og kjøre. På veien hjem prøvde jeg og kjøre den litt hardt for og se om den ble noe varemere. Jeg latt også bilen gå på tomgang i noen minutter hjemme på gårdsplassen, men da begynnte den ikke og koke.

 

Etter denne episoden har bilen vært bra, og jeg har hele tida fulgt nøye med på tempratur måleren. Og bilen har vært bra helt til i dag <_<

I dag råna jeg en halvtimes tid rundtom i byen og bilen lå hele tiden på normal tempratur, helt til jeg stoppa for og sjekke ei parklyspære.

Da begynnte bilen og koke like etter jeg hadde åpna panseret, altså etter et halvt minutt på tomgang. Da satte jeg meg inn i bilen og kjørte

og tempraturen gikk ned med en gang. Denne gangen kjørte jeg også bilen litt hardt og latt den stå i et kvarter på tomgang når jeg kom hjem.

Men den kokte ikke da!

 

Den koker altså bare av og til....

 

Jeg har også langt merke til at bilen har begynnte og gå jevnere og bedre i det siste, den går roligere på tomgang og har grover lyd fra eksosen enn før.

 

Hva kan dette være?

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Det er da normalt at du kan se kjølevannet ditt koke i tanken! Tror ikke det er noe å bry seg med.

 

Ved kø kjøring ligger min midt mellom midten og rødt, mens på vanlig kjøring i 50km/h ++ så ligger den på midten. Uansett tar alltid vifta seg av motoren om den blir for varm.

 

Du nevner ingen ting om at vifta starter eller ikke

Link to comment
Share on other sites

Det er da normalt at du kan se kjølevannet ditt koke i tanken! Tror ikke det er noe å bry seg med.

 

Ved kø kjøring ligger min midt mellom midten og rødt, mens på vanlig kjøring i 50km/h ++ så ligger den på midten. Uansett tar alltid vifta seg av motoren om den blir for varm.

 

Du nevner ingen ting om at vifta starter eller ikke

 

Normalt og normalt......når det ryker og temp målern står på mye høyere enn vanelig er det ikke normalt.

Men jeg har nå funnet ut at vifta ikke slår inn når den skal, så prøver og bytte termostaten....

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Normalt og normalt......når det ryker og temp målern står på mye høyere enn vanelig er det ikke normalt.

Men jeg har nå funnet ut at vifta ikke slår inn når den skal, så prøver og bytte termostaten....

 

Det er den giveren på toppen av termostathuset som styrer kjølevifta. På min 94mod går nåla ca 5mm forbi midten før vifta slår inn. Dette har jeg også sett på flere andre mondeo mk1/2.

 

Litt annet hvis man har ac, da går kjølevifta hele tiden (ac på)

Link to comment
Share on other sites

Det er den giveren på toppen av termostathuset som styrer kjølevifta. På min 94mod går nåla ca 5mm forbi midten før vifta slår inn. Dette har jeg også sett på flere andre mondeo mk1/2.

 

Litt annet hvis man har ac, da går kjølevifta hele tiden (ac på)

 

ja jeg så at den følern så litt sliten ut, selve kontakten var full av dritt. så kansje feilen ligger der.

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har funnet feilen...det er altså delevis dårlig lufting og føleren på toppen av termostathuset, som sender signaler til hjerne for og starte vifta (Ect)

Men er det noen som har et par gode råd om lufting her...jeg har parkert bilen i oppover bakke med korken av og varmeapperatet på full guffe. Og så klemmt på slangene. Men det var tydeligvis ikke bra nok...Noen råd?

Link to comment
Share on other sites

og du har selfølgelig venta til termostaten åpner og sirkulerer vannet hele veien?

 

ja...det er er i hvertfall vann i slangen fra termostathuset og til toppen av radiatoren.

Det er også vann i slangen fra bånn av radiatoren som splitter seg til motor og vanntank.

Kansje litt drålig forklart, men skal det ikke da sirkulere i hele systemet....

 

Det er også god varme i varmeapperatet...

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

håper du satte det lille hulet i kraven på termostaten opp ?

 

Ja...det var et sånnt hull med en "dings" i som jeg satte opp.

Og den lange delen (med fjæra) av termostaten innover....

 

Men jeg fikk se i dag at det lekker litt fra Ect følere (følern på toppen av termostathuset) etter jeg hadde den ut på lørdag.

Jeg skal ha på tettningsmasse der når jeg montere den nye i morra. Men hvor mye vil den bitte lille lekasjen ha og si, vil

den trekk falsk luft der?

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

om jeg har feil må noen rette meg - først fikk jeg en termostat som så "vanlig" ut , men temp variete og den ble aldri helt varm . Så snakket jeg med en som hadde mondeo og jobbet på ford og han sa att termostaten skal ha en "skive" i enden som skal tette . Da ble alt ok..

se biltema.no

Link to comment
Share on other sites

om jeg har feil må noen rette meg - først fikk jeg en termostat som så "vanlig" ut , men temp variete og den ble aldri helt varm . Så snakket jeg med en som hadde mondeo og jobbet på ford og han sa att termostaten skal ha en "skive" i enden som skal tette . Da ble alt ok..

se biltema.no

 

Min så akuratt ut som den på biltema.no....

 

Det er den skiva (Nr.1) du mener? Og (Nr.2) er det hullet som du nevnte over, som skal monteres opp?...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...